11.781 lest ·
33 svar
12k lest
33 svar
Altan som lever sitt eget liv
Forrige våren la jeg terrassebord med knivbladet som avstand, ca 3 mm og har nå 6-8 mm sprekker. Nå legger jeg ny terrasse på et annet sted uten sprekker, har etter noen dager allerede ca 2 mm sprekker. Trolig blir det 3-4 mm, noe som er greit. Terrassen jeg nå legger er 119-122 mm. De med 119 lar jeg få ca 1 mm sprekke, resten 0 mm.
Svenska trä sitt råd er dårlig. 120 mm terrassebord skal være kant i kant 126 mm. De har trolig aldri lagt noe terrassebord selv.
Svenska trä sitt råd er dårlig. 120 mm terrassebord skal være kant i kant 126 mm. De har trolig aldri lagt noe terrassebord selv.
Jepp så det nåR RoBo skrev:
Om terrassebordene jeg legger er 120 mm så blir det 6 mm sprekker med 126 mm kant til kant. Når det har tørket blir det ca 10 mm sprekker.R RoBo skrev:
Jeg holder på med å legge terrassebord forrige uke og denne og legger kant i kant. De første som jeg la var 120-121 mm og der har jeg nå ca 2 mm sprekker. Kommer til å øke litt til når bordene har tørket helt. Jo jeg har målt med skyvelære. Relativt jevne i bredden. Muligens noen som er noen mm smalere ytterst, men jeg pleier alltid å sage av endene litt. Noen jeg ikke har brukt enda har tørket litt og er 119 mm så de kommer jeg til å legge med 1-2 mm sprekker fra starten.
Jeg gjorde feilen å legge terrassebord i fjor med knivbladet imellom, ca 3 mm, og der har jeg skikkelige sprekker nå.
Hvis du legger utørket terrassebord som er 120 mm bredt og bruker anbefalingen 126 mm kant i kant, hvor brede sprekker regner du da med å få når det har tørket?
Klikk her for å svare