Har hatt liknende takstein.
De hadde blitt betydelig tynnere med årene, spesielt i underkanten var de liksom fint avrundet nedover. Dog fortsatt betydelig tykkere og tyngre enn asbestarmerte takmaterialer. Sendte aldri til analyse, men det er helt utrolig hvis de inneholder asbestfibre på grunn av sin tykkelse.

Da lurer du deg nok på perspektivet. Disse platene er tynne, like tynne som sånne store flak som satt på typ låver og lignende før. Men de flakene har jeg aldri sett forvitre som disse gjør.

B bellman83 skrev:
Da lurer du deg nok på perspektivet. Disse platene er tynne, like tynne som sånne store flak som satt på typ låver o.l. før. Men de flakene har jeg aldri sett forvitre som disse gjør.
Nei, det er ikke eternitt! Det er betongstein av tvilsom kvalitet. Det lå sånne både på en bod og låven på gården jeg solgte.

B bellman83 skrev:
Da lurer du deg nok på perspektivet. Disse platene er tynne, like tynne som sånne store flak som satt på typ fjøs o lignende før. Men de flakene har jeg aldri sett forvitre som disse gjør.
Neida. Ser akkurat på bildene at de er like som jeg hadde. Og de er tykkere enn asbestfiberarmert betong, vanligvis kalt eternit. Gjetter på at du er beliggende i østlige Skåne eller Blekinge, eneste stedet i landet jeg har sett disse på.

Helt riktig med østre Skåne. Vet flere som har dem i området, det kan hende at det bare forekommer her.
Ingen merking på pannen så vet ikke hvor de kommer fra.

C Chefred skrev:
Helt rett med østre Skåne. Vet flere som har dem i området, det kan være så at det bare forekommer her.
Ingen merking på panna så vet ikke hvor dem kommer fra.
De finnes i det minste i Småland også. (Men dere reiser kanskje ikke så langt nordover ;) ?)

Joda, tar meg gjerne til Smålands skoger og leier en hytte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.