38.347 lest ·
360 svar
38k lest
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjelke
Unnskyld, men hva er livforstyrvning?Bernieberg skrev:
Forsøkte å svare på det i innlegg #227. Er man usikker kan man jo kikke nærmere på det, og skulle det være nødvendig så får man sette livforstyvninger på et par steder. Da må man ofre stivhetsbidraget fra den indre trebjelken da den må stykkes opp. Men vurderer som sagt at det ikke er nødvendig.
Vil bare poengtere at jeg ikke ser dette som en drømmeløsning bedre enn andre. Men forsøkte å tenke på å få bjelken til å smelte inn og at den skulle være lett å bygge sammen med trekonstruksjonen, og satte meg litt fast på den. Det er vel produksjonen og eventuelt prisen hvis det blir mye spesial som er mulige problemer. Men kanskje lettere om man avstår fra rustfritt, noe jeg innser nok er rimelig å gjøre. Kanskje også mulig å få tak i en ferdig bjelke med fornuftige dimensjoner som kan fungere i en slik konstruksjon.
Synes løsningen din er akkurat hva jeg håper skal løse mitt problem! Tusen takk!
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 893 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 893 innlegg
Leste en del i starten, men har ikke fulgt med i hele tråden. Handler det "bare" om å få beskyttelsen til å klare slutten av åpningsbevegelsen? Snølast burde ikke være et problem hvis den bare manøvreres skuffet.
Et par meterhøye, avtakbare hjørnestolper og et wirehjul-type båthenger vinsj som strammer opp langsiden via en løkke på midten av spennet. Har slike løsninger blitt nevnt? Å sette opp stolpene med muligens skråavstivninger og sveive noen runder er selvfølgelig ikke like enkelt som at det fungerer helt passivt, men hvis spørsmålet ikke er løst på 300 innlegg tenkte jeg at jeg i det minste kunne legge til hvordan jeg ville ha løst det.
Et par meterhøye, avtakbare hjørnestolper og et wirehjul-type båthenger vinsj som strammer opp langsiden via en løkke på midten av spennet. Har slike løsninger blitt nevnt? Å sette opp stolpene med muligens skråavstivninger og sveive noen runder er selvfølgelig ikke like enkelt som at det fungerer helt passivt, men hvis spørsmålet ikke er løst på 300 innlegg tenkte jeg at jeg i det minste kunne legge til hvordan jeg ville ha løst det.
Var inne på noe lignende fra starten. Men vil ha en motorstyring. Det blir ikke praktisk hvis man må ut og dra i vinsjer og fjerne stolper. Da blir ikke bassenget brukt.Karrock skrev:
Leste en del i begynnelsen, men har ikke fulgt med i hele tråden. Handler det ikke "bare" om å få beskyttelsen til å kunne klare slutten av åpningsbevegelsen? Snølast burde ikke være et problem hvis den bare manøvreres skuffet.
Et par meterhøye, avtakbare hjørnestolper og et vaierhjul type båtvognsvinsj som strammer opp langsiden via en løkke på midten av spennet. Har slike løsninger blitt foreslått? Å sette opp stolpene med eventuelle skråstag og sveive noen omganger er selvfølgelig ikke like enkelt som at det fungerer helt passivt, men når spørsmålet ikke har blitt løst på 300 innlegg tenkte jeg å tilføye hvordan jeg ville løst det i det minste.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Livförstyvning eller livavstyvning er plater som sveises inn for å støtte livet i sideveis retning. Typ triangler som binder sammen livet og flensen. Om deler som trykkes sammen er for slanke kan de bukle ut, knekkes, isteden for å ta opp trykkbelastningen. Pleier å illustreres med at man setter en linjal eller noe på høykant og trykker på den, ved en viss belastning spretter den ut og bøyer seg mye.Huggedugge1 skrev:
Aha! Typ å bokse inn en ipe bjelke. Takk for svaret!Bernieberg skrev:
Livforstivning eller livavstivning er plater som sveises inn for å støtte livet i sideveis. Typ trekanter som binder sammen livet og flensen. Om deler som trykkes sammen er for slanke kan de bulke ut, knekkes, i stedet for å ta opp trykkbelastningen. Bruker illustreres med å plassere en linjal eller noe på høykant og trykke på den, ved en viss last fjærer den ut og bøyes mye.
Huggedugge1 skrev:
- Det står lågt fuktupptag för den skivan du länkar till,
- du upplever inte att de skivor du monterat har blivit tyngre
- jag länkade till ett inlägg där frigolit hade använts på ett varmt spa på vintern. Det kanske är skillnad.
Du har ju ganska klara indikationer på att skivan inte blir så mycket tyngre. Vill du vara säker så kan du ju alltid ringa till Jackon och fråga och/eller göra ett prov på en skiva.minimal med arbetsinsats på det stora hela.
Du vet vad jag hade gjort….
Kan du linke til en motor, får ingen fornuftige søkeresultater på "rullgrindsnotor".Huggedugge1 skrev:
Jeg antar at den er helt usynlig, ingen synlige vaiere eller lignende.
Det er et tannhjul som sitter på motoren som går i en tannstang som sitter fast i pooldekket.D Derbyboy skrev:
Finner ingen lenke til den nå men kjøpte den via Alibaba.

Den står altså ved den kortenden som er opp mot gjerdet. Ganske liten så det er ikke noe som synes direkte. Så bruker jeg ikke wifi-modulene, men har installert en Sonoff-løsning som jeg har på belysning inne og ute, bar, mm.D Derbyboy skrev:
Her er et svakere alternativ som Amazon selger. Viktig med å få en motor som tåler så mye som mulig samt at den ikke er programmert i prom til å stenge etter X antall sekunder. Ellers er det en enkel løsning.D Derbyboy skrev:
CO-Z Automatic Sliding Gate Opener with 2 Remote Controls, Electric Rolling Driveway Slide Gate Motor, Complete Gate Operator Hardware Security System Kit for Sliding Gate Up to 40 Feet https://www.amazon.com/dp/B0197V3OD2/ref=cm_sw_r_cp_api_glc_i_85AS0QBXFECSPENFVG9J