38.458 lest ·
360 svar
38k lest
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjelke
Sukk, du begår en feil. Flytebrygger som har ligget i vannet en stund veier masse, mye mer enn de veide da de var nye. Du kommer til å måtte gjøre om konstruksjonen hvis du regner med 1400 kg.Huggedugge1 skrev:
Finnes et bra selskap som gjør slike dekk. Men på grunn av vår tomt/terrasse så gikk det ikke å bruke dem. Så imidlertid at de nå har utviklet en slik løsning og jeg kan garantere at de ikke bruker 200*100mm rør. Tror det til og med er aluminium.
Aqvisdeck.se
https://fb.watch/a-MbBrX1kB/
https://fb.watch/a-M0-ZTMSE/
Aqvisdeck.se
https://fb.watch/a-MbBrX1kB/
https://fb.watch/a-M0-ZTMSE/
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Hvordan gjør du for å overhøye en VKR 200x100 10-15 mm i en pen parabel?Violina skrev:
For det første trenger du å vite hvor mye konstruksjonen faktisk veier. Jo mer nøyaktig verdi, desto lettere går det å gjøre slutkonstruksjonen..
Her trenger man jo dels å vite materialets vekt, hvor mye ekstra vekt den kommer ta opp når den blir våt (både terrassebordene og isolasjonen) samt eventuell snølast den kan utsettes for.
Deretter kan man beregne hvor mye ulike rør (jeg tenker meg VKR/KKR) i den lengden kan tenkes å orke holde oppe.
Siden du vil ha en så lett konstruksjon som mulig vil man da også gå ned til minste mulige dimensjon, og da sørge for å overkrumme dette med like mye som nedbøyningen av belastningen på konstruksjonen er.
Her kan det også være verdt å ta belastningssykluser og materialets (stålets) aldring i betraktning, fordi en såpass stor spennvidde og vindbevegelser vil gi opphav til en del svai i konstruksjonen..
Min yrkeserfaring sier meg dog at hvis du bruker et par VKR-rør (minst ett i den langsiden som henger, men gjerne ett på midten også) i størrelsen 200x100x6,3 hadde jeg krummet dem 5-8 mm i en jevn bue langs hele lengden..
Tungt? Ja, som fy, men dessverre er det "hva som kreves" på denne typen spennvidde..
Edit: etter å ha sett Derbyboy's post om en totalvekt på 5-6 tonn (som jeg synes høres ufattelig mye ut) vil jeg si at skal du ha den lengden fritt lagt som den er i dag, og med vekt nær det, må du opp enda mer i materialdimensjon.. 200x120x8 er nok absolutt minimum av hva du trenger i det tilfellet. Garantert to rør, og en overkrumming på 12-15 mm..
Ja, man bør kunne gå på bassengdekket. Vekten beregnet etter materialspesifikasjonen. Så legg på 20% eller hva du anser. Hvilket materiale og dimensjon trenger jeg?Violina skrev:
Ja de der takene er riktig pene og de bruker ifølge brosjyren aluminium. Veier dessuten bare 20 Kg per m2.Huggedugge1 skrev:
Pluss isolasjon og bekledning... Fikk en kommentar tidligere om at det ikke funker med aluminium. Tydeligvis gjør det det, til tross for samme spennvidder. Inkludert snølast, vind osv. osv.
Egentlig bryr jeg meg ikke, vil bare vite hvilket materiale og dimensjoner som løser problemet mitt.
Og siden jeg ikke kan konstruksjonsberegninger og ikke får svar fra leverandører, stilte jeg spørsmålet ydmykt her. Er det muligens noen som kan gi et korrekt svar?
Egentlig bryr jeg meg ikke, vil bare vite hvilket materiale og dimensjoner som løser problemet mitt.
Og siden jeg ikke kan konstruksjonsberegninger og ikke får svar fra leverandører, stilte jeg spørsmålet ydmykt her. Er det muligens noen som kan gi et korrekt svar?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.614 innlegg
Problemet for deg er den lange spennvidden, en bedre design hadde jo vært å la dekket løpe langs langsiden. Da hadde konstruksjonen blitt mye slankere, nå var det kanskje ikke mulig i ditt tilfelle.
Hvis du studerer formelen for nedbøyning ser du at lengden er uttrykt i kubikk, noe som innebærer at nedbøyningen påvirkes mye av en lengdeøkning.
Jeg ville også sjekket opp celleplasten, ser virkelig ut som EPS og ikke XPS, som tidligere nevnt er det jo surt å regne med feil grunnlag
Hvis jeg skulle fått denne oppgaven hadde jeg nok presentert to løsninger for kunden;
Den første med tilstrekkelig høye profiler slik at konstruksjonen klarte den frie lengden selv med en rimelig ytlast (da jeg antar at den skal fungere som terrassedekk i lukket stilling, utsatt for snø osv).
Det andre alternativet er å designe konstruksjonen slik at dekket klarer egenvekten, men i lukket stilling så får de langsgående bjelkene støtte fra underliggende konstruksjon. Dermed finnes det da ett eller flere ekstra opplegg og det er kortsidens lengde som skal tåle ytlasten fra mennesker og snø.
For ytlasten holder det trolig å dimensjonere for snølasten, da disse sjelden eksisterer samtidig, men det kan nok noen innen bygg/arkitektur svare på.
Gjetter at kunden har valgt den andre løsningen da den trolig har blitt mye billigere.
Hvis du studerer formelen for nedbøyning ser du at lengden er uttrykt i kubikk, noe som innebærer at nedbøyningen påvirkes mye av en lengdeøkning.
Jeg ville også sjekket opp celleplasten, ser virkelig ut som EPS og ikke XPS, som tidligere nevnt er det jo surt å regne med feil grunnlag
Hvis jeg skulle fått denne oppgaven hadde jeg nok presentert to løsninger for kunden;
Den første med tilstrekkelig høye profiler slik at konstruksjonen klarte den frie lengden selv med en rimelig ytlast (da jeg antar at den skal fungere som terrassedekk i lukket stilling, utsatt for snø osv).
Det andre alternativet er å designe konstruksjonen slik at dekket klarer egenvekten, men i lukket stilling så får de langsgående bjelkene støtte fra underliggende konstruksjon. Dermed finnes det da ett eller flere ekstra opplegg og det er kortsidens lengde som skal tåle ytlasten fra mennesker og snø.
For ytlasten holder det trolig å dimensjonere for snølasten, da disse sjelden eksisterer samtidig, men det kan nok noen innen bygg/arkitektur svare på.
Gjetter at kunden har valgt den andre løsningen da den trolig har blitt mye billigere.
Ikke om vi ikke vet vekten på konstruksjonen.Huggedugge1 skrev:
Pluss isolasjon og bekledning… Fikk en kommentar tidligere at det ikke fungerer med aluminium. Åpenbart så gjør det det til tross for samme spennvidder. Inkludert snølast, vind osv.
Bryr meg egentlig ikke om hvilket, vil bare vite hvilket materiale og dimensjoner som løser problemet mitt.
Og siden jeg ikke kan konstruksjonsberegninger og ikke får svar fra leverandører, så stilte jeg spørsmålet ydmykt her. Er det muligens noen som kan gi et korrekt svar?
Så tviler jeg på at det der decket som du har lenket til er mulig å gå på?