D Derbyboy skrev:
Takk, det er bra wow-faktor på en sånn der. Viktig at den synker med bassengbelysningen også. :)
Iogforseg ingen problem å løse via appen men kjører sjelden bassengbelysning.

Funderer litt...
Jeg tror egentlig ikke det trengs en så ekstrem bjelke. Som jeg har forstått det, vil bjelken på langsiden kun belastes akkurat i åpnings- og lukkemomentet. Altså ingen snølast, ingen dansefest på terrassen osv. Dekket skal bare bære seg selv og det ekstra vannet tre og plast med tiden absorberer. Noe som for så vidt kan bli en hel del.
Jeg ville begynt med å veie midten på langsiden for å se hva det er snakk om av vekter. Veid med klassisk vektstangvekt i form av spett, trelekter eller lignende. Mine 100 kg i den ene enden, tredekket i den andre.
Eller hva man har tilgang til.
Så inn med en lettere men skikkelig forspent bjelke som holder alt rett når vekten kommer på.
Men da kan problemet bli at langsiden står som en bue når det er tørt og lett?
Det ser nok ikke så morsomt ut heller...

Eller en grov wire festet i lengdesidebjelkens øvre ender og nederkant på midten, som en lav bred V, slik at man med strekkfisk kan justere hengingen. Men det kan kanskje bli en evig justering så fort det har regnet eller tørket?

Kanskje blir det bra med en grov bjelke likevel :rofl:
Litt forspent...

• Liker
Huggedugge1 og 1 annen
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Neden ser du formelen for nedbøying av en bjelke lagt på to støtter med utbredt last (formelen nederst).

Q = total last [N]
l (lille L) = lengde [mm]
E = materialets elastisitetsmodul [MPa]
I (store I) = tverrsnittets treghetsmoment [mm^4]

[bilde]

Med enheter ovenfor fås nedbøyingen i [mm]

Stål har E = 200 000 MPa og aluminium har E = 70 000 MPa.

Treghetsmoment kan du eksempelvis få hjelp med på denne siden:
[lenke]
Skriv inn dimensjoner i [mm]. Bruk I_x.

Eksempel: Boksprofil av stål med tykkelse 3 og innermål 45x195 med lengde 8400 mm og 500 kg utbredt last:

nedbøying = 5/384 x 500 x 9,81 x 8400^3 / (200000 x 6706773) = 28 mm

Nå er det bare å åpne en fredagsøl og begynne å regne :)
Kanskje flere som har svart i emnet med gode råd _ Jeg tror ikke på at hans drikking av øl hjelper. En slik konstruksjon trenger jo å stives opp med hjelp av en type forspenning eller at man kan dra et vaierbånd i kryssmønster (diagonalt) som kan strammes med vantskruer og justeres med årene.
Jeg tror ikke på å bare skru fast en aluminiumsbjelke til virket som er u-behandlet. den vil bare følge med virket. du trenger en valset variant som en bladfjær.
Leste at det er bassengdeksel og det var jo flaks for jeg tenker meg at finnes det unger i området så kan det jo ramle over rørpipene som stikker opp for stigens montering. men man kan jo som voksen snuble og få en slik pipa i seg selv hvis man er uheldig. Kanskje skal man tenke på klemskaderisikoen når hele klossen skal under det øvre planet. Sørg for at barna ikke leker med startknappen selv.

S SiggeFyrst skrev:
Kanskje flere som har svart i emnet med gode råd _ Jeg tror ikke på at hans drikking av øl hjelper. En slik konstruksjon trenger jo å stives opp med hjelp av en slags forspenning eller at man kan trekke et vaierforband i kryssmønster (diagonalt) som kan spennes med vantskruer og justeres med årene.
Jeg tror ikke på å bare forlikne en aluminiumbjelke i virket som er ubehandlet. den vil bare følge med virket. du trenger en valsdrullet variant, slik som en bladfjær.
Leste at det er bassengtrekk, og det var jo flaks for jeg tenker at finnes det unger i området så kan det jo velte over rørpipene som stikker opp for stigens montering. men man kan jo som voksen snuble og få en slik pipe i seg selv hvis man er uheldig. Kanskje man bør tenke på klemmingsrisikoen når hele klossen skal under det øvre planet. Sørg for at barna ikke leker med startknappen selv.
Tror vi har kommet fram til en bra løsning nå. Kommer til å kjøre stålbjelke og 3 mm stålplate på bærbjelkene. (Bytter til 170*45 fra 120*45)

Vi har også testet med stålvaier, men dessverre så fungerte ikke det heller. Glemte å skrive det tidligere...

