Under levetiden sveller og vrir treverket (28 og 34) naturlig med større kraft enn hva en skrue og skruvhode klarer å holde imot. Jo kraftigere skrue, desto større hode har treverket å gripe tak i og rive av. Det går an å redusere sannsynligheten ved å la treverket ha jevne forutsetninger, olje og beskytte det på ulike måter.
For den tålmodighetsbefriede, som en selv, er løsningen 5' spiker.
 
  • Liker
BengtAnders
  • Laddar…
Drar ned den i trallvirket.
Om dere i ettertid skal løsne skruen eller etterstramme, bruk muttertrekker i stedet for vanlig skrumaskin om dere har tilgang til det.
Når stammen tørker nipper den fast skruen, og med skrumaskin risikerer man å vri av skruen. Muttertrekkeren er mer skånsom.
Gjorde den erfaringen ved bryggerenovering og ved bytte til muttertrekkeren fulgte alle skruene med opp, og da var det også stjerneskruer.
 
  • Liker
Mats Carlsson. og 1 annen
  • Laddar…
For et engasjement!

Takk for all input. I stedet for å svare hver enkelt oppsummerer jeg de fleste her. Sorry om jeg har glemt noen.

Type terrassekruv:
* Terrassekruv Tre Turbo A2 (4,8 x 75) - dvs. ikke den billigste eller minste skruven. Forhandleren foreslo den mindre dimensjonen 4,2x57 men jeg tok det sikre framfor det usikre og gikk opp en dimensjon. Ved innskruing har jeg kanskje opplevd maks 2-3 skruv som har brukket eller bøyd seg, så kvaliteten på disse burde være høy.

Type terrasse:
* såkalt "Härjedalstrall" av premiumkvalitet 28x120 (jeg var tydelig på at jeg ikke ville ha den billigste terrasseplanken)

Skrueteknikk:
* Samtlige skrues ned ca 2mm inn i treverket, dvs. ikke helt i nivå med terrassen. Det er riktignok litt forskjell, så si +/- 1mm.
* Alle skruv nær endetre, der har terrassen blitt forboret.
* Alle skruer er skrudd ned med den laveste hastigheten på skrumaskinen

Glad eller trist fjes:
* Fineste siden opp!
Merket ganske raskt at for å følge en linje, f.eks. "glad fjes," så ville det blitt urimelig mye spill.

Så utrolig surt når man har holdt på og gjort det så nøye fra begynnelsen så skjer dette. Det som var så rett og fint når det var nylagt.

Det eneste jeg ser er vel å bytte ut bord som er skjeve...sukk.

Og... Ser for meg den andre nylagte delen som ble gjort i år... At den vil bli lik neste år. Sukk igjen.
 
  • Trebord av premiumkvalitet, "Härjedalstrall" med synlige skruver, montert ved hjelp av trallskruv Trä Turbo A2.
Min 30 mm fra endetre...
 
  • Liker
Mats Carlsson.
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Min 30 mm fra endetre...
Takk for tilbakemelding.
Så du mener at det er der feilen ligger?
I så fall, hvorfor har ikke 75% av øvrige terrassebord blitt negativt påvirket? Jeg forstår nok hva du mener og har skjønt at det er for å forhindre eventuelle sprekker ved endetre at man har minst 30mm.

Fenomenet med vridde bord finnes også midt på terrassebordets lengde.

Vil likevel bare belyse fakta.
 
E EasyCash skrev:
Takk for tilbakemelding.
Så du mener at det er der feilen ligger?
I så fall, hvorfor har ikke 75% av øvrige terrassebord blitt påvirket negativt? Jeg forstår nok hva du mener og har forstått at det er for å forhindre eventuelle sprekker ved endeved at man har minst 30 mm.

Fenomenet med vridde planker finnes også midt på terassens lengde.

Vil uansett bare belyse fakta.
Ja med for fuktig terrassebord så fungerer jo ingenting!
Bransjen må jo skjerpe seg!
Det man kan gjøre er som tråden fra Norrtälje med vanlig treverk av ekstra prima kvalitet og dimensjon samt planlegge konstruksjonen så bevegelse og annet tas av konstruksjonen!
Vi får se hvordan den terrasse klarer seg?
 
J
Forstår nok ikke riktig. Skruene kan ikke vandre oppover, det er treet som har tørket, noe som tilsynelatende gjør at det ser ut som om skruene har vandret. Skruene skal sitte 30mm inn fra kantene ifølge Svenskt trä. Normalt er 10-20mm, noe som gjør at bordets kuving hindres bedre av skruens hode. Skjult montering sitter 0mm fra kanten...

Har dessverre ingen forslag på hvordan man redder det,
 
E EasyCash skrev:
For et engasjement!

