1.143 lest ·
18 svar
1k lest
18 svar
Åpne opp rommet - rive innervegg
Ikke i sammenheng med det andre. Men normalt sett ja. Her var det ingen slik vegg ellers i den retningen. Beklager at jeg ikke var tydelig med dette.BirgitS skrev:
Skal man være nøye, så avhenger det dessuten av etasje og konstruksjon i huset ellers. Jeg har for eksempel ingen bærende vegger i andre etasje, men tre tverrgående bærende vegger i første etasje, man har lagt mellometasjen i husets lengderetning.
Hele nedre etasje er bærende gjennom hele huset med enten bjelke eller bærende vegger.pacman42 skrev:
Ikke i forbindelse med det andre. Men normalt sett ja. Her fantes det ingen slik vegg i øvrig i den retningen. Beklager at jeg ikke var tydelig med dette.
Skal man være nøye så avhenger det også av etasje og konstruksjon i huset for øvrig. Jeg har for eksempel ingen bærende vegger på loftsetasjen, men tre tverrgående bærende vegger i første etasje, man har lagt mellomgulvet i husets lengderetning.
Loftsetasjen (1,5 plans) har en stor åpen stue i midten og 2 rom på hver side. Det ene rommet er mindre og har en innervegg. "Bak" finnes det garderobe og et lite toalett.
Det er kott på begge sider, ca 1-1,5 m bred.
Hele bjelken i taket skal ikke bort, kun der vi vil åpne opp. Altså den røde linjen.
Den bjelken som står mot ytterveggen (blå) vil vi plukke bort, og den til høyre der jeg har markert med grønt vil bli flyttet bort der veggen slutter.
Forstår det kanskje ikke er "lett" å svare på, hvorvidt man kan eller ikke.
Men jeg tenker at bæringen bør jo ligge i takstolene og "gulvet". Kan ikke alle fine termer så ber om unnskyldning på forhånd 🙈
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Så er det jo, men da skal man være bevisst på at takstolenes støtteben går ned i kneveggene.J Jennie Blomqwist skrev:
Foruten bærende vegger finnes det stabiliserende vegger som f.eks. gjør at huset ikke begynner å skjeve eller vri seg når det blåser hardt. Det som pacman42 skriver litt om i innlegg 14. Kneveggene kan ha en sånn funksjon foruten å "skjule" støttebena.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 326 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.326 innlegg
Det avhenger helt av hvordan det ser ut over taket. Er det bare en tynnere regel som er festet i taket, er det bare å fjerne den. Er det en del av en bjelke som går gjennom taket og oversiden på loftet, ville jeg ikke fjernet den.J Jennie Blomqwist skrev:
Kan du sjekke hvordan oversiden på reglen slutter, er den tett mot undertaket?
Klikk her for å svare