Når det gjelder stigen så monteres alle bassengstiger på samme måte. Har faktisk aldri hørt om noen slik ulykke, men en gang skal vel være den første. Det løser vi uansett når vi bytter liner da vi bygger trapp i bassenget samtidig.

Når det kommer til at barn kan klemmes så er det mindre risiko. Dels så styres åpning og lukking via mobilapp. Dels så har motoren en innebygd beskyttelse slik at den spretter med nødstopp hvis noe kommer i veien. Og til slutt finnes det to åpne passasjer for å komme seg unna (For katten egentlig men en voksen person kommer lett ned der).

Livforstivning eller livavstivning er plater som sveises inn for å stive opp livet sideveis. Type trekanter som binder sammen livet og flensen. Hvis deler som trykkes sammen er for slanke, kan de bukle ut, knekke, i stedet for å ta opp trykklasten. Pleier å illustreres med at man stiller en linjal eller noe på høykant og trykker på den, ved en viss last tjonger den ut og bøyer seg mye.

Hei igjen! Holder på å ta ut eksakte mål for bestilling av bjelken. Regner med 35 mm opphøyd bjelke.
Men… Når vekten kommer på bjelken så kommer den jo til å bøyes ned. Gjør ikke det at bjelken blir lengre da? Den bør jo skyves ut til sidene og da presse bort kortsidene? :thinking:

Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Hei igjen! Holder på å ta ut eksakte mål for bestilling av bjelken. Regner med 35 mm hevet bjelke. Men... Da vekten kommer på bjelken så vil den jo bøyes ned. Gjør ikke det at bjelken blir lengre da? Den bør jo skyves ut til sidene og da trykke bort kortsidene? :thinking:
Gøy at du er i gang igjen :) Først vil jeg poengtere at diskusjonene og forslagene i denne tråden bør ses som utkast basert på løse antakelser. Jeg anbefaler at du lar noen som kan ta seg litt mer tid se over dimensjoneringen så det blir bra med en gang.

Med det sagt så går vi videre til ditt spørsmål. Som analogi kan vi tenke oss en pilbue som er spent med 35 mm og der strengen er 8 m lang. Hvis jeg treffer rett på kalkulatoren blir buens krumningsradius da 228 m og bue-lengden blir 8,00041 m. Altså en forskjell på mindre enn en millimeter.

For å få litt følelse kan man også sammenligne med en tommestokk som jo noen ganger er litt jinglete og bøyer seg litt når man måler for eksempel i taket. 35 mm nedbøyning på 8 m bjelke kan likestilles med en 2 m tommestokk som bøyer 9 mm. Hvis man måler slik og deretter legger tommestokken flatt på planken og sager pleier ikke planken å bli merkbart for lang :)

• Liker
Huggedugge1
  • Laddar…
Joda, jeg kjører på!!! :crysmile: Vanskelig å finne noen som kan dette bedre enn deg og de andre som har bidratt! Uhyre takknemlig for all hjelp! :heart:

Og takk for avklaringen! Jeg kjører eksakte mål på balken. (y)

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
D
Hvordan går det?

Ja du… Litt problem. Kjøpte inn en overhyllet stålbjelke i henhold til rådet jeg fikk. Ikke lagt på terrassebordene ennå, men tviler sterkt på at den vil bøye ned. La også til 7 stk 3mm bøyde plater som støtte i bjelkelaget.

Men… det ser ut som kortsidene bøyer seg ned til tross for økt antall hjul. Bøyer seg siste halvmeteren så bjelken går i skinnen. Eller så er det hjulfestet som bøyer seg.

Vi skal fikse det i morgen/i dag søndag så la meg komme tilbake til det.

Tja… her er noen bilder men usikker på om de sier noe.

• Treramme på halvbygd terrasse, omgitt av gjerde og trappetrinn, uferdig byggeprosjekt med stabel av bjelker.
  • Terrasse med uferdig rammeverk i tre over et blått underlag, sannsynligvis for et basseng eller dekke. Solsenger i bakgrunnen.
  • Trekonstruksjon for terrasse med rektangulære rammer av treverk på en plattform ved siden av ferdig lagt terrassebord.
  • En treterrasse under bygging, med ubehandlede plankestabler og hagemøbler i bakgrunnen.
  • Metallbjelke ligger på gressplen ved siden av en steinmur, med trehus og skog i bakgrunnen.
  • Røde metallbjelker liggende på gresset i en hage, med skygge av en person. Bakgrunn med trestakitt og biler.
  • Liker
Erik Lindroos og 1 annen
  • Laddar…
Som seg hør og bør….

et kjempestort TAKK for all innsatsen i dette idiotprosjektet. Til slutt ser det ut til at alt funker!

