38.357 lest ·
360 svar
38k lest
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjelke
Vi har jo kjørt en sommer med og det var ingen forskjell vektmessig på isopor. Om man ser bort fra alger… på den annen side så om de veier for mye så vil de falle ned i bassenget.D Derbyboy skrev:Jeg ser bare en bekymring med at TS antar at hans konstruksjon veier 1400 kg, men at den godt kan veie 5-6 ganger mer i virkeligheten.
Å sette sammen hva reglene og terrassebordene veier tørt er ikke noe problem med hva veier klissvåte regler etter 5-10 år. Rimeligvis bør en velutviklet noe aldrende veie mer enn en ny klissvåt regel.
Når man kikker på Aqvisdeck eller vanlige bassengtak så føles det som at det er eiker og nå må man bygge et lasteskip.D Derbyboy skrev:Den oppgave på vekt som etterspørres burde TS kunne ordne fram gjennom en feltstudie på stedet.
Ta bort en skive EPS og vei den?
Ta bort en bit regel og vei den?
Eventuelt skulle jeg som er en venn av orden legge både regelbiten og isoleringen i et vannbad noen dager før jeg tok fram vekten.
Marerittet må jo være å dimensjonere og konstruere en konstruksjon for en last på 1500 kg og så viser det seg at konstruksjonen i sin verste tilstand veier 8000 kg. Legg da til at konstruksjonen sikkert kan lande på 50-60kkr.
Treverket vil nok suge til seg fuktighet med tiden men… 50-60ksek er uansett bedre enn 200Ksek.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Ja jeg har ingen synspunkt på hvor mye snø man skal regne med. Men man må velge noe, og det virker litt dumt å regne med ingenting…
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Som den sanne teoretikeren jeg er funderte jeg litt på bananen. Forstår at det blir strekkspenninger i sveisens lengderetning. Da hevder jeg at bjelken vil slå seg i riktig retning (det som er gunstig i aktuelt tilfelle) når man sveiser under tverrsnittets nøytralplan.Violina skrev:
Hvor mye tror du den slår seg? Har man grei kontroll på det på forhånd eller "blir det som det blir"? I den verden jeg begår meg i kan man regne det ut (muligens på grensen til prangende beregninger) med en kontrollert sveiseprosess, men hvordan fungerer det om du skulle produsere?
Jeg har et annet spørsmål som jeg stilte tidligere (beklager hvis jeg har gått glipp av et eventuelt svar): Er ikke risikoen stor for at din opp- og nedvendte T-bjelke vil kollapse i overkant p.g.a. buckling? At den skrukker seg sammen fordi den mangler flens. Eller tenker du at trerammene vil stagge den? Buckling er jeg ikke vant til å beregne på (og har forsøkt å unngå risikoen for når jeg har sveiset selv).Bernieberg skrev:
Som den sanne teoretiker jeg er, funderte jeg litt på bananen. Forstår at det blir dragspenninger i sveisen i lengderetningen. Da hevder jeg at bjelken vil slå seg i riktig retning (det som er gunstig i aktuelt tilfelle) når man sveiser under tverrsnittets nøytralplan.
Hvor mye tror du den slår seg? Har man noenlunde kontroll på det på forhånd, eller "blir det som det blir"? I den verden jeg opererer i, kan man regne ut det (muligens på grensen til fancy beregninger) med en kontrollert sveiseprosess, men hvordan fungerer det hvis du skulle produsere?
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Forsøkte å svare på det i innlegg #227. Er man usikker kan man jo se nærmere på det og skulle det være nødvendig så får man sette livfortykkelser på et par steder. Da må man ofre stivhetsbidraget fra den indre trebjelken da den må stykkes opp. Men vurderer som sagt at det ikke er nødvendig.E Erik Lindroos skrev:Jeg har et annet spørsmål som jeg stilte før (beklager om jeg har gått glipp av et eventuelt svar): Er ikke risikoen stor for at din opp- og nedvendte T-bjelke vil kollapse i overkant på grunn av bukling? At den skrukker seg sammen siden den mangler flens. Eller tenker du at trelektene stiver opp den? Bukling er jeg ikke vant til å regne på (og har forsøkt å unngå risikoen for når jeg har sveiset eget).
