38.380 lest ·
360 svar
38k lest
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjelke
Å beregne uten å vite lasten er litt "meningsløst"..Huggedugge1 skrev:
Men... Det er jo en uvanlig anvendelse, men som du så i filmen, fungerer det i aluminium for samme basseng som jeg har. Men ikke ifølge deg. Så vidt jeg har forstått har du aldri konstruert eller bygget en slik løsning. Men henviser til din brede kompetanse og lange erfaring slik at du ikke trengte å beregne noe, bare kjøre "frihånd". Flere andre personer har hjulpet til med beregninger, og beregningsmessig virker det som de fleste er enige om dimensjoner. Alt falt ned i en løsning som jeg oppfatter som bra og blir pen.
Jeg kan ikke vurdere det på en annen måte, og nå føles det som forslaget med en overdekket T-bjelke er best. Bytte ut regelverket til 170 og kanskje forsterke med 3 mm rustfritt i dimensjonene 170*45 på annenhver bjelkelag som vi setter CC 45 cm med litt korte tverrbjelker.
Jeg er ydmykt takknemlig for all hjelp jeg har fått fra alle!
Selvfølgelig, vi vet hva materialet veier i tørt tilstand og kan få en slags estimat av totalvekten..
Men hva veier hele konstruksjonen når den er gjennomvåt?
10+ års yrkeserfaring med produksjon av fritt hengende konstruksjoner (med støttepunkter ute i endene) utsatt for både statisk og dynamisk last, en nåværende jobb med å konstruere slike konstruksjoner og i tillegg en pågående utdanning innen området sveising/materialpåvirkning gjør at jeg ser problematikken i konstruksjonen på en annen måte enn de fleste her ser ut til å gjøre..
Det jeg ville ha visst er "mer eksakt" hva den ferdige konstruksjonen vil veie
Da kunne jeg faktisk ha gitt deg både et bedre forslag på dimensjon på inngående materialer og til og med en vettig instruksjon på fremgangsmåte ved produksjon for å få en resulterende nedbøyning på ferdig konstruksjon på 0 mm.
For det er det jeg har jobbet med tidligere.. Ikke "tillatt nedbøyning X mm" men konstruksjoner som har vært rette eller nærmest helt rette etter X antall år med statisk belastning og X antall dynamiske belastningssykluser.
Det gjør det er hva din konstruksjon vil bli utsatt for gjennom svingninger og vektvariasjoner i konstruksjonen over året.
Risikoen er at du får en konstruksjon som henger mer enn ønsket med tiden hvis du konstruerer og produserer noe med feil dimensjoner..
Nei, det gjør jeg ikke. Derimot kan jeg ved første øyekast se flere problemer i en konstruksjon enn de som ikke har jobbet med å produsere slike konstruksjoner..Bernieberg skrev:
Det er jo kjempebra med folk som ved første øyekast kan se nøyaktig hvordan den optimale konstruksjonen ser ut for å løse et problem. Bare å gratulere. Men vi andre må angripe problemene systematisk og evaluere hvordan ulike varianter fungerer. Det er vel ikke så veldig fancy å regne nedbøyning på en bjelke, temmelig basal teori som Galilei fant opp og som har vært brukt med suksess siden da.
Rart? Nei
Jeg påstår ikke at jeg har "den optimale løsningen"
Den går ikke an å finne uten å fullt ut kjenne til gjeldende belastning, og det gjør vi ikke.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Forskjellen er at vi har regnet med den estimerte egenvekten 1500 kg mens Träguiden regner i henhold til norm for bygningskonstruksjon. Kan ikke disse normene noe videre men tror at i tillegg til egenvekt så regnes det med 200 kg last per kvadratmeter eller så.D Derbyboy skrev:
Testet å regne på et lagertak med samme parametere (440cm mm) og da kom jeg nær deres 15mm.
Det som imidlertid bekymrer meg er at isopor vil bli fylt med vann...
Men den økningen kan kanskje TS kompensere med bare metall. TS ser jo ut til å være litt av en cowboy
mye gjetting dog
Det som imidlertid bekymrer meg er at isopor vil bli fylt med vann...
Men den økningen kan kanskje TS kompensere med bare metall. TS ser jo ut til å være litt av en cowboy
mye gjetting dog
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Ja, det er klart man må ha en fornuftig anslag av lasten for å regne. Men det burde vel være nødvendig også for dine yrkesmessige vurderinger basert på erfaring?Violina skrev:
Å beregne uten å vite lasten er litt "meningsløst"..
Javisst, vi vet hva materialet veier i tørt tilstand og kan få en slags anslag på totalvekten..
Men hva veier hele konstruksjonen når den er gjennomvåt?
10+ års yrkeserfaring i produksjon av fritt hengende konstruksjoner (med støttepunkter ute i endene) utsatt for både statisk og dynamisk last, en nåværende sysselsetting med å konstruere slike konstruksjoner, og dessuten en pågående utdanning innen området sveising/materialpåvirkning gjør at jeg ser problematikken i konstruksjonen på en annen måte enn de fleste her ser ut til å gjøre..
