FINNES IKKE NOEN GRUNN TIL ASBEST DER SÅ TROLIGVIS IKKEG goosen skrev:
hadde det vært trebjelkelag så
Jo men det er jo ingen merkverdige tiltak om man mistenker asbest.G goosen skrev:
Halvmaske med P3-filter, vernehansker og engangstype verneklær.
https://www.av.se/produktion-indust...s-hantering-av-asbest/?hl=asbest privatperson
Så pakker man ned det man mistenker i en gjennomsiktig plastsekk som man leverer til en gjenvinningsstasjon.
Så hvorfor vente på en prøvetaking?
Ikke den direkte håndteringen jeg er bekymret for. Mer effektene av støvet som potensielt virvler rundt og setter seg i hele huset.P paralun skrev:Jo men det er jo ingen merkverdige beskyttelser om man mistenker asbest.
Halvmaske med P3-filter, vernehansker og verneklær av engangstype.
[lenke] privatperson
Så pakker man da ned det man mistenker i en gjennomsiktig plastsekk som man overleverer til en gjenvinningsstasjon.
Så hvorfor vente på en prøveuttagning?
Jo hold alle borte fra arbeidsstedet og deretter gjelder en skikkelig utlufting av området samt at du er beskyttet i henhold til AV's skrivning tidligere linket. Ser ingen problemer selv med det.G goosen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.119 innlegg
Det er lurt å plastre inn området der man holder på, slik at støv ikke sprer seg i hele huset, uansett om byggstøvet inneholder asbest eller ikke. Gjerne en luftsluse der man tar på og av verneutstyret. Når det er klart, våttørker man alle flater nøye, venter et par dager, slik at mer støv rekker å legge seg, før man våttørker igjen og først deretter tar man bort plasten rundt området.G goosen skrev:
Spørsmålet var mer om noen kjenner igjen materialet. Hvordan man jobber trygt med asbest har jeg kontroll på. Må vente til jeg har resultatet helt enkelt. Takk for tips om håndteringen.BirgitS skrev:
Det er lurt å plastre inn området der man holder på så støv ikke sprer seg i hele huset, uansett om byggstøvet inneholder asbest eller ikke. Gjerne en luftsluse der man tar på og av verneutstyret. Når det er klart, våttørker man alle overflater nøye, venter et par dager, så mer støv rekker å legge seg, før man våttørker igjen.
Jo, men asbest finnes jo i mange materialer i eldre hus.G goosen skrev:
Spørsmålet er vel mer om du har verneutstyret som kreves?
Eller er det bare å vente på prøvesvar og engasjere et svært dyrt firma helt unødvendig, slik jeg ser det.
Har aldri sett asbest som ser slik ut, på et slikt sted. Men husk å skjerme av skikkelig, som nevnt. Betongstøv har en enestående evne til å "planke" inn på de mest usannsynlige steder. Hindres støvet, hindres også asbesten, selv om det i seg selv ikke har noen praktisk betydning.G goosen skrev:
Klikk her for å svare




