optimum
Forrige våren la jeg terrassebord med knivbladet som avstand, ca 3 mm og har nå 6-8 mm sprekker. Nå legger jeg ny terrasse på et annet sted uten sprekker, har etter noen dager allerede ca 2 mm sprekker. Trolig blir det 3-4 mm, noe som er greit. Terrassen jeg nå legger er 119-122 mm. De med 119 lar jeg få ca 1 mm sprekke, resten 0 mm.

Svenska trä sitt råd er dårlig. 120 mm terrassebord skal være kant i kant 126 mm. De har trolig aldri lagt noe terrassebord selv.

R RoBo skrev:
Finnes ingenting som sier 6 mm utenom 126 mm fra kant til kant ofte er trallen bredere enn 120 mm når den er nytrykt.
Jepp så det nå (y) gir mening, og bra for min del for min trall var det nesten vannesig på når jeg la den. Målte nå for moro skyld og kant til kant avstanden var 125-126mm for meg på de 6 trallbreddene jeg målte på. Og de ble som sagt lagt beint�våte tett inntil hverandre.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ser slurvete skrudd ut. Deretter er det altfor tett mellom trallen.
RoBo, på hvilken måte er det slurvete? Kan du utdype hva du mener?

optimum
R RoBo skrev:
Finnes ingenting som sier 6 mm uten 126 mm fra kant til kant oftest er terrassebordene bredere enn 120 mm når de er nypresset.
Om terrassebordene jeg legger er 120 mm så blir det 6 mm sprekker med 126 mm kant til kant. Når det har tørket blir det ca 10 mm sprekker.

Jeg holder på med å legge terrassebord forrige uke og denne og legger kant i kant. De første som jeg la var 120-121 mm og der har jeg nå ca 2 mm sprekker. Kommer til å øke litt til når bordene har tørket helt. Jo jeg har målt med skyvelære. Relativt jevne i bredden. Muligens noen som er noen mm smalere ytterst, men jeg pleier alltid å sage av endene litt. Noen jeg ikke har brukt enda har tørket litt og er 119 mm så de kommer jeg til å legge med 1-2 mm sprekker fra starten.

Jeg gjorde feilen å legge terrassebord i fjor med knivbladet imellom, ca 3 mm, og der har jeg skikkelige sprekker nå.

Hvis du legger utørket terrassebord som er 120 mm bredt og bruker anbefalingen 126 mm kant i kant, hvor brede sprekker regner du da med å få når det har tørket?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.