Hva jeg hadde ønsket er å vite "mer nøyaktig" hva den ferdige konstruksjonen kommer til å veie
Da hadde jeg faktisk kunnet gi deg både et bedre forslag på dimensjon på inngående materialer og faktisk tilogmed en fornuftig instruksjon på fremgangsmåte ved produksjon for å få en resulterende nedbøy på ferdig konstruksjon på 0 mm.
For det er hva jeg har jobbet med tidligere.. Ikke "tillatt nedbøy X mm" men konstruksjoner som har vært rette eller nær nok helt rette etter X antall år med statisk belastning og X antall dynamiske belastningssykluser.
Gjør det er hva din konstruksjon vil bli utsatt for i og med svingninger og vektvariasjoner i konstruksjonen gjennom året.
Risikoen er at du får en konstruksjon som henger mer enn ønsket med tiden om du konstruerer og produserer noe med feilaktige dimensjoner..
Jeg har også viss erfaring i å beregne på ting som har krav til nedbøy… Dog sjelden på bygg og det finnes litt andre ressurser hos de som produserer. Men jeg er mer enn åpen for synspunkter om hva som fungerer å produsere, er vant til slike diskusjoner daglig. Men jeg liker ikke når noen avfeier veletablert teori til fordel for sin intuisjon.
Violina skrev:
Nei, det gjør jeg ikke. Derimot kan jeg ved blotte ansynet se flere problemer i en konstruksjon enn de som ikke har jobbet med å produsere slike konstruksjoner..
Rart? Nei
Jeg påstår ikke at jeg har "den optimale løsningen"
Den kan ikke finnes uten å fullt ut kjenne til gjeldende belastning, og det gjør vi ikke.
Men det går jo faktisk….å skissere et verste scenario
skulle all EPS fylles med vann etter en stund da blir jo vekten den samme som volumet. Altså 1 dm3 EPS = 1 kg.
våt planke hva veier den?
regn med at ved 4 personer á 75 kg går opp på taket
osv osv
TS skal bruke plåt om vinteren, ja da kan vi jo regne bort snø.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Synes det er rimelig å anta at isolering som ikke binder vann velges, typisk som den som er for flytebrygger. Det er en forutsetning for at det skal fungere med en rimelig konstruksjon. Om eksisterende isolasjonsmateriale ikke oppfyller det må det byttes.D Derbyboy skrev:
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Jeg ser bare én bekymring med at TS antar at hans konstruksjon veier 1400 kg, men at den veldig godt kan veie 5-6 ganger mer i virkeligheten.
Å regne sammen hva bjelkene og terrassebordene veier tørre er ikke noe problem, men hva veier gjennomvåte bjelker etter 5-10 år. Rimeligvis bør en velmettet noe som eldes veie mer enn en ny gjennomvåt bjelke.
Å regne sammen hva bjelkene og terrassebordene veier tørre er ikke noe problem, men hva veier gjennomvåte bjelker etter 5-10 år. Rimeligvis bør en velmettet noe som eldes veie mer enn en ny gjennomvåt bjelke.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Ja riktig rekkefølge er å først bestemme vekt på trall og isolering i sin dårligste tilstand. Så velge hvordan tverrgående bjelkelaget skal velges så man får vekten fra det med. Og til sist bærelinjen på langsiden.
Den oppgaven om vekt som etterspørres burde TS kunne ordne frem gjennom en feltstudie på stedet.
Fjern en skive EPS og vei den?
Fjern en bit regel og vei den?
Eventuelt ville jeg som en venn av orden legge både regelbiten og isolasjonen i et vannbad noen dager før jeg tok frem vekten.
Marerittet må jo være å dimensjonere og konstruere en konstruksjon for en last på 1500 kg og så viser det seg at konstruksjonen i sin dårligste tilstand veier 8000 kg. Legg da til at konstruksjonen sikkert kan lande på 50-60kkr.
Fjern en skive EPS og vei den?
Fjern en bit regel og vei den?
Eventuelt ville jeg som en venn av orden legge både regelbiten og isolasjonen i et vannbad noen dager før jeg tok frem vekten.
Marerittet må jo være å dimensjonere og konstruere en konstruksjon for en last på 1500 kg og så viser det seg at konstruksjonen i sin dårligste tilstand veier 8000 kg. Legg da til at konstruksjonen sikkert kan lande på 50-60kkr.
Sist redigert:
Nei, jeg skal ikke bruke plåt på vinteren. Vi får knapt snø her i Kungsbacka. Og i verste fall får jeg vel børste av dekket. For meg her er det en ikke-spørsmål.D Derbyboy skrev:Fast det går jo faktisk….å male opp et verst mulige scenario
skulle all EPS fylles med vann etter en stund, da blir jo vekten det samme som volumet. Altså 1 dm3 EPS = 1 kg.
våt planke, hva veier den?
regn med at ved 4 personer à 75 kg går opp på taket
osv osv
TS skal bruke plåt på vinteren, ja da kan vi jo regne bort snø.