Hei
Er det noen som kjenner igjen disse taksteinene?
Ifølge opplysninger skal de inneholde asbest.
Selvfølgelig skal jeg sende inn en bit for analyse før vi tar dem ned og bytter tak, men jeg vil gjerne høre om det finnes noen oppfatning om hva de er laget av?
Hmm, jeg synes ikke det ligner eternit. Den sandete strukturen pleier mer å være forvitrede betongtakstein. Hvis du kan legge ut litt flere bilder kanskje jeg endrer meg men min gjetning er at det ikke er asbest.
Overflaten ser ut som gamle betongtakstein som forvitrer, normalt. Men de er tynnere enn det betong pleier å være. Det kan evt. skyldes at de har forvitret mye. Akkurat tykkelsen ligner mer på eternitt. Men eternitt pleier vel å være i større plater, som allikevel kan være bølgeformede.
Om det skal tas ned så er det ingen fare selv om det skulle være eternitt. Er man usikker kan man for sikkerhets skyld bruke åndedrettsmaske.
OM det var eternitt så tror jeg man ville sett løse fibre i den forvitrede overflaten, og trolig hadde de ikke forvitret så mye, litt av finessen med eternitt.
De skal ned fordi det ikke er papp under, og en skorstein skal rives.
De er tynne og har vært det gjennom hele deres levetid, antar jeg.
Det er tynnheten som gjør at jeg og kanskje andre tror at det er asbest i.
De minner ikke i det hele tatt om eternitt i utseendet. Ikke om eternittak på låver i hvert fall.
Hadde det vært papp under hadde det virkelig vært unødvendig å fjerne taket, men som det er nå så forvitrer pannene og forvitringsavfallet faller inn gjennom taket.
Er det da asbest i det avfallet, er det ganske ubehagelig.
Huset er et lager jeg har tenkt å gjøre om til et hus man kan oppholde seg i.
Det får bli analyse på dem, hvis de ikke inneholder asbest vil det føles litt morsommere å gjennomføre renoveringen.
Mest sannsynlig skikkelig gamle forvitrede betongpanner.
Bildet viser hvordan et gammelt eternittak ser ut.
Ta ned en panne og se på den delen som ligger under pannen over, der har det trolig ikke forvitret så mye.
Eternittak var vel uansett i betydelig større sjikt.
Var liksom hele finessen med eternit at man takket være asbestens armerende evne kunne lage tynne sterke takplater.
Ville vært helt bakvendt å lage små takpanner av eternit.
For øvrig er vel også eternittak spikret.
Ja eternittak er skrudd med et firkantet skruehode, eller lagt som "shingel". Deretter pleier bølgete eternittak ha en karakteristisk mønepanne som er mer trekantet enn sirkelformet.
Du kan ha Sandapannor, de skal i så fall se slik ut.
Litt forbauset over flere bastante uttalelser i begge retninger.
Ligner ikke tradisjonell eternitt, men heller ikke betongtakstein. Veldig tynne, med så omfattende forvitring av betongtakstein burde noen ha sprukket om de ikke er armert på noen måte.
Produktutvikling forekom også i første halvdel av 1900-tallet. Kunne det være at det har blitt produsert noen tyngre/tykkere "teglsteinslignende" varianter av eternitt i liten serie? Synes faktisk man kan ane et langsgående mønster på oversiden.
Hei
Er det noen som kjenner igjen disse taksteinene?
Ifølge opplysninger skal de inneholde asbest.
Selvfølgelig skal jeg sende inn en bit til analyse før vi tar dem ned og bytter tak, men jeg vil gjerne høre om det er noen oppfatning om hva de er laget av?
GoC skrev:
[bilde]
Mest sannsynlig skikkelig gamle forvitrede betongpanner.
Bildet viser hvordan et gammelt eternittak ser ut.
Ta ned en panne og sjekk på den delen som ligger under pannen over, der har det trolig ikke forvitret så mye.
Eternittak var vel uansett i betydelig større seksjoner.
Var liksom hele poenget med eternit at man takket være asbestens armerende evne kunne lage tynne sterke takplater.
Ville være helt bakvendt å lage små takpanner av eternit.
For øvrig er vel også eternittak spikret.
Sendte du noe til analyse?
Jeg har et tak med samme type panne som snart skal byttes. Jeg hadde aldri tenkt på asbest i denne pannen hvis jeg ikke hadde lest dette innlegget.