38.397 lest ·
360 svar
38k lest
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjelke
Har du noen form for isolasjon med åpne celler, så kan du regne med at konstruksjonen veier mange ganger mer etter noen år. Det finnes en tråd der et lokk til et spabad ble veid etter noen år og vekten hadde blitt tredoblet, vil jeg huske.Huggedugge1 skrev:
Ja, kjører 70 mm EPS/frigolit som ikke skal ta opp så mye væske.D Derbyboy skrev:
Det er dessverre nettopp EPS som tar opp mye vann. XPS og PIR tar opp mindre vann. Med tydeligvis ganske mye:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-lock-till-spabad.360624/page-2
Forhåpentligvis annerledes med basseng men jeg er tvilende.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-lock-till-spabad.360624/page-2
Forhåpentligvis annerledes med basseng men jeg er tvilende.
På kortsiden som burde ha en spennvidde på over fire meter så har du lagt en regel hele veien og deretter forsterket den med to biter. Det hjelper jo ingenting. Nedbøyningen er jo i midten, jeg forstår faktisk ingenting av hvordan du har tenkt med din konstruksjon.
Hadde du i stedet skruvmimmat 2 stykker 195 hele veien så hadde det vært bedre men ikke engang da hadde det blitt bra.
Hadde du i stedet skruvmimmat 2 stykker 195 hele veien så hadde det vært bedre men ikke engang da hadde det blitt bra.
Sist redigert:
XPS og EPS er ikke det samme. Men tilbake til hovedspørsmålet. Så vidt jeg forstår, foretrekker du rør. Hvor kan man få hjelp med bøying?D Derbyboy skrev:
Du har sikkert rett. Men… løsningen?D Derbyboy skrev:På kortsiden som burde ha en spennvidde på drøyt fire meter så har du lagt en regel hele veien og så forsterket den med to biter. Det hjelper jo ingenting. Nedbøyningen er jo i midten, jeg forstår faktisk ingenting av hvordan du har tenkt med din konstruksjon.
Hadde du i stedet skrudd sammen 2 stykker 195 hele veien så hadde det vært bedre men ikke engang da hadde det blitt bra.
Nå sitter det dobbel 120*45 hvorav en er spent for å løfte opp den åpne langsiden.Bernieberg skrev:
Jeg har ingen problemer med å bytte ut hele rammen, men for at den skal fungere med en totalvekt på 1400 kg og ikke svi ned, hvilke dimensjoner og type stål trengs da?
Men har du brukt EPS så må du nok regne med en totalvekt rundt 5-6 tonn minst (les tråden som jeg lenket til) Er det ikke veldig dumt å måtte gjøre en tredje konstruksjon? Du må jo vite den totale lasten for å velge riktig dimensjon på rør. Jeg vet ikke hvordan du har kommet fram til 1400 kg men har du da tatt med i beregningen at gjennomvåt trall veier veldig mye mer enn tørr.
Jeg synes fortsatt det rimeligste er å legge ut en ramp
Jeg synes fortsatt det rimeligste er å legge ut en ramp
For det første trenger du å vite hvor mye konstruksjonen faktisk veier. Jo mer nøyaktig verdi, desto lettere går det å gjøre sluttkonstruksjonen..
Her trenger man jo dels å vite materialets vekt, hvor mye ekstra vekt den vil ta opp når den blir våt (både terrassebordet og isoleringen) samt eventuell snølast den kan bli utsatt for.
Deretter kan man beregne hvor mye ulike rør (jeg forestiller meg VKR/KKR) i den lengden kan forventes å holde oppe. Siden du ønsker en så lett konstruksjon som mulig vil man da også gå ned til minste mulige dimensjon, og da sørge for å krumme dette like mye som nedbøyningen av belastningen på konstruksjonen er.
Her kan det også være verdt å ta belastningssykluser og materialets (stålets) aldring i betraktning siden en såpass stor spennvidde og vindbevegelser vil gi opphav til en del svai i konstruksjonen..
