Jeg skal sette opp et gjestehus på landet, og stedet der det skal stå ligger i en skråning. Det er 90 cm høydeforskjell mellom høyeste og laveste punkt på bakken.

Vi trenger et soveloft og et soverom samt en stue med kjøkkenkrok. Ingen bad/wc. For å få til loftet trengs alle 4 meter takhøyde som man får bruke, og da plasserer jeg soverommet med loftet oppå i den enden. Men jeg kan ikke grave ut den andre enden for der er det berg, så jeg tenkte å bygge to forskjellige fundamenter, en for hver halvdel av huset, med en høydeforskjell på 60 cm. Trapp fra det ene rommet til soverommet.

Nå lurer jeg på hvordan man bærer seg ad med grunnstammen (sviller og bjelker); det blir jo som to separate hus med halv størrelse som settes inntil hverandre og deler tak. Hvordan setter man sammen de to gulvbjelkelagene? Det blir jo to rektangulære rammer, hver 260 mm høye (170 mm bjelke pluss to 45 mm tykke sviller) med luft imellom på 340 mm.

Skal jeg bygge slik at de overlapper litt og fylle opp med en (veldig lav) stendervegg imellom?

Og skal man sette materiale imellom rammene på sidene (45x220x300 pluss 45x120x300) som settes sammen med spikerplate? Da må man lage den nedre rammen 300 mm lengre så den går inn under den øvre rammen.. Samme med gulvbjelken i midten av huset, må den skjøtes sammen med mellomtrevirke også?

Takk for råd!

Var det for vanskelig spørsmål eller stilte jeg det i feil underforum?

Jeg har letet på nettet etter grunnstammer i skråning uten å finne noe eneste eksempel. Alle ser ut til å bygge på flate underlag eller pilarer opp slik at husets underside blir plan.

Men det går jo dårlig hvis man skal følge Attefalls-reglene med 4m takhøyde fra markoverflaten når man har en skråning å håndtere...

Det er vel ikke markoverflaten nedenfor huset som man utgår fra, men tomtens gjennomsnittshøyde eller lignende om det hjelper.

Takhøyde
Ifølge regelverket skal man gjøre følgende når tomten ikke er plan:
- Integrere høyden på terrenget langs husets omkrets og dividere med omkretsen.
- Dette blir gjennomsnittlig terrenghøyde.

Men en praktisk sett enklere metode er:
1) Mål høyden fra husets underside ned til terrenget på mange steder rundt huset (f.eks. hver 10. cm).

2) Summer disse høydene og divider med antallet målinger.

Dette blir nesten det samme som å integrere arealet mellom husets underside og terrenget rundt husstammen og deretter dividere med stammens omkrets.

3) Når man således har etablert en gjennomsnittshøyde for terrenget under huset (terreng til stamme-underdel) så legger man denne til husets egen mønehøyde (stamme-underdel til møne) for å få byggehøyden.

Det er denne høyden som skal være maks 4 m.

Problemet jeg har sett er at i prinsippet alle på markedet tilbudte Attefallhus med hems har en egen høyde på rett under 4 m, f.eks. 3,98 m. Det innebærer at de bare kan settes direkte på bakken uten noen grunn, ellers bryter de mot bestemmelsene.

Men jeg har for meg at det vanligste er å sette hus på krypkjellere eller pilarer og disse legger til høyde som må tas fra bygningens egen høyde. Med en pilarhøyde på 25 cm på plan terreng kan selve huset bare være 3,75 m høyt osv.

Min konstruksjon av en skråning-hus kommer rundt problemet ved at man kan bruke full mønehøyde i den delen av huset som inneholder soverom med hems, mens den andre delen har gulvet 60 cm høyere. Der er det åpent til taket så det blir romslig uansett.

Tilbake til mitt spørsmål:

Hvordan gjør man tilkoblingen mellom de to rektangulære grunnstammene for husdelene? De havner på 60 cm høydeforskjell og således med en 340 mm bred luftspalte imellom.
Skal man overlappe (hvor mye) og fylle opp imellom (med hva)???

Finner ingenting for dette tilfelle på Träguiden...

• Liker
Noseone
  • Laddar…
Sitter med samme dilemma med omtrent samme helling. Min tanke var å endre tomten. Altså fylle opp i stedet for å støpe ned. Det tror jeg ikke man trenger byggetillatelse for. Blir jo en vesentlig forskjell i både pris og areal om man slipper etasje og to separate tak.

