D
Hei,

Jeg vil ta opp en åpning i en yttervegg på et hus med flatt tak. Jeg vil ha foldedører alternativt skyvedører. Huset står på fjell med stødig og ekstra kraftig betonggrunn (krypkjeller).

Område: Stockholm

Tak: Papp med normalt innertak.

Takvinkel: 0-1 grader (flatt)

Tidligere fantes det et bra verktøy der man kunne regne ut limtredimensjoner og angi flatt tak, men det verktøyet finner jeg ikke lenger. Dessuten har jeg for meg at limtre neppe vil fungere da det krevdes en høyde på over 60 cm.

Jeg har en begrenset høyde å jobbe med. Bjelken kan være omkring 25-30 cm høy.

Hvilke stålbjelker (IPE, HEA, HEB mfl.) og dimensjoner kan jeg ha?

Hadde vært så utrolig raust om noen kunne regne alt. beskrive hvordan jeg regner.

IPE:

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/IPE.pdf

HEA:

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/HEA.pdf

HEB

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/HEB.pdf

MVH

Derby

Diagram som viser dimensjoner av et hus med flatt tak, inkludert åpninger for dører, med spesifikke målinger for bredde og høyde.

D
Ingen som har mulighet til å gi litt hjelp?

D
På Byggbeskrivningar.se kan jeg regne ut hvilken limtre jeg trenger, men det går ikke å regne på flatt tak eller åpninger over m (maks er 5m). I tillegg vet jeg ikke om jeg skal bruke størrelsen på huskroppen eller taket når jeg skal beregne.

Egentyngde yttertak:

0,55 kN/m2 - Pappetak med isolasjon og innvendig kledning

Egentyngde innertak:

0,45 kN/m2 - Normalt innertak (for eksempel med enkel-/dobbeltgips)

Snøsone:

2 kN/m2

Det trengs mer info for at man skal kunne regne på det. Helst en seksjons tegning samt en beskrivelse av den aktuelle veggens oppbygging.

D
Ok, hvorfor trenger man ikke å angi det på byggebeskrivelser når man regner på limträ. De kanskje bare tar en standardvegg.

Den veggen som tas bort er oppbygd med 120 stendere og isolasjon, vindu og plate materiale.

Takstolene ligger med avstand 120

Jeg ville selv aldri bruke bygningsskrivninger eller noen lignende beregningsapp. Man vet aldri hvilke antagelser som ligger skjult. Er takstolen fagverkstakstoler uten støtte på midten?

D
Mm jeg forstår. Mistenker at jeg må betale noen som kan skrive en attest til kommunen. Tiltaket er byggemeldepliktig.

Det er ingen fagverk, men det er bjelker laget av plate materiale som er limt.

Bjelkene ligger med støtte kun av ytterveggene.

D
Takk for at du tar deg tid. Det ville vært fint å få en vurdering av hvilken type bjelke jeg trenger siden det tar meg videre i prosjekteringen.

Jeg tror takbjelken kan sammenlignes med dagens kertobalk

Om bjelken ikke får være høyere enn 300 mm går det ikke med limtre. Den laveste limtrebjelken jeg kan tenke meg er 215x450 mm. Da må det bli stål, for eksempel HEA 260. Med tanke på hvordan du skal utnytte åpningen bør nedbøyningen begrenses mer enn normalt, noe som fører til en litt kraftigere dimensjon.

• Liker
Daz
  • Laddar…
D
HEA er jo sykt kraftig. En HEA 26 er dessuten en av de kraftigste som finnes i standardsortimentet.

Bruker du et program eller høfter du?

D
Dessverre er dessuten 26 cm for bred for veggen. Kanskje må tenke om...

D
Om jeg i stedet reduserer spennet og setter inn en dør slik:

Planløsning med mål for byggekonstruksjon, viser plassering av dør og spennet på IPE-bjelke, inkludert bredde og høyde i meter.

Hvilken IPE-bjelke tror du ville fungert?

Jeg pleier ikke å høfte i slike sammenhenger. Jeg regner det ut med hjelp av elastisitetsteorien. Det blir grove dimensjoner fordi taklastene er så store pga spenvidden. Skal du ha skyvedører krever det en svært lav nedbøyning. En HEA 260 kan du erstatte med en IPE 330. Reduserer du åpningens størrelse til 4,8 meter holder det med HEA 220 eller IPE 270.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
D
justus, tusen takk!

Du er en klippe!

D
Jeg har tenkt videre....

1) Hvordan skal jeg feste bjelken i søylene?

2) leste i en annen tråd at jeg kan droppe hanebjelken ved avveksling. Da ville jeg få ytterligere 45mm i høyde. Hva tror du?

Under bjelken trenger jeg jo en regel i tre. Hvordan fester jeg den på best mulig måte i stålbjelken?

Takk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.