Holder på og innreder vårt kaldloft i en toetasjes villa fra 2005. På det eksisterende (uisolerte) skrå innertaket av rupanelplater vil vi sette luftspalte/masonitt/240mm isolasjon/dampsperre/45mm stender og isolasjon/gips. Gavlene har vindsperre, disse isolerer vi 170mm og setter dampsperre, 45mm stender og isolasjon og så gips. På loftsgulvet legger vi stendere cc30 oppå gulvbjelkelaget (som i dag er fylt med 55 cm løsfyll over dampsperren i innertaket på etasjen under), legger gulvsponplater og parkett eller laminat. Har laget hull og satt inn en trapp opp til loftet. Så langt ingen rare ting.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kobler dampsperren nederst på skråveggene og gavlene til den eksisterende dampsperren i gulvet (altså til plasten i taket på etasjen under)?

Må jeg grave meg ned gjennom løsfyllet til den eksisterende dampsperren i gulvet? Eller kan jeg dra dampsperren fra veggene videre inn under sponplater (eller parkett?) og koble til underetasjeplasten ved trappehullet? Eller er det nok om jeg drar inn dampsperren nederst på veggene en halvmeter under det nye gulvet og håper at ingen fuktighet skal finne veien ut gjennom parkett/sponplate/isolasjon og videre ut mot yttervegg i loftsbjelkelaget?

Jeg har nå diskutert med kunnskapsrike snekkere og vil trekke ned plasten fra veggene, gjennom løsullen, ned til plasten i underetasjen.

Fuktmessig hadde det fungert OK å bare trekke inn plasten under sponplatene, men det hadde vært vanskeligere å opprettholde undertrykk i huset. Å trekke frem plasten til trappehullet hadde også fungert med tanke på fukt og undertrykk, men det hadde vært en risiko for at det blåser inn i isolasjonen i bjelkelaget mellom loft og overetasje som ville ført til at gulvet hadde blitt kaldt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.