Vil ikke ødelegge stemningen men er det lov å spørre hva bjelken kostet?

• Liker
Huggedugge1
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vil ikke ødelegge stemningen, men får man spørre hva bjelken kostet?
Bjelke pluss 7 stk 4m 3 mm L-støtte gikk på 38.000kr inkl moms. Frakten cirka 1200kr. Øl til kompisene som bar den inn og hjalp meg sette den på plass cirka 800kr

ut ifra perspektivet tidligere smerte så var det verdt hver eneste krone! Og vi hadde det gøy!

• Liker
Bernieberg og 3 andre
  • Laddar…
D
En ting jeg lurer på er om ikke impregneringen (trallen) kommer til å havne i bassenget?

Altså at vannet i bassenget kommer til å inneholde impregneringsvæske.

Ikke helt umulig. Har imidlertid ikke sett noe problem ennå. Og de fleste andre tilsvarende løsninger har også terrassebord. Så… tror ikke det er noe problem.

Får vel la barna bade først!

• Haha
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
Ja, den lille mengden som renner ned i forbindelse med regn er nok ganske håndterbar.
Joda, det er nok ikke nyttig å drikke for mye av vannet, men antagelig er det giftigere med kloret i vannet. :)

• Liker
Huggedugge1 og 1 annen
  • Laddar…
D
Har du noe beskyttelse, gummi eller lignende "trossbotten" mellom vannet og isoporen?

På oversiden hvordan gjør du der altså mellom isoporen og trallen?

D Derbyboy skrev:
Har du noe beskyttelse, gummi eller lignende «trossbotn» mellom vannet og isoporen?

På oversiden hvordan gjør du der altså mellom isoporen og trallen?
Prøvd litt forskjellig men problemet er at trallen slipper gjennom vann. Har man da en vanntett «beskyttelse» under så blir det syke vekter av vannet hvilket ikke forbedrer direkte. Et annet aspekt var at ventilasjon da må fikses for å unngå mugg f.eks. Var også inne på å sette aluminiumsplater under med avrenning men føles meningsløst.

Så vi bestemte oss for å ikke bruke noe men la celleplasten fungere som lokk, dekket med trall.

Så langt så bra!

Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Testet litt forskjellig, men problemet er at terrassebordene slipper gjennom vann. Hvis man da har et vanntett "vern" under, blir det stor vekt av vannet, noe som ikke direkte forbedrer situasjonen. Et annet aspekt var at ventilasjon må fikses for å unngå mugg, for eksempel. Var også inne på å sette aluminiumsplater under med avrenning, men det føltes meningsløst.

Så vi bestemte oss for ikke å bruke noe og la cellplasthandlingen fungere som lokk, dekket med terrassebord.

Så langt, så bra!
Hei, Flott arbeid. Hadde selv tenkt å prøve noe lignende for 5 år siden, men kjøpte ferdig fra https://aqvis.se/aqvis-deck/aqvisdeck-standard/ i stedet. Aluminium hovedsakelig. Lett å rulle. Som du sier, fungerer det supert med cellplasten. Det renner så klart gjennom, men hvis man bare holder etter vannnivået regelmessig, typ en gang annenhver uke etter regn og snø, så funker det supert. Har uisolert betongstamme, men det har aldri gått under +2 i bassenget heller til tross for -10-15 noen uker i strekk. Å slippe plater og vanlige bassengdeksler er så bra, og å dessuten få ekstra terrasseflate er ikke feil. I mitt tilfelle har jeg plass til å rulle 8,5 m rett bortover i lengderetningen. Denne løsningen anbefales til alle med basseng som har noenlunde plass på en eller annen måte.

• Liker
Huggedugge1
  • Laddar…
D
By på litt bilder

D Derbyboy skrev:
Bjud på lite bilder
Trist nok så ligger de bilder/video jeg tok av den opprinnelige monteringen ikke lenger i kamerarullen. Prinsippet var uansett enkelt. Det kom ut en fyr og målte på stedet. Et par måneder senere kom en kranbil med 3*3*4,5 pooldekke (i tre deler altså) som ble løftet over huset på skinnen montert på den ene poolsargen. Jeg valgte uten motor så jeg må skyve det selv. Men det er kulelager så det ruller fint om man bare dytter det med foten. Det veier ikke så mye. Stammen er helt i aluminium. Terrassebordet veier selvfølgelig en del. Skal se om jeg husker å ta et nytt bilde når jeg kommer ut på landet. Prisen er selvfølgelig dyrere enn å bygge selv som TS men ikke dyrere enn et godt pooltak.

