Sitter og planlegger dilemmaet med badet i underetasjen/kjelleren (75 % under bakken) og med tanke på hvor skjeve veggene er, var planen min å bruke 70 mm stendere på veggene for å skjule el samt VVS.
Risikoen er alltid tilstede med fuktighet fra veggene, og bekymringen for at det skal begynne å mugne bak er en faktor.
Hvis man bruker 70mm stålstender cc45 for å rette veggene og avslutter med en Farmacell fibergips som er godkjent for våtrom i ett lag - Bør det stille min bekymring? Andre fornuftige løsninger?
K-Plyfa og Kartonggips? Kanskje våtromsgips i våtsone 1.
Dobbel kartonggips?
Formplyfa og kartonggips?
En nabo valgte å pusse om veggene, en annen fikk LUX element satt på veggene før overflatebehandling.
Forutsetningene:
- Drenering med Isodrän 200mm på utsiden (2013)
- Veggkonstruksjon: Puss/Betonghullstein/Treullit/Puss.
- Gulvkonstruksjon: 200mm Celleplast/Plate med armering og vannbåren gulvvarme (Kommende)
Reglene for bad i kjeller sier at man kun skal ha tettesjikt i våtsone 1 samt rundt sluk, og det er det som er planen min.
Ser man ellers i huset, er det en del spesialløsninger. Stuen i underetasjen var bygget med 45 mm trestendere rett mot yttervegg etterfulgt av isolasjon og kartonggips som har sittet i over 20 år - Ved riving viste dette ingen tegn på angrep. Før drenering dessuten.
Førråd kjeller utforet med 22spont etterfulgt av sponplate, og der har jeg kuttet opp en kvadrat mot gulv for å kontrollere tilstand og ser ingen angrep på verken spont eller spon, ser som nytt ut.
Badet er i dag bygget med ca60mm mot yttervegg og isolert likeså, etterfulgt av kartonggips. Bare revet mindre områder der for tilgjengelighet og endringer, ingenting i direkte tilknytning til nåværende dusj, men ikke sett det minste tegn til angrep på tremateriale, isolasjon eller plater.
Hvordan skal jeg bygge badet rett og slett uten å pusse alle vegger rette før flislegging?
At badet blir mindre i størrelse med stendere er et ikke-problem da det er ganske stort med ca 13 kvm, og at det allerede er utforet, så det ville bli et par centimeter mindre rett og slett.