Hei

Et år har gått siden terrassebordene ble plassert på plass i henhold til, så vidt jeg vet, alle kunstens regler.

Det som har skjedd nå er at enkelte skruer, ganske mange faktisk, har krøpet opp og gjort at terrassen har skutt opp i høyden. Skapt dermed skikkelig stygge forhøyninger, opp mot 1 cm enkelte steder.

Se gjerne bilder. Har forsøkt å etterskru og det eneste som skjer er at skruen går lenger inn i terrassebordet, men selve bordet er fortsatt skjevt noen steder.

Hvor ligger feilen? Terrassebordets kvalitet eller skruenes kvalitet.
Og... Hva kan man gjøre med dette? Hvem skal man begynne å klage til?

• Ujevnt trælldeck med opphøyde planker og synlige skruer, sett i perspektiv med en husvegg i bakgrunnen.
  • En nærbilde av et skruehode på et tregulv, der skruen har løsnet og stikker opp fra overflaten.
  • Treplanker med opphevede skruer skaper ujevnt dekke.
Er dessverre nok ingen feil. Treverk beveger seg mye med varierende fuktighet og temperatur, det er nok bare det som har skjedd. Hvis tredekket er veldig utsatt for sol, så forverres dette.
Å tvinge tilbake vridd virke er ikke lett!

M Maximarcus skrev:
Er nok dessverre ikke noe feil. Treverket beveger seg mye med varierende fuktighet og temperatur, det er nok bare det som har skjedd. Hvis terrassen er kraftig utsatt for sol, forverres dette.
Å tvinge tilbake vridd treverk er ikke lett!
Takk for svar!
Hadde en tanke om å bløtlegge ordentlig og etterstramme alt, men da er vel risikoen at skruen bare spiser seg inn i treverket uten noen videre forbedring. Kraftig utsatt for sol? Ja, fra 12-tiden og frem til omtrent 19 er det strålende solskinn. Alle dager i uken

Har litt overflødig terrassebord, så jeg tenker i hvert fall at jeg bytter ut de verste bordene.

• Liker
Mats Carlsson.
  • Laddar…
Du har dratt dem ned for lite i virket når du la terrassebordene.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har trukket dem for lite i virket når du la terrassebordene.
Nei så trenger det vel ikke være?! Min nylagte terrasse ligner din, ihvertfall når det gjelder skruene. Bordene ble skrudd "våte" og jevnt med overflaten på terrassen ifølge instruksjonen, så har terrassen naturlig tørket og krympet, noe som har gjort at hodene stikker litt opp. Jeg nøler med å ettertrekke disse fordi de da vil ende lenger ned i terrassen når den sveller, og fordi det krever en masse skruing... Vi får se om det kommer noen kommentarer fra familien fremover, så sannsynligvis må man på knærne en gang til...

• Liker
BengtAnders
  • Laddar…
Holder på med en fet stor terrasse nå, og jeg drar ikke skruene mine for langt ned, typ noen mm nedenfor trevirket. Blir spennende å se. Men det er mange som sier at skruene deres kommer opp. Vi får se, jeg funderer på om det kan avhenge litt av hvilken type skrue man bruker også, så klart. En ting jeg skulle sjekke er om skruene har brukket og har kommet opp fordi de ikke sitter fast i skruregelen lenger. Bare en tanke her fra en hobbyhåndverker. ;)

• Liker
SkaggLosDunderGud og 1 annen
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Bordene ble skrudd "våte" og jevnt med overflaten på terrassen i henhold til instruksjonene
Hvis instruktion? Jeg dro mine skaller 5 mm inn i treet.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Hvis instruksjon? Jeg trakk mine skruer 5 mm inn i treet.
Jeg har bare for meg at hvis du drar dem for langt ned, så samler det seg vann ved hodene og gjør at de suger mer vann der, så sprekker de og reiser seg lettere der og mer flis å få i føttene. Så tenkte jeg. Får se om det er feil.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Hvem sin instruksjon? Jeg trakk mine skaller 5 mm inn i treet.
Ifølge retningslinjer fra Svenskt trä:

”Terrasseskruer eller kamspiker monteres i rett vinkel mot terrassebordets overside, på en slik måte at skruhodene eller spikerhodene kommer i nivå med terrassebordets overside, ikke dypere. Dette for å unngå fuktinntrengning og fremtidig misfarging, se figur 5.”