• Liker
Huggedugge1 og 1 annen
  • Laddar…
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Trist nok så ligger de bilder/video jeg tok av den opprinnelige monteringen ikke igjen på kamerarullen. Prinsippet var uansett enkelt. Det kom ut en fyr og målte på stedet. Et par måneder senere så kom en kranbil med 3*3*4,5 pooldekk (i tre deler altså) som ble løftet over huset på skinnen montert på den ene poolsargen. Jeg valgte uten motor så jeg får skyve den selv. Men det er kulelager så den ruller fint om man bare dytter den med foten. Den veier ikke så mye. Stammen helt i aluminium. Trallen veier selvfølgelig en del. Jeg skal se om jeg husker å ta et nytt foto når jeg kommer ut på landet. Prisen er selvfølgelig dyrere enn å bygge selv som TS, men ikke dyrere enn et bra pooltak.
Kjenner til Aqvis - smarte og pene løsninger. Ville kostet cirka 200K, men jeg måtte skyve taket til siden i ett stykke, så spennvidden blir for stor.

Kostnaden for å bygge med motor av bare dekket er cirka:

Trelakk 300m typ 6500kr
12 stk 45*170 - 420 cm cirka 2500kr
6 stk 195*45 - 420 cm cirka 2000kr
6 stk 34*45 - 420 cm cirka 360kr
Skrue 2000kr
Cellplast 5 cm s100, cirka 3000kr
Motor 4-5000kr
Skinner & hjul cirka 3-4000kr
Bjelker & L-støtte 38,000kr
Øvrig kanskje 2-3000kr

S:a cirka 65,000kr

Det er hva det BURDE ha kostet, men vi rev og skrotet jo det første dekket vi bygget…:rolleyes:

Anbefaler jeg det? Hvis vi hadde hatt et annet valg… så nei på grunn av alt styret. Skal dere likevel gjøre det, få inn en snekker som har gjort det før. Det sparer frustrasjon, sinne, psyke og penger… Spesielt hvis dere er udugelige håndverkere som meg…. :rofl:

• Liker
Bernieberg og 1 annen
  • Laddar…
D
Æh, hva faen, ikke vær så hard mot deg selv! Du kom i mål!

• Liker
  • Elsker
AndersPS og 2 andre
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Kjenner til Aqvis - smarte og pene løsninger. Skulle gå på cirka 200K men jeg var nødt til å skyve taket til siden i ett stykke så spennet blir for stort.

Kostnaden for å bygge med motor av bare dekket er cirka:

Terrassebord 300m type 6500kr
12 stk 45*170 - 420 cm cirka 2500kr
6 stk 195*45 - 420 cm cirka 2000kr
6 stk 34*45 - 420 cm cirka 360kr
Skruer 2000kr
Cellplast 5 cm s100, cirka 3000kr
Motor 4-5000kr
Skinner & hjul cirka 3-4000kr
Bjelke & L-støtte 38,000kr
Diverse kanskje 2-3000kr

S:a cirka 65,000kr

Det er hva det BURDE kostet men vi rev og skrotet jo det første dekket vi bygget…:rolleyes:

Anbefaler jeg det? Hvis vi hadde hatt et annet valg… så nei på grunn av alt trøbbelet. Skal dere likevel gjøre det, få inn en snekker som har gjort det før. Det sparer frustrasjon, sinne, psyken og penger… Spesielt om dere er verdiløse håndverkere som meg… :rofl:
Ser kanon ut. Akkurat som jeg selv hadde tenkt om jeg ikke hadde funnet Aqvis. Nærmere 200 ble det ja. Men nå slipper jeg for alltid bassengdeksel, plater og løs isopor.

• Liker
Huggedugge1
  • Laddar…
Ja, å slippe plater, estetisk pent, raskt å åpne/lukke - dekke av og på, hund- og barnesikkert, fordelene er mange. Absolutt så ruller det utrolig lett. Motor er ikke nødvendig men… komfortabelt.

Aqvis er nok det beste da det er ferdig, men for dyrt etter min mening.

Men alle hjerneslagene vi fikk av å gjøre det selv og konstant "oppfinne" var en pine. :crysmile:

Det har jeg nok glemt om noen år…:cool:

• Liker
HusPoolGarage
  • Laddar…
Var tvunget å lese tråden og jeg må si at jeg er utrolig imponert over Huggedugges evne til å stå på sitt (så det ble noe) men samtidig lytte og forstå de som hjalp til.

Det jeg ikke forstår er hvordan (og hvorfor ingen andre har spurt) du løste dekket ovenfor som du har solsengene på, det er jo samme spennvidde men her skal det jo holde for å danse schottis og hva dere nå kan finne på, uten støtte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.