Vil poengtere at jeg ikke ser dette som noen drømmeløsning bedre enn andre. Men forsøkte å tenke på at få bjelken til å smelte inn og at den skulle være lett å bygge sammen med trekonstruksjonen og endte litt opp med den. Det er vel produksjonen og eventuelt pris om det blir mye spesial som er mulige problemer. Men kanskje lettere om man gir opp rustfritt, hvilket jeg innser nok er rimelig å gjøre. Kanskje også går det an å få tak i en ferdig bjelke med vettige dimensjoner som kan fungere i en slik konstruksjon.
Mistenkte at jeg hadde gått glipp av noe svar... Takk!Bernieberg skrev:
Forsøkte å svare på det i innlegg #227. Er man usikker kan man jo kikke nærmere på det og skulle det behøves så får man sette livforstivninger på et par steder. Da får man ofre stivhetsbidraget fra den indre trebjelken da den må stykkes opp. Men vurderer som sagt at det ikke behøves.
Vil påpeke at jeg ikke ser dette som noen drømmeløsning bedre enn andre. Men forsøkte å tenke på at få bjelken til å smelte inn og at den skulle være lett å bygge sammen med trekonstruksjonen og falt litt for den. Det er vel produksjonen og eventuelt pris hvis det blir mye spesial som er mulige problemer. Men kanskje lettere om man gir opp rustfritt, noe jeg innser nok er rimelig å gjøre. Kanskje også mulig å få tak i en ferdig bjelke med vettige dimensjoner som kan funke i en slik konstruksjon.
Nei, det gjelder vel å ikke bli for fastlåst i sine favoritter.
Takk for en givende diskusjon og håper at alt ender i noe fornuftig for TS.
Akkurat, du er teoretiker.Bernieberg skrev:
Som den sanne teoretiker jeg er, funderte jeg litt på bananen. Forstår at det blir strekkspenninger i sveisens lengderetning. Da hevder jeg at bjelken kommer til å slå seg i riktig retning (det som er gunstig i aktuell tilfelle) når man sveiser under tverrsnittets nøytralplan.
Hvor mye tror du den slår seg? Har man grei kontroll på det i forveien eller "blir det som det blir"? I den verden jeg befinner meg i kan man regne det ut (muligens på grensen til fancy beregninger) med en kontrollert sveiseprosess, men hvordan funker det om du skulle produsere?
Jeg har både teoretisk OG praktisk erfaring..
(Sveiser i ca. 15 år, utdanning innen maskinteknisk område og leser nå en fordypende utdanning innen sveising/materialpåvirkning)
Jeg KAN støtte ca. 95% av mine standpunkter og magefølelser også med teori og beregninger, MEN som min mentor hva gjelder mekanikk/holdfasthet/beregninger sa til meg under utdanningen "Du har noe som de fleste innen denne bransjen dessverre mangler, og det er evnen til å direkte se og avgjøre rimeligheten i konstruksjoner og belastningstilfeller."
Hvorfor legge tid på beregninger når man ikke vet belastningen?
Jeg kan uten problemer beregne og deretter legge opp en plan for utførelsen av arbeidet for å få en sluttkonstruksjon uten resulterende nedbøyning, men IKKE UTEN Å VITE BELASTNINGEN.
For dette tilfellet er den så usikker så jeg ser ikke meningen, uten da blir det et tilfelle av "så overdimensjonert som det tillates kun for å være på den sikre siden" type.
Og angående den rustfrie konstruksjonen, nei, har man aldri jobbet med å sveise rustfritt så kan jeg forstå at man ikke begriper hvordan det oppfører seg når det blir varmt og deretter kjøles ned.
Lengdeutvidelseskoeffisienten is a bitch.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Ja, alt det høres flott ut som sagt. Men vi har allerede snakket om at man ikke kan gjøre noen endelige beregninger uten å vite laster, men komme ganske langt med anslag. I arbeidet med å konstruere inngår dessuten rimeligvis å analysere hvilke laster som finnes og finne ut hva som trenger å tas hensyn til.Violina skrev:
Akkurat, du er teoretiker.
