Jeg vil ta opp en åpning i en yttervegg på et hus med flatt tak. Jeg vil ha foldedører alternativt skyvedører. Huset står på fjell med stødig og ekstra kraftig betonggrunn (krypkjeller).
Område: Stockholm
Tak: Papp med normalt innertak.
Takvinkel: 0-1 grader (flatt)
Tidligere fantes det et bra verktøy der man kunne regne ut limtredimensjoner og angi flatt tak, men det verktøyet finner jeg ikke lenger. Dessuten har jeg for meg at limtre neppe vil fungere da det krevdes en høyde på over 60 cm.
Jeg har en begrenset høyde å jobbe med. Bjelken kan være omkring 25-30 cm høy.
Hvilke stålbjelker (IPE, HEA, HEB mfl.) og dimensjoner kan jeg ha?
Hadde vært så utrolig raust om noen kunne regne alt. beskrive hvordan jeg regner.
På Byggbeskrivningar.se kan jeg regne ut hvilken limtre jeg trenger, men det går ikke å regne på flatt tak eller åpninger over m (maks er 5m). I tillegg vet jeg ikke om jeg skal bruke størrelsen på huskroppen eller taket når jeg skal beregne.
Egentyngde yttertak:
0,55 kN/m2 - Pappetak med isolasjon og innvendig kledning
Egentyngde innertak:
0,45 kN/m2 - Normalt innertak (for eksempel med enkel-/dobbeltgips)
Jeg ville selv aldri bruke bygningsskrivninger eller noen lignende beregningsapp. Man vet aldri hvilke antagelser som ligger skjult. Er takstolen fagverkstakstoler uten støtte på midten?
Om bjelken ikke får være høyere enn 300 mm går det ikke med limtre. Den laveste limtrebjelken jeg kan tenke meg er 215x450 mm. Da må det bli stål, for eksempel HEA 260. Med tanke på hvordan du skal utnytte åpningen bør nedbøyningen begrenses mer enn normalt, noe som fører til en litt kraftigere dimensjon.
Jeg pleier ikke å høfte i slike sammenhenger. Jeg regner det ut med hjelp av elastisitetsteorien. Det blir grove dimensjoner fordi taklastene er så store pga spenvidden. Skal du ha skyvedører krever det en svært lav nedbøyning. En HEA 260 kan du erstatte med en IPE 330. Reduserer du åpningens størrelse til 4,8 meter holder det med HEA 220 eller IPE 270.