Takk for all input. I stedet for å svare hver enkelt så oppsummerer jeg de fleste her. Beklager om jeg har glemt noen.

Type terrassekrue:
* Terrassekrue Tre Turbo A2 (4,8 x 75) - altså ikke den billigste eller minste skruen. Forhandleren foreslo den mindre dimensjonen 4,2x57 men jeg tok det sikre foran det usikre og gikk opp en dimensjon. Ved innskruing har jeg kanskje møtt på høyst 2-3 skruer som har gått av eller bøyd seg, så kvaliteten på disse bør være høy.

Type terrassebord:
* såkalt "Härjedalstrall" av premiumkvalitet 28x120 (jeg var tydelig på at jeg ikke ville ha den billigste terrassebordet)

Skrueteknikk:
* Samtlige skrus ned ca 2mm inn i treverket, altså ikke helt i nivå med terrassebordet. Visst finnes det litt differanse så si +/- 1mm.
* Samtlige skruer nær endetre, der er terrassebordet forborret.
* Samtlige skruer er skrudd ned med laveste hastighet på skrudrill

Glad eller trist fjes:
* Peneste siden oppover!
Merket ganske raskt at, for å følge en linje, f.eks. "glad fjes" så hadde det blitt urimelig mye svinn.

Så utrolig surt når man har holdt på og gjort det så nøye fra starten så skjer dette. Det som var så rett og pent når det var nylagt.

Det eneste jeg ser er vel å bytte ut bord som er skjeve...sukk.

Og... Ser for meg den andre nylagte delen som ble gjort i år... At den kommer til å bli lik neste år. Sukk igjen.
Ser slurvete skrudd ut. Dessuten er det altfor tett mellom terrassebordene.
 
optimum
M Morgonskiftet skrev:
La du glad gubbe eller sur gubbe?
Kan tillägga att när vårt hus byggdes spikades trallvirke av byggarna jäms med trallen. Ett år senare fick jag med hammare och dorn banka ned dem så vi slapp slita sänder fötterna på uppstickande spikskallar. 1985 var det spik som gällde. Skruv inte lika vass men jag anser att Svenska träs rekommendationer om spik i nivå med trallen är skit. En skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten. Trall torkar och då sticker spikskallen upp. Är nog väldigt få som lägger altan med torkat virke.
 
Mitt trallgulv så ut akkurat som ditt. Lot det være i 1-2 år så det "rørte seg ferdig" deretter gikk jeg over med en gulvsliper og fjernet de verste åsene. Avsluttet det hele med å kladde på Nitor woodprotection.

Før:
Trallgulv i tre uten belegg ved siden av en mursteinsvegg og et trestakitt, med diverse hageutstyr i bakgrunnen.
Etter:
Trebordterrasse med en slipemaskin og støvsuger i bakgrunnen ved siden av en murvegg.
 
  • Liker
Sthlm1891 og 2 andre
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ser slurvete skrudd ut. Deretter er det altfor tett mellom trallen.
Absolutt ikke for tett om det er nytrykt (fuktig) virke.

Tre år gammel terrasse med litt glippe mellom treplankene, ved siden av et basseng, illustrerer tips om å legge dem tett hvis treet er fuktig.
Denne trallen ble lagt for 3 år siden, helt tett. Nå er det minst 5mm glippe mellom bordene. Så nei, legg helt sammen om det er fuktig trall er mitt tips.
 
  • Liker
nolker og 3 andre
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Absolutt ikke for tett om det er nytrykt (fuktig) virke.

[bilde]
Denne terrassen ble lagt for 3 år siden, helt tett. Nå er det minst 5mm glippe mellom plankene. Så nei, legg helt sammen om det er fuktig terrassebord er mitt tips.
Også her slurvete skrudd. Er ikke enig.
 
R RoBo skrev:
Også her slurvete skrudd. Enig ikke.
Haha sure.. :crysmile:
Joda, noen skruer skal etterstrammes men for øvrig nei det er ikke slurvete. (y)
 
  • Liker
EasyCash
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Så nei, legg helt inntil om det er fuktig trall er mitt tips.
Enig. La mitt tett inntil også, ser ut sånn her 4 år senere
Tregulv med smale gliper mellom plankene etter fire år.
Akkurat passe store gliper. Hadde jeg lagt med 6mm(?) som retningslinjene er nå så hadde jeg hatt over en cm store gliper...
 
  • Liker
EasyCash og 1 annen
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Enig. La mitt dikt an også, ser ut sånn her 4 år senere
[bilde]
Akkurat passe store gliper. Hadde jeg lagt med 6mm(?) som retningslinjene er nå så hadde jeg hatt over en cm store gliper...
Finnes ingenting som sier 6 mm uten 126 mm fra kant til kant, ofte er terrassebord bredere enn 120 mm når den er