Tror at man trenger marklov for å fylle opp (endre markens høyde) på tomten, i alle fall om det er betydelige høydeforskjeller man trenger. Best å spørre bygningsrådet i din kommune. Kan variere mellom kommuner. Jeg utnyttet skråningen til å ha en større høyde fra undersiden av huset til mønet (mer enn 4 m) på halve huset så jeg kunne legge et loft over soverommet i den enden og få en fornuftig takhøyde på loftet. I den andre halvdelen er høyden tilsvarende lavere enn 4m slik at gjennomsnittet blir akkurat 4m til slutt.

Vekker denne tråden:
Ble det noe attefallshus? med ulike etasjeplan. Jeg har forsøkt å finne en tegning, men har ikke lykkes, så det hadde vært gøy om du fikset noe og i så fall hvordan.
/B

Det var en stund siden jeg skrev her...
Det som har skjedd er at huset står på plass og jeg har følgende løsninger:

1) Mitt spørsmål ovenfor angående tilkobling mellom de to planene:
Man bygger enkelt en vegg mellom de to gulvstammene. Samme tykkelse og isolasjon som øvrige vegger men bare noen desimeter høy. Det var min byggmester som sa at det er slik man gjør.

2) Nivåer mm
Huset er 6.8 m langt og 3.7 m bredt og står i en skråning.
Gulvene i de to rommene er 60 cm i høyde fra hverandre.
Allrommet er 365 cm langt innvendig og soverommet 263 cm langt samt 60 cm lavere.
Vi har lagt bjelkelaget til loftet slik at det ble takhøyde ca. 208 cm i soverommet.
Over soverommet er altså loftet, og det har en takhøyde i midtlinjen på 135 cm til undersiden av limtrebjelken.
Vi hadde tenkt oss betydelig mer, men det minsket pga byggmesterns krav om å bygge "ordentlig".
Han nektet å bygge taket så tynt som jeg hadde tenkt, uten la blant annet inn 50 mm høyere takbjelker slik at det ble plass for mer isolasjon samtidig som det jo stjeler takhøyde på soveloftet. Man må jo plassere alt nedover regnet fra mønehøyden 4 m...
Men vi tok igjen litt ved å bruke en enkel vinkelplate som møne i stedet for den mønen i teglimitasjon som Plannja ellers selger til slike blikk tak. Tjente inn ca. 10 cm på dette.

3) Markplanering mm
Etter utgraving til den fjellgrunnen som fantes under jordlaget, ble huset plassert i skråningen slik at nivåforskjellen fikk plass. Vi måtte flytte huset noen meter nedover skråningen for at dette skulle fungere uten sprengning.
Vi satte den korteste pilaren vi torde bruke på det høyeste punktet under huset, den ble 25 cm.
Etter byggingen etterfylte vi med singel og plen på den høye langsiden slik at det ene hjørnet av huset i prinsippet har stommens underside i nivå med bakken. Deretter heller det med skråningen slik at det andre hjørnet ligger ca. 10 cm over marknivået (plenen).
Inne under huset er det betydelig dypere (mer luft mellom undersiden og bakkenivået) og der har vi fylt opp med singel som fukthåndterer.

4) Måloppfyllelse
Gjennom disse tiltakene har vi nå en mønehøyde over gjennomsnittlig bakkernivå som er rett under 4 m, dvs. det fyller Attefall-kravene.

Tegninger?
@bonor Jeg kan sende noen tegninger hvis du PM-er meg din e-postadresse.

Bilder sier mer enn 1000 ord.... M

Rødt lite hus med rød takstein, hvit dør, og vindu med grønn- og hvitstripet markise. Treterrasse med stoler og bord. Omgitt av trær og plen.

• Liker
IngetÄrOmöjligt og 3 andre
  • Laddar…
Planløsning av hus med allrom, sovrom og soveloft. Sovrommet ligger 60 cm lavere enn allrommet, og soveloftet 165 cm høyere.
Planløsning.
Soverommets gulv er 60 cm under allrommet. Soveloftets gulv er 165 cm over allrommet.

• Liker
IngetÄrOmöjligt og 5 andre
  • Laddar…
Ser topp ut
Et pm er på vei:)

• Liker
olotor
  • Laddar…
En kreativ og mye morsommere løsning enn å fylle og planere som alle holder på med. Eventuelt kommer jeg til å gjøre en lignende løsning. Men mitt spørsmål er hvilket program du brukte for å lage plantegningen? Så utrolig profesjonell ut.
/M

Visual CADD 6 for 2D plantegninger
SketchUp8 for 3D-modellering av attefallshuset
Alle detaljer i huset er med i 3D-modellen, og jeg har justert plasseringen i modellen for alle deler basert på målinger av hvor de faktisk havnet under byggingen.
Trengte 2D-tegninger for byggetillatelse mm så da brukte jeg mitt gamle Visual CADD-program.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.