16.860 lest ·
24 svar
17k lest
24 svar
Bærebjelke i fasade eller ikke?
Nybygger
· Stockholm
· 374 innlegg
Nybygger
· Stockholm
· 374 innlegg
Enklest skrur du dem fast med slike i passende dimensjon.Skåneskutan skrev:
https://www.essve.com/sv/produkter/...-huvud/traskruv-waf-med-stort-huvud-corrseal/
betydelig bedre enn franske treskruer
Oldboy skrev:
Tänker at det er bra å ha dekket helt separat. Man slipper å lage hull i fasaden, og om man må inn under dekket så er det bare å plukke det opp. Også fuktmessig synes jeg at det føles bedre å ha en liten luftspalte mellom tre og vegg.
Formentlig ingen store forskjeller i risiko eller kostnader, men jeg ser det prinsipielt som en helt unødvendig manøver å feste i fasaden, og med unødvendig risiko for problemer/trøbbel.
Om ikke pilarene er tilstrekkelig tunge og stabile for å håndtere sidekrefter så kan man bruke skråstivere. Et alternativ til høye pilarer er vanlige betongplater og så en underliggende rammeverk/trestolper, eller vanlige lave pilarer med trestolper. Da går det lett å få til skråstivere for sidekrefter.
Hvilken løsning man velger er etter eget tykke og smak.
Helt rett!Oldboy skrev:
Tänker at det er bra å ha dekket helt separat. Man slipper å lage hull i fasaden, og om man må inn under dekket så er det bare å plukke det opp. Også fuktmessig synes jeg at det føles bedre å ha en liten luftspalte mellom tre og vegg.
Formentlig ingen store forskjeller i risiko eller kostnader, men jeg ser det prinsipielt som en helt unødvendig manøver å feste i fasaden, og med unødvendig risiko for problemer/trøbbel.
Om ikke pilarene er tilstrekkelig tunge og stabile for å håndtere sidekrefter så kan man bruke skråstivere. Et alternativ til høye pilarer er vanlige betongplater og så en underliggende rammeverk/trestolper, eller vanlige lave pilarer med trestolper. Da går det lett å få til skråstivere for sidekrefter.
Hvilken løsning man velger er etter eget tykke og smak.
Fester man en bjelke uten luftspalte så råtner den og fester man i trefasade så råtner fasaden.
En tanke er jo at om man fester noe mot fasaden tetter kontaktflater med tetningsmasse type Sika BlackSeal. Kanskje kjører silikon i pluggen før man skrur. Er det en gal tanke?
Bedre å sette bjelken med avstand mot fasaden slik at man har en luftspalte, aller best å ikke feste i fasaden i det hele tatt!Skåneskutan skrev:
Klikk her for å svare