Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Virkelig!

Dette inngrepet er jo risikabelt på ordentlig, ikke aktuelt å slurve med tillatelsen her.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Med all respekt for at det pleier å være klagete i Brf.

Men den der veggen må du ta inn eksperthjelp på. 18cm solid betong tar opp enorme laster. Hadde jeg bodd i huset hadde jeg ikke akkurat ønsket at en glad amatør eller hvilken som helst snekker gjør jobben.
H hempularen skrev:
Jeg synes nok at "avtalen" er i snilleste laget. Foreningen stoler her på at kommunen skal bestemme nivået på konstruksjonsunderlag og kontroller. Foreningen har i sin rolle som eiendomsbesitter en interesse i å sikre dette. Kommunen tillater ofte mangelfulle dokumenter, og ikke annet enn egenkontrollprogram fra håndverkeren. Det bør man som eiendomsbesitter ikke nøye seg med ved et så risikabelt prosjekt som dette.
Jeg bor helt øverst etasje 3/3 og ingen laster ovenfra bortsett fra evnt snøansamling, det er yttertak direkte ovenfor.
er det virkelig så risikabelt? Den store veggen er 260 bred og den lille 160.

Forstår at det ikke er noe for hvilken som helst klåfingret selvsagt.

Hadde håpet at totalt jobben kunne gjøres under 100.000kr, bygningsingeniøren skal ca ha 10.000kr for tegning, kan forestille meg sluttbesiktigelse lander på 5.000 - 10.000kr men dessuten ifølge avtale trenger jeg en KA som ifølge litt googling ikke uvanlig krever ca 20.000kr. Synes det høres vanvittig mye ut for et relativt lite inngrep sett til sin helhet. Men men jeg er jo uerfaren også.

Lukt og lydoverføring, hvem kontrollerer dette?
 
H Herrman5 skrev:
Jeg bor øverst etasje 3/3 og ingen laster ovenfra bortsett fra eventuell snødannelse, det er yttertak direkte ovenpå.
er det virkelig så risikofylt? Store veggen er 260 bred og den lille 160.

Forstår at det ikke er noe for hvilken klåper som helst selvsagt.

Hadde forhåpning om at totalt arbeidet kunne gjøres under 100.000kr, bygningsingeniøren skal ca ha 10.000kr for tegning, kan tenke meg sluttkontroll lander på 5.000 - 10.000kr men dessuten ifølge avtalen, må jeg ha en KA som ifølge litt googling ikke uvanlig krever ca 20.000kr. Synes det høres veldig mye for et relativt lite inngrep sett i sin helhet. Men men, jeg er jo uerfaren også.

Lukt og lydoverføring, hvem kontrollerer dette?
Du sier at du er uerfaren og "er det virkelig så risikofylt". Du kan jo stille deg selv spørsmålet hvorfor de har bygd de som de har om det ikke blir så mye laster? det er sjelden man overdimesjonerer flerbolighus bare for moro skyld.

Steg 1 er vel å ta inn en konstruktør som kan se på arbeidet og lage tegningsunderlag. Deretter hadde jeg gått videre med eventuell søknad, finne entreprenører etc.

At det koster penger er bare å innse. Det er det samme for alle.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du sier at du er uerfaren og "er det virkelig så risikofylt". Du kan jo stille deg selv spørsmålet hvorfor de har bygd som de har bygd hvis det ikke blir så mye laster? Det er sjelden man overdimensjonerer flerbolighus fordi det er gøy.

Trinn 1 er vel å ta inn en konstruktør som kan se på jobben og utvikle tegningsgrunnlag. Deretter ville jeg gått videre med eventuell søknad, finne entrepriser etc.

At det koster penger er bare å konstatere. Det er det samme for alle.
Lgh på etg 1 og 2 er i samme utførelse som min på etg 3.
Så om jeg stiller meg spørsmålet tenker jeg at man dimensjonerer for lastene for lgh i bunnen og så bruker samme dimensjoner hele veien opp for enkelhets skyld. I stedet for å bygge med nye dimensjoner og dermed endre andre mål i lgh også, høres unødvendig komplisert ut. Men jeg kan ta feil. Dette er jo noe byggingeniøren må avgjøre selvfølgelig. Jeg syntes bare at "utrolig risikofylt arbeid" hørtes litt vel mye ut, men som sagt jeg har sikkert feil.

Trinn 1. er jeg enig i, men jeg avventet med å bestille tegning siden jeg ikke hadde et OK fra brf før nå nylig, føltes unødvendig å kaste 10.000 i sjøen om jeg uansett ikke har BRF's godkjenning i ryggen først.

Selvfølgelig forstår jeg det koster det samme for alle.:rolleyes:
Man må vel kunne stille spørsmål ved prisbildet for det eller?
 
  • En tom hvit firkant.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.