Funnet noe rart på betongdekket mitt. Det er som en film av papir på betongen. Hus fra -65. Se bilder, kan det være asbest? Har sendt inn til analyse, men det tar jo et par dager. Noen som har opplevd lignende materiale?
 
  • Et fragment av hvitt, fibermaterial lagt på en skitten overflate, muligens betong. Mulig bekymring for asbest i et eldre hjem.
  • Betongoverflate med papiraktig belegg fra et hus fra 1965, muligens inneholdende asbest.
  • Betonggulv med fuktflekker og avskallet overflate, metallstenger og verktøy i en renoveringssituasjon.
G goosen skrev:
Funnet noe merkelig på betongdekket mitt. Det er som en film av papir på betongen. Hus fra -65. Se bilder, kan det være asbest? Har sendt for analyse men det tar jo et par dager.
Noen som har vært borti lignende materiale?
FINNES IKKE NOEN GRUNN TIL ASBEST DER SÅ TROLIGVIS IKKE
hadde det vært trebjelkelag så
 
  • Liker
goosen
  • Laddar…
G goosen skrev:
Hittet noe rart på betongdekke mitt. Det er som en film av papir på betongen. Hus fra -65. Se bilder, kan det være asbest? Har sendt inn for analyse, men det tar jo noen dager.
Noen som har vært borte i lignende materiale?
Jo men det er jo ingen merkverdige tiltak om man mistenker asbest.

Halvmaske med P3-filter, vernehansker og engangstype verneklær.

https://www.av.se/produktion-indust...s-hantering-av-asbest/?hl=asbest privatperson

Så pakker man ned det man mistenker i en gjennomsiktig plastsekk som man leverer til en gjenvinningsstasjon.

Så hvorfor vente på en prøvetaking?
 
P paralun skrev:
Jo men det er jo ingen merkverdige beskyttelser om man mistenker asbest.

Halvmaske med P3-filter, vernehansker og verneklær av engangstype.

[lenke] privatperson

Så pakker man da ned det man mistenker i en gjennomsiktig plastsekk som man overleverer til en gjenvinningsstasjon.

Så hvorfor vente på en prøveuttagning?
Ikke den direkte håndteringen jeg er bekymret for. Mer effektene av støvet som potensielt virvler rundt og setter seg i hele huset.
 
G goosen skrev:
Ikke den direkte håndteringen jeg er bekymret for. Mer effektene av støvet som potensielt virvler rundt og legger seg i hele huset.
Jo hold alle borte fra arbeidsstedet og deretter gjelder en skikkelig utlufting av området samt at du er beskyttet i henhold til AV's skrivning tidligere linket. Ser ingen problemer selv med det.
 
BirgitS
G goosen skrev:
Ikke den direkte håndteringen jeg er bekymret for. Mer effektene av støvet som potensielt fyker rundt og setter seg i hele huset.
Det er lurt å plastre inn området der man holder på, slik at støv ikke sprer seg i hele huset, uansett om byggstøvet inneholder asbest eller ikke. Gjerne en luftsluse der man tar på og av verneutstyret. Når det er klart, våttørker man alle flater nøye, venter et par dager, slik at mer støv rekker å legge seg, før man våttørker igjen og først deretter tar man bort plasten rundt området.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det er lurt å plastre inn området der man holder på så støv ikke sprer seg i hele huset, uansett om byggstøvet inneholder asbest eller ikke. Gjerne en luftsluse der man tar på og av verneutstyret. Når det er klart, våttørker man alle overflater nøye, venter et par dager, så mer støv rekker å legge seg, før man våttørker igjen.
Spørsmålet var mer om noen kjenner igjen materialet. Hvordan man jobber trygt med asbest har jeg kontroll på. Må vente til jeg har resultatet helt enkelt. Takk for tips om håndteringen.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
G goosen skrev:
Spørsmålet var mer om noen kjenner igjen materialet. Hvordan man jobber sikkert med asbest har jeg kontroll på. Må vente til jeg har resultatet helt enkelt. Takk for tips om håndteringen.
Jo, men asbest finnes jo i mange materialer i eldre hus.
Spørsmålet er vel mer om du har verneutstyret som kreves?
Eller er det bare å vente på prøvesvar og engasjere et svært dyrt firma helt unødvendig, slik jeg ser det.
 
G goosen skrev:
Spørsmålet var mer om noen kjenner igjen materialet. Hvordan man jobber sikkert med asbest har jeg kontroll på. Får vente til jeg har resultatet helt enkelt. Takk for tips om håndteringen.
Har aldri sett asbest som ser slik ut, på et slikt sted. Men husk å skjerme av skikkelig, som nevnt. Betongstøv har en enestående evne til å "planke" inn på de mest usannsynlige steder. Hindres støvet, hindres også asbesten, selv om det i seg selv ikke har noen praktisk betydning.
 
Analyse klar, ingen asbest.
 
  • Liker
MultiMan
  • Laddar…
Hei!
Så vidt jeg har forstått er det faretegn for asbest hvis limet er svart.
Skal rive bort dette teppet som ser ut til å løsne enkelt når jeg har testet på et hjørne.
Spørsmålet er om det går an å avgjøre om det er asbest eller om det kreves analyse?
 
  • Gul og brun gulvmatte løftes opp fra kant, avslører svart lim under. Person holder i matten for å sjekke om den inneholder asbest.
  • Brunt og mønstret gulvbelegg med koplingsmønster, potensielt med svart lim under, diskutert for risiko av asbestinnhold.
M Marboda skrev:
Hei!
Fra det jeg har forstått, er det varselsflagg for asbest hvis limet er svart.
Skal rive bort dette teppet som virker å løsne enkelt når jeg har testet på et hjørne.
Spørsmålet er om det går an å avgjøre om det er asbest, eller om det kreves analyse?
ingen asbest der bare skit
 
  • Liker
Marboda
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.