5.486 lest ·
7 svar
5k lest
7 svar
Asbest under 70-talls-kamin? Eller: ytterligere en asbest-identifiseringstråd
Hei!
Har begynt å rive ut peisen som jeg tror er like gammel som huset, altså fra 1973.
Jeg visste fra før at tidligere eiere har lagt laminatgulv direkte på heldekkende teppe som huset ble bygget med. Men nå viser det seg at også peisen står på det heldekkende teppet, dog med en finér-distans, fibermatte samt gnistbeskyttelse imellom. Se bilder.
Trenger jeg å være bekymret for at fibermaterialet under gnistbeskyttelsen inneholder asbest?
Har begynt å rive ut peisen som jeg tror er like gammel som huset, altså fra 1973.
Jeg visste fra før at tidligere eiere har lagt laminatgulv direkte på heldekkende teppe som huset ble bygget med. Men nå viser det seg at også peisen står på det heldekkende teppet, dog med en finér-distans, fibermatte samt gnistbeskyttelse imellom. Se bilder.
Trenger jeg å være bekymret for at fibermaterialet under gnistbeskyttelsen inneholder asbest?
Det ser mistenkelig ut synes jeg. Men samtidig ikke. Ser fiber på kanten men hvilken type fiber? Fra teppet? Asbest? Ser ut litt som rørisolasjon? Eller ikke? Burde man ikke lagt en vanlig eternittplate under gnistsikringen? Spørsmålene er mange men svarene ingen. Som vanlig er det enklest og best å sende til analyse. Det koster noen få hundrelapper. Den som vet den vet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 innlegg
Selv om du skal rive ut ovnen og kan fjerne gnistbeskyttelsen, så fjern platen med det der hvite uansett da? Eller mener du at du ikke tør å ta i den og må ringe inn kavaleriet om den inneholder asbest?
Jeg ble litt utålmodig (og uforsiktig) og fjernet gnistbeskyttelsen. Nå har jeg lagt de tre små bitene i en plastpose. Den store biten fibermateriale (plate) har jeg båret ut liggende på kryssfinerplaten. På kryssfinerplaten hadde små rester av fibermaterialet festet seg. Materialet er veldig porøst og brytes lett ned.
Det blir billigere å sortere som asbest enn å sende til analyse.
Det blir billigere å sortere som asbest enn å sende til analyse.
Rent visuelt ser det veldig likt ut det jeg har rundt mine rør, omsluttet med hestehår og noen kartong. Har sendt på analyse og det er asbest. Tenker man på hvor det har blitt brukt også hos deg er det også nøyaktig dette anvendelsesområdet asbest kan brukes på.
Kan du løfte bort hele platen ville det nok vært bra. Kanskje spraye noe så det holder seg på plass? Eller løse opp i vann og skrape bort?
Kan du løfte bort hele platen ville det nok vært bra. Kanskje spraye noe så det holder seg på plass? Eller løse opp i vann og skrape bort?
Materialet er nå forpasset til gjenvinningsstasjonen. Det var så lite at de brydde seg ikke om å ta betalt.
Interessant! Går resonnementet da at andre fibre brenner men ikke asbest? Jeg er selv ikke overbevist om at det er så lett.H hars skrev:
Klikk her for å svare