Diagram som viser riktig og feil montering av trallskruv med skruvhuvud nivå med trallens yta; en korrekt og en feil inntrengning vises med en rød X.

https://www.byggbeskrivningar.se/sommartips/montering-av-trall/

• Liker
erkka og 1 annen
  • Laddar…
optimum
"Loven" om nivå på skruvhode kommer nok fra Svenska träs regler for terrassebygging

Nei jeg bruker ikke disse vanvittige reglene selv.
Jeg drar alltid ned hodet noen mm ned i treet og bruker alltid rustfri skrue.
Den eneste gangen jeg ikke drar ned skruen helt er når jeg skal løsne bordet senere for å gjøre noe i bjelkelaget som krever at jeg fjerner terrassebordet. Nedsenkede skruehoder fliser ofte opp spon når man skal løsne dem.

https://www.byggbeskrivningar.se/trall

Diagram som viser riktig og feil installasjon av skruer i terrassebord, med vekt på skruens nivå i forhold til overflaten av materialet.

• Liker
Mats Carlsson. og 1 annen
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Hei

Ett år har gått siden terrassebordet ble lagt på plass etter, så vidt jeg vet, alle kunstens regler.

Det som har skjedd nå er at visse skruer, ganske mange faktisk har krøpet opp og gjort at plattingen har stukket opp i høyden. Skapt dermed styggfulle forhøyninger, oppimot 1cm enkelte steder.

Se gjerne bilder. Har forsøkt å etterstramme, og det eneste som skjer er at skruen går lenger inn i plattingen, men selve plattingen i seg selv er fortsatt skjev på enkelte steder.

Hvor ligger feilen? Plattematerialets kvalitet eller skruenes kvalitet.
Og... Hva kan man gjøre med dette? Hvem skal man begynne å klage til?
Viktig at du har riktig skruelengde. Er det 28 mm tykk platting så må du ha minst 55 mm skruelengde, ellers kan plattingen vri seg som du beskriver. Min erfaring er at skruen må dras ned ordentlig i treverket. At plattingen skulle holde lenger fordi skruehodet kun dras til plattyta tror jeg er en skrøne, det kan neppe minske vanninntrenging i plattingen på en betydelig måte. Nå er løsningen å bytte skjeve bord og etterstramme skruer slik at ingen får skader på føttene.

optimum optimum skrev:
"og bruker alltid rustfri s
optimum optimum skrev:
"Loven" om nivå på skruehode kommer nok fra Svensk tres regler for terrassebygging

Nei jeg bruker ikke disse vanvittige reglene selv.
Jeg skrur alltid ned hodet noen mm ned i treet og bruker alltid rustfri skrue.
Eneste gangen jeg ikke skrur ned skruen helt er når jeg skal løsne bordet senere for å gjøre noe i bjelkverket som krever at jeg fjerner terrassebordet. Nedskrudde skruehoder fliser ofte opp splinter når man skal løsne dem.

[lenke]

[bilde]
Haha :crysmile: Jeg var først...!

optimum
Ja, noen sekunder :D

• Liker
Onsalakorven
  • Laddar…
La du glad gubbe eller sur gubbe?

Problemet er at skruene antakelig ikke holder den krympede skevde trallen, og feilen var at trallen var for fuktig og klen dimensjon!
Se annen tråd her med ikke-trykt trall fra bra leverandør....
Å prøve å skru ned skruene vil bare rive dem av og skade!
Det eneste riktige å gjøre er dessverre å bytte all trall til ikke trykt med grovere dimensjon og dekke bærbjelker med fuktskydd murpapp om du kan og behandle den nye trallen

Jukser du så kan du erstatte de skevende med nye av bedre kvalitet og ta kraftigere rustfri skruv 60 mm lange

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.