Min yrkeserfaring sier meg dog at hvis du bruker et par VKR-rør (minst ett i den langsiden som henger, men gjerne ett på midten også) i størrelsen 200x100x6,3 så hadde jeg krummet dem 5-8 mm i en jevn bue langs hele lengden..
Tungt? Ja, som faen, men dessverre er det "hva som kreves" på denne typen av spennvidde..
Edit: etter å ha sett Derbyboy's post om en totalvekt på 5-6 tonn (hvilket jeg synes høres uhyre mye ut) så vil jeg si at skal du ha den lengden fritt opplagt som den er i dag og med vekt nær det så må du opp enda mer i materialdimensjon.. 200x120x8 er nok absolutt minimum av hva du trenger i det tilfellet. Garantert to rør, og en overkrumning på 12-15 mm..
Her trenger man jo dels å vite materialets vekt, hvor mye ekstra vekt den vil ta opp når den blir våt (både terrassebordet og isoleringen) samt eventuell snølast den kan bli utsatt for.
Deretter kan man beregne hvor mye ulike rør (jeg forestiller meg VKR/KKR) i den lengden kan forventes å holde oppe. Siden du ønsker en så lett konstruksjon som mulig vil man da også gå ned til minste mulige dimensjon, og da sørge for å krumme dette like mye som nedbøyningen av belastningen på konstruksjonen er.
Her kan det også være verdt å ta belastningssykluser og materialets (stålets) aldring i betraktning siden en såpass stor spennvidde og vindbevegelser vil gi opphav til en del svai i konstruksjonen..
Min yrkeserfaring sier meg dog at hvis du bruker et par VKR-rør (minst ett i den langsiden som henger, men gjerne ett på midten også) i størrelsen 200x100x6,3 så hadde jeg krummet dem 5-8 mm i en jevn bue langs hele lengden..
Tungt? Ja, som faen, men dessverre er det "hva som kreves" på denne typen av spennvidde..
Edit: etter å ha sett Derbyboy's post om en totalvekt på 5-6 tonn (hvilket jeg synes høres uhyre mye ut) så vil jeg si at skal du ha den lengden fritt opplagt som den er i dag og med vekt nær det så må du opp enda mer i materialdimensjon.. 200x120x8 er nok absolutt minimum av hva du trenger i det tilfellet. Garantert to rør, og en overkrumning på 12-15 mm..
Nei, glem isolasjonen. Muligens blandet jeg sammen betegnelsene men denne isolasjonen brukes i flytebrygger.D Derbyboy skrev:Men har du brukt EPS så må du nok regne med en totalvekt rundt 5-6 tonn minst (les tråden som jeg linket til) Er det ikke veldig dumt å måtte lage en tredje konstruksjon? Du trenger jo å vite den totale belastningen for å velge riktig dimensjon på rør. Jeg vet ikke hvordan du har kommet frem til 1400 kg men har du da tatt med i beregningen at søkkvåt terrassebord veier veldig mye mer enn tørt.
Jeg synes fortsatt det rimeligste er å legge ut en rampe![]()
Utgå fra 1,450 kg i totalvekt.
Et forkroket rør får dessuten en større motstand mot nedbøyning enn et som er rett fra begynnelsen.. knepete som faenD Derbyboy skrev:
Jeg kan regne på det
Og fremstille det
Men oftest går jeg på min magefølelse når jeg forkroker (og varmeretter krokete) rør.. Arbeidserfaring, magefølelse og materialkunnskap slår i mange tilfeller de mest avanserte beregningene
Edit: Autocorrect is a bitch
Hvor kommer den totalvekten fra?Huggedugge1 skrev:
Er det med snø?
Tørr trall?
Spiker og skruer?
Så må man også regne inn vekten av rørene..
Edit: er tanken at man skal kunne gå på lokket??