Hei

Har snakket med min brf angående å rive en bærende vegg i min leilighet 500x240, ingen vannledninger finnes og ikke betydelig strøm bortsett fra noen lampeuttak. Ekstra innkalt møte ble holdt mellom styrkebeskjed og de vedla i dag følgende kontrakt til meg.

Sluttbesiktigelse? Av hvem da? Uavhengig eller firmaet?

Tenkte det hørtes litt vel inngående ut, får følelsen av at jeg skal kappe bygningen med en hel etasje?

Dere som har revet vegger i deres leiligheter, måtte dere også signere eventuelle avtaler mellom dere og brf?

Dokumentbilde med tittelen "Avtal ändring av lägenhet", detaljer om overenskomst for åpning i bærende vegg og krav til byggesøknad og kontrollplaner.
Kontrakt for endring av leilighet som beskriver ansvar, sluttbesiktigelse og krav ved rivning av bærende vegg i en leilighet.
Plantegning av leilighet med markerte bærende vegger mellom kjøkken og stue. Rommene inkluderer soverom, balkong, bad, hall og kjøkken.
 
Er du sikker på at den er bærende? Det føles som et merkelig sted å ha en bærende vegg. Har du en fullstendig plantegning for etasjen?
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser ut til å være et uvitende og redd styre som tror de kan klare å skrive avtaler som beskytter foreningen. I virkeligheten har de ikke engang forstått at byggetillatelse ikke kreves for denne endringen. Typisk overreaksjon når frykten slår til. Samme byråkratfrykt som ødelegger hele organisasjonene og bedriftene i samfunnet vårt akkurat nå.
 
  • Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Virker som et uvitende og redd styre som tror de kan klare å skrive avtaler som beskytter foreningen. I virkeligheten har de ikke engang forstått at byggetillatelse ikke kreves for denne endringen. Typisk overreaksjon når frykten slår til. Samme embedsmannsfrykt som ødelegger hele vårt samfunns organisasjoner og bedrifter akkurat nå.
Når jeg leser kontrakten tenker jeg motsatt, det er jo dem som må bevise at jeg evt har forårsaket skade på forsinkelsens eiendom?

altså nummer 8? Hva er det som skal lukte, hvem skal bevise at det ikke finnes lukt som ikke burde finnes? Jøss

8. Det påligger Andelseieren å bevise at luktoverføring, lydoverføring, forstyrrelser og skader ikke har oppstått under og etter arbeidet med åpning og øvrige tilhørende arbeider.
 
A Arga ingenjörn skrev:
Er du sikker på at den er bærende? Føles som et merkelig sted å ha en bærende vegg. Har du en hel plantegning for etasjen?
Hadde vaktmesteren her som konstaterte det, har dog ikke fått det definitivt. Byggkonstruktør/ingeniør tar 5.000kr for å gi en skriftlig uttalelse, forhåpentligvis er den ikke det da kan jeg skrote denne avtalen. Den skal bort uansett så tenker jeg forbereder meg for det verste.

veggen er 18cm tykk og prinsipp solid.
En solid vegg deler rommet mellom en gang med leker og et kjøkken med hvite skap og trebenk.
Grå vegg med to innrammede naturbilder, en lekehylla med ulike gjenstander, en åpning til et annet rom med spisebord og stol.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
H Herrman5 skrev:
Hadde vaktmesteren her som konstaterte, har imidlertid ikke fått det definitivt. Byggkonstruktør/ingeniør tar 5.000kr for å gi en skriftlig uttalelse, forhåpentligvis er den ikke det da kan jeg skrote denne avtalen. Den skal bort uansett, så tenker at jeg forbereder meg for det verste.

veggen er 18cm tykk og i prinsippet solid.
[bilde]
[bilde]
ok jeg tok feil, den er garantert bærende i noen grad. Jeg vet ikke hvilke forventninger du har til hva slags bjelke du vil få i taket, men den vil bli ganske massiv. Har du flere etasjer over deg?

Regn også med at du trenger ordentlige opplegg i endene for å få ned lasten.
 
  • Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
ok jeg tok feil, den er garantert bærende i noen grad. Jeg vet ikke hvilke forventninger du har til hva slags bjelke du vil få i taket, men den vil bli ganske kraftig. Har du flere etasjer over deg?

Regn også med at du trenger ordentlige lagre i endene for å få ned lasten.
Forstår jo at den blir kraftig med tanke på spennvidden, men har et vagt håp om at lasten ovenfra ikke er enorm bortsett fra om vinteren..
Regner med en større kloss på hver side, hvor stor? Det gjenstår å se..

bor øverst, uten loft så ingenting over.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Verker å være et uvitende og redd styre som tror de klarer å skrive avtaler som beskytter foreningen. I virkeligheten har de ikke engang forstått at byggetillatelse ikke kreves for denne endringen. Typisk overreaksjon når frykten slår til. Samme tjenestemannsfrykt som ødelegger hele våre samfunns organisasjoner og bedrifter akkurat nå.
Ja, samtidig er det merkelig at de engang godkjenner endringen før de har fått se en konstruksjonstegning på avvekslingen. Det er en anelse skjødesløst kan jeg synes.
 
Sist redigert:
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jeg synes punkt 3 og 4 som angår byggetillatelse og melding virker forvirrende. For det første mener jeg ikke (din kommune kan kanskje gjøre en annen vurdering dog) at dette er et tiltak som krever byggetillatelse, kun en byggemelding. Har du søkt og fått byggetillatelse og igangsettelsestillatelse? Hva står det i så fall der? Styret høres ut som de krever at du skal gjøre en melding og ha en kontrollansvarlig også. Det har de ikke mandat til å bestemme, det er kommunen som gjør vurderingen om dette kreves.

De øvrige punktene har jeg ikke kunnskap til å besvare.
 
Åsa Lund
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Virker som et uvitende og redd styre som tror de kan klare å skrive avtaler som beskytter foreningen. I virkeligheten har de ikke engang forstått at byggetillatelse ikke kreves for denne endringen. Typisk overreaksjon når frykten slår til. Samme tjenestemannsredsel som ødelegger hele vårt samfunns organisasjoner og bedrifter akkurat nå.
Det kreves byggemelding og ansvarlig kontrollør. Foreningen virker ikke å forstå forskjellen mellom byggemeldingspliktig tiltak og byggetillatelsespliktig tiltak?
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det kreves byggemelding og kontrollansvarlig. Foreningen ser ikke ut til å forstå forskjellen mellom byggemeldingspliktig tiltak og byggesøknadspliktig tiltak?
Det er ikke sikkert at en kontrollansvarlig kreves, det avhenger av prosjektets omfang, og det er bygningsrådet som beslutter om dette. Men om TS vil ha en KA får hen selvsagt det.
 
  • Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krevdes ingen KA når Stockholms stad håndterte en lignende byggemelding i den foreningen som jeg er deleier i. De løste det hele og ga igangsettingsvedtak med vendepost, meget imponerende saksbehandlingseffektivitet.
 
Claes Sörmland
C cotillion skrev:
Ja, samtidig er det merkelig at de i det hele tatt godkjenner endringen før de har fått se en konstruksjonstegning av avvekslingen. Det er en anelse uforsiktig kan jeg synes.
Virkelig!

Dette inngrepet er jo risikofylt på ordentlig, ikke tid for å slurve med tillatelsen her.
 
Med all respekt for at det pleier å være klagete i Brl.

Men den der veggen må du få inn eksperthjelp på. 18cm solid betong tar opp enorme laster. Hadde jeg bodd i huset hadde jeg ikke akkurat ønsket at en glad amatør eller tilfeldig snekker skulle gjøre jobben.
 
  • Liker
oobum og 5 andre
  • Laddar…
Jeg synes nok at "avtalen" er i snilleste laget. Foreningen stoler her på at kommunen skal bestemme nivået på konstruksjonsunderlag og kontroller. Foreningen har i sin rolle som eiendomseier en interesse i å sikre dette. Kommunen tillater ofte mangelfulle dokumenter, og intet annet enn egenkontrollprogram fra håndverkeren. Det bør man som eiendomseier ikke nøye seg med ved et så risikofylt prosjekt som dette.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.