(Sveiser siden sånn cirka 15 år tilbake, utdanning innen det maskintekniske området og studerer nå en fordypende utdanning innen sveising/materialpåvirkning)
Jeg KAN støtte ca. 95 % av mine standpunkter og magefølelser også med teori og beregninger, MEN som min mentor når det gjelder mekanikk/holdfasthet/beregninger sa til meg under min utdanning "Du har noe som de fleste innen denne bransjen dessverre mangler, og det er evnen til å direkte se og vurdere rimeligheten i konstruksjoner og belastningstilfeller"
Hvorfor bruke tid på beregninger når man ikke vet belastningen?
Jeg kan uten problem beregne og deretter legge opp en plan for arbeidets utførelse for å få en sluttkonstruksjon uten resulterende nedbøyning men IKKE UTEN Å VITE BELASTNINGEN.
For dette tilfellet er den så usikker at jeg ikke ser poenget, så da blir det et tilfelle av "så overdimensjonert som det tillates bare for å være på den sikre siden" typisk.
Og angående den rustfrie konstruksjonen, nei, har man aldri jobbet med å sveise rustfritt, så kan jeg forstå at man ikke begriper hvordan det oppfører seg når det blir varmt og så avkjøles.
Lengdeutvidelseskoeffisienten is a bitch
Jeg sa ikke at jeg ikke forstår den termiske ekspansjonen, tvert imot så forstår jeg det utmerket og motsatte meg hvilken retning du sa at bananen skulle bli. Så svar gjerne på det spørsmålet i stedet for å fremheve alt du kan.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Det var noe vi tenkte på fra start. Bl.a. så hadde vi byggplast under terrassen, men den tok vi bort. Ble sjøer i hver seksjon når det regnet.Bernieberg skrev:
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Spørsmålet er hva forskjellen er på din XPS og den i tråden @Derbyboy lenket til der den sugde opp heidundrende mye? Googlet raskt og havnet i en undersøkelse der XPS i mark tok opp 20 vol%.Huggedugge1 skrev:
Jeg ble tydeligvis oppfattet som tørr i en kommentar som jeg ba om unnskyldning for. Veldig, veldig takknemlig for alle innlegg og all hjelp jeg har fått.Violina skrev:
Precis, du er teoretiker.
(Sveiser i ca 15 år, utdanning innen det maskintekniske området og studerer nå en fordypende utdanning innen sveising/materialpåvirkning)
Jeg KAN støtte ca 95 % av mine standpunkter og magefølelser også med teori og beregninger, MEN som min mentor når det gjelder mekanikk/fasthetslære/beregninger sa til meg under utdannelsen min "Du har noe de fleste innen denne bransjen dessverre mangler, og det er evnen til direkte å se og vurdere rimeligheten i konstruksjoner og belastningstilfeller"
Hvorfor bruke tid på beregninger når man ikke kjenner belastningen?
Jeg kan uten problemer beregne og deretter legge opp en plan for arbeidets utførelse for å få en sluttkonstruksjon uten resulterende nedbøying, men IKKE UTEN Å VITE BELASTNINGEN.
For dette tilfellet er den så usikker at jeg ikke ser meningen, men da blir det et tilfelle av "så overdimensjonert som det tillates bare for å være på den sikre siden" typ.
Og angående den rustfrie konstruksjonen, nei, har man aldri jobbet med å sveise rustfritt så kan jeg forstå at man ikke begriper hvordan det oppfører seg når det blir varmt og deretter avkjøles.
Lengdeutvidelseskoeffisienten is a bitch
Men venn, ton deg litt ned. Har hatt privilegiet å jobbe med utrolig briljante personer på verdensnivå i mange år. Alle har vært fantastisk ydmyke og hjelpsomme. Akkurat som mange i dette forumet/tråden.
Også du kan garantert komme opp med noen dårlige ideer og forslag. Type Aqvisdeck som du idiotforklarte. Der burde jo magefølelsen din slått inn? Tidligere kommenterte du at du med fingertuppfølelse kunne kaste sammen løsningen, og nå etterlyser du mer fakta. Siden du i tillegg ikke liker basseng, så skjønner jeg ikke hvorfor du setter rekord i kommentarer? Fremstår ikke som en god personlig egenskap. Dessverre. Bare Messerschmidt attitude. Beklager. Jeg håper jeg tar feil om vi skulle treffes IRL.
Ingen anelse, men det er slik jeg oppfatter det. Den selges som lavt fuktabsorberende.Bernieberg skrev: