Skrev denne tråden under annen rubrikk men fikk ingen svar, så jeg prøver her

Skulle gjerne vite mer om asbest. At det sannsynligvis finnes i flisefugemassen og festemassen i vårt hus bygd i -59 vet jeg, men om fugen litt smått begynner å løsne, utgjør det noen risiko. Vi tetter med silikon etter hvert som vi finner slike steder, er det nok som beskyttelsestiltak til vi har råd til å gjøre en regulær sanering og renovering?

Neste greie er rørbøyinger og røravslutninger ved pannen, alt ser helt og fint ut, men vi har likevel fiksert synlige avslutninger med klarlakk i henhold til råd fra en sanerer og teipet rundt, virker det ok?

Og så problemet med tepper - hvis man har et gammelt teppe som er slitt og litt fravristet og dette inneholder asbest, utgjør det noen risiko?

Finnes det asbest i betong? Vi slipte bort maling fra et betonggulv i kjelleren, og jeg kan tenke meg at det ikke er regelmessig rengjort om det var asbest i slipestøvet. Dette var før min asbestnoia, så jeg hadde ikke en tanke på sånt da. Sopte opp det verste, men brukte deretter min vanlige støvsuger som siden er flittig brukt i hele huset - bør den kastes?

Maling: Hvordan vet man hvilken maling det er asbest i. Vårt kjellergulv er malt i en grå farge som dessverre løser seg opp hvis man våtvasker.

Og til slutt, et klesskap - innredet og fint, men bak en garderobe skimter man pipeløpet, og der innertaket møter pipeløpet ser man en slags gråaktig isolasjon som stikker litt ut - ser ut som en slags ull, typen steinull eller noe sånt kan det finnes løs asbest i sånt.

Mange spørsmål, men det forårsaker stor bekymring hos meg, så jeg trenger å få svar, håper at noe av min bekymring er ubegrunnet. Det eneste fornuftige ville vel være å levere inn prøver på alle disse "risikostedene", men jeg er redd for å rote i tingene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.