Hei
Er det noen som kjenner igjen disse taksteinene?

Ifølge opplysninger skal de inneholde asbest.

Selvfølgelig skal jeg sende inn en bit for analyse før vi tar dem ned og bytter tak, men jeg vil gjerne høre om det finnes noen oppfatning om hva de er laget av?
 
  • Tak med bølgeformede takpanner, sett fra lav vinkel, mulig asbestholdige; skygger over taket på solrik dag.
Ser ut som et klassisk eternittak inneholdende asbest dessverre.
 
er de dårlige da eller skal du bytte dem bare fordi det er asbest i dem?
 
  • Liker
Pucco og 1 annen
  • Laddar…
Hmm, jeg synes ikke det ligner eternit. Den sandete strukturen pleier mer å være forvitrede betongtakstein. Hvis du kan legge ut litt flere bilder kanskje jeg endrer meg men min gjetning er at det ikke er asbest.
 
  • Liker
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut som et klassisk eternittak inneholdende asbest dessverre.
Jeg har eternittak og det ser definitivt ikke ut så der, men det kanskje finnes mange forskjellige sorter...? :thinking:
 
  • Liker
SvanteC
  • Laddar…
Overflaten ser ut som gamle betongtakstein som forvitrer, normalt. Men de er tynnere enn det betong pleier å være. Det kan evt. skyldes at de har forvitret mye. Akkurat tykkelsen ligner mer på eternitt. Men eternitt pleier vel å være i større plater, som allikevel kan være bølgeformede.

Om det skal tas ned så er det ingen fare selv om det skulle være eternitt. Er man usikker kan man for sikkerhets skyld bruke åndedrettsmaske.

OM det var eternitt så tror jeg man ville sett løse fibre i den forvitrede overflaten, og trolig hadde de ikke forvitret så mye, litt av finessen med eternitt.
 
  • Liker
Canben
  • Laddar…
De skal ned fordi det ikke er papp under, og en skorstein skal rives.
De er tynne og har vært det gjennom hele deres levetid, antar jeg.
Det er tynnheten som gjør at jeg og kanskje andre tror at det er asbest i.

De minner ikke i det hele tatt om eternitt i utseendet. Ikke om eternittak på låver i hvert fall.

Hadde det vært papp under hadde det virkelig vært unødvendig å fjerne taket, men som det er nå så forvitrer pannene og forvitringsavfallet faller inn gjennom taket.
Er det da asbest i det avfallet, er det ganske ubehagelig.

Huset er et lager jeg har tenkt å gjøre om til et hus man kan oppholde seg i. Bilde av takstein med grov, kornete overflate og brungrå farge som vurderes for mulig asbestinnhold i et renoveringsprosjekt. Teglpanne med ruglete overflate og gul flekk, mulig asbestinnhold vurderes. Slitt tak med bølgede, rødlige plater uten papp under. Mistenkes å inneholde asbest. Panner vitrer, og smuler faller inn i bygningen. Sprukket takpanne med lys bakgrunn og synlige treplanker i sollys.
Det får bli analyse på dem, hvis de ikke inneholder asbest vil det føles litt morsommere å gjennomføre renoveringen.
 
Nei, det der er ikke eternit. Ser ut som rene betongpanner. Jeg ville ikke brukt verken penger eller tid på en analyse.

Å ha maske på, er alltid et godt råd ved all form for riving. Rivningsstøv er usunt uansett asbest.
 
  • Liker
perra i skogen og 1 annen
  • Laddar…
Hmm, på de nye bildene ser det akkurat som alle sier ikke ut til å være eternit, riv forsiktig så det ikke støver unødvendig bare.
 
Gammelt tak med vitrede betongpanner dekket av mose og lav.
Mest sannsynlig skikkelig gamle forvitrede betongpanner.
Bildet viser hvordan et gammelt eternittak ser ut.
Ta ned en panne og se på den delen som ligger under pannen over, der har det trolig ikke forvitret så mye.
Eternittak var vel uansett i betydelig større sjikt.
Var liksom hele finessen med eternit at man takket være asbestens armerende evne kunne lage tynne sterke takplater.
Ville vært helt bakvendt å lage små takpanner av eternit.
For øvrig er vel også eternittak spikret.
 
Takk for svarene.
 
Ja eternittak er skrudd med et firkantet skruehode, eller lagt som "shingel". Deretter pleier bølgete eternittak ha en karakteristisk mønepanne som er mer trekantet enn sirkelformet.

Du kan ha Sandapannor, de skal i så fall se slik ut.
 
  • Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Litt forbauset over flere bastante uttalelser i begge retninger.
Ligner ikke tradisjonell eternitt, men heller ikke betongtakstein. Veldig tynne, med så omfattende forvitring av betongtakstein burde noen ha sprukket om de ikke er armert på noen måte.
Produktutvikling forekom også i første halvdel av 1900-tallet. Kunne det være at det har blitt produsert noen tyngre/tykkere "teglsteinslignende" varianter av eternitt i liten serie? Synes faktisk man kan ane et langsgående mønster på oversiden.
 
B bellman83 skrev:
Hei
Er det noen som kjenner igjen disse taksteinene?

Ifølge opplysninger skal de inneholde asbest.

Selvfølgelig skal jeg sende inn en bit til analyse før vi tar dem ned og bytter tak, men jeg vil gjerne høre om det er noen oppfatning om hva de er laget av?
GoC GoC skrev:
[bilde]
Mest sannsynlig skikkelig gamle forvitrede betongpanner.
Bildet viser hvordan et gammelt eternittak ser ut.
Ta ned en panne og sjekk på den delen som ligger under pannen over, der har det trolig ikke forvitret så mye.
Eternittak var vel uansett i betydelig større seksjoner.
Var liksom hele poenget med eternit at man takket være asbestens armerende evne kunne lage tynne sterke takplater.
Ville være helt bakvendt å lage små takpanner av eternit.
For øvrig er vel også eternittak spikret.
Sendte du noe til analyse?
Jeg har et tak med samme type panne som snart skal byttes. Jeg hadde aldri tenkt på asbest i denne pannen hvis jeg ikke hadde lest dette innlegget.
 
Nei, det prosjektet har ikke kommet noe vei ennå. Blir nok ingen takbytte før sommeren 2023 på det huset.

Skulle du rekke å teste ditt tak før jeg gjør det, får du gjerne publisere resultatet her.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.