Kort sagt så byttet jeg ut alt unntatt terrassebordene. Fra 120*45 til 170*45. Forsterket med 6 stk 3 mm stålplater 170*45 så dekket er helt stivt.

La også til en overhøyet stålbjelke i delen som skyves ut over bassenget. Lengde 833 cm. Innvendig mål 195 mm høy, kant på 45 mm respektive 70 mm som bærende lager for terrassebordene hviler på. Godstykkelse 12 mm. Overhøyde 50 mm. Svikter absolutt ingenting så å overhøye bjelken vet-i-fn.. Kan lett invitere 20 pers til en Svingom festival på dekket. (Det skjer nok ikke…) Uansett - jeg er utrolig superfornøyd!

Byttet også ut 7 cm isoporen mot 5 cm. Den gamle har ikke sugd opp noe vann overhodet.

Åpner og lukker med app og fjernkontroll, som var mitt mål.

Enda en gang - en superstort takk for all hjelp! Dere vet hvem dere er!

• Liker
P D Svensson og 20 andre
  • Laddar…
Som seg bør….

ett kjempestort TAKK for alt engasjement i dette idiotprosjektet. Til slutt ser det ut til at alt fungerer!

Krasst så byttet jeg ut alt unntatt trallen. Fra 120*45 til 170*45. Forsterket med 6 stk 3 mm stålplater 170*45 så dekket er helt stivt.

La også til en overhøyde stålbalk i delen som skyves ut over bassenget. Lengde 833 cm. Innermål 195 mm høy, kant om 45 mm respektive 70 mm som bjelkelaget til trallen hviler på. Godstykkelse 12 mm. Overhøyde 50 mm. Svaker absolutt ingenting så å overhøye balken vet-i-fn.. Kan lett invitere 20 personer for en Shottis festival på dekket. (Blir vel ikke å skje…) Uansett - jeg er utrolig superfornøyd!

Byttet også ut 7 cm frigoliten mot 5 cm. Den gamle har ikke sugd opp noe vann overhodet.

Åpner og lukker med app og fjernkontroll, som var mitt mål.

Igjen - et superstort takk for all hjelp! Dere vet hvem dere er!
Wow, så gøy at det fungerer :) Flott prosjekt og jeg er imponert over at du ikke ga opp. Der i februar hadde jeg nok bestilt en bil med grus og fylt igjen alt.

Den der overhøyden er nok ikke så dum når det var så liten tillatt nedbøying og herligheten blir tyngre når trallen er sur. Ser jo rett og fint ut på filmen i alle fall.

Sett deg på lokket med en paraplydrink og nyt sommeren :)

• Elsker
Huggedugge1
  • Laddar…
Som seg bør….

et kjempestort TAKK for all engasjement i dette idiotprosjektet. Til slutt ser det ut til at alt fungerer!

Krasst så byttet jeg ut alt unntatt trallen. Fra 120*45 til 170*45. Forsterket med 6 stk 3 mm stålplater 170*45 så dekket er helt stumt.

La også til en overhøyde ståldekke i delen som skyves ut over bassenget. Lengde 833 cm. Innvendige mål 195 mm høy, kant på 45 mm respektive 70 mm som bjelkelaget til trallen hviler på. Godstykkelse 12 mm. Overhøyde 50 mm. Svaiar absolutt nada så å overhøye bjelken vet-i-fn.. Kan lett invitere 20 pers for en Shottis-festival på dekket. (Lærer men dog ikke å skje…) Uansett - jeg er utrolig superfornøyd!

Byttet også ut 7 cm frigoliten mot 5 cm. Den gamle har ikke sugd opp noe vann overhodet.

Åpner og lukker med app og fjernkontroll, noe som var mitt mål.

Enda en gang - et superstort takk for all hjelp! Dere vet hvem dere er!
Herlig!

• Liker
Huggedugge1
  • Laddar…
Wow, så kult at det funker :) Fett prosjekt og jeg er imponert over at du ikke ga opp. Der i februar hadde jeg nok bestilt en bil med grus og fylt igjen alt.

Den der overhøyingen er nok ikke så dum når det var så liten tillatt nedbøyning og herligheten blir tyngre når trallen er sur. Ser jo rett og fint ut på filmen i alle fall.

Sett deg på lokket med en paraplydrink og nyt i sommer :)
Med hele mitt hjerte! Supertakk! ❤️

• Liker
masv0629 og 1 annen
  • Laddar…
D
Må innrømme at jeg var skeptisk, men du nådde målet. Jeg løfter på hatten. Virkelig pent, og jeg er imponert!

• Elsker
Huggedugge1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.