Ok, jeg er med på hva du mener og jeg har en kompis som akkurat har skaffet en Feinmeister (og jeg er skikkelig misunnelig :D ), så det skulle nok la seg gjøre. MEN, nå har jeg vært oppe på loftet og gravd skikkelig (i sponet) og jeg har tydeligvis ikke sjekket grundig nok før!!! Dagens bjelkelag ser ikke i det hele tatt ut som jeg trodde, det gjør det bare på resten av huset, ikke over stuen!!!! Jeg har laget en fin skisse for å illustrere...

De tykke linjene er innvendige vegger og de tynne bjelkelaget. Det ser ut som om bjelkene over stuen hviler på veggen og ikke på den ortogonale bjelken som ligger mellom skorsteinen og ytterveggen. Den innvendige veggen består av 2-toms-spont-regel-1/2-toms-spont, så den er sikkert kraftig nok til å være bærende. Den stiplede linjen er antagelig en bjelke (ser ut slik både på den tegningen jeg har og i virkeligheten).

Det ser ut til å være litt varierende cc-mål, rundt 50 over stuen og 65 over soverommene. Dimensjonen ser ut til å være 3x6 tommer overalt bortsett fra nettopp det ene stedet jeg målte tidligere der det var 3x5 + en 1-tommer som lå under (?)

Så hva tror dere, er dette tilstrekkelig som bjelkelag hvis man bygger på en etasje?

3x6 føles litt spinkelt over 3.6m, kanskje kunne man spikre og lime på en 45x45 samt sette inn 195x45 mellom dagens bjelker?

Tillegg,
Jeg ber om unnskyldning hvis min mangelfulle første undersøkelse av mitt bjelkelag forårsaket unødvendig arbeid (tenking og skriving). Men jeg synes likevel det var interessant svar jeg fikk, dog på et irrelevant spørsmål...

• Planskisse av et hus, viser vegger, bjelkelag og installasjoner som pipe (murstock), trapper og rominndeling med symboler som S, KK, V.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.