Kommer en konstruktør som bestemmer eksakte dimensjoner osv., men jeg er nysgjerrig av meg og vil gjerne vite hvordan man kan gjøre det og om det er mulig.

Huset er bygget -47, to etasjer over bakken. Mellom etasjene finnes det et betongdekke (heter det det?), altså en støpt 10 cm plate med trestendere på for gulvet i overetasjen.

1) I den bærende betongveggen som går tvers gjennom huset i underetasjen finnes en døråpning som jeg vil åpne opp til ca 2200 mm. Det er god plass for en bjelke, ca 300 mm høy og 200 mm bred, så noe passende burde få plass, stålbjelke virker praktisk.
Men hvor mye må man støtte opp med stendere mens jobben gjøres? Holder det med tre trestendere på hver side, og hvilken dimensjon bør disse ha for å ikke brekke?

2) Gjennom samme betongplate går en trapp gjennom en åpning i det ene hjørnet på ca. 1 x 2,5 m. Da åpningen ble laget, støttet man opp taket i underetasjen med en stålsøyle rett ved hjørnet av åpningen.
Trappen skal nå fjernes, og jeg vil tette igjen åpningen og fjerne søylen under.
Er det mulig, og hvordan ville det bli gjort? Blir platen helt selvbærende igjen om noen støper igjen åpningen, eller må den forsterkes med en bjelke på noen måte?

Noen tanker rundt dette? Noen som forstod uten skisser :)

Her er en enkel skisse på hullet som skal tettes igjen, og søylen som skal bort. Hvordan bærer man av dette?

• En skisse som viser et hull for trapp og en markert pelare som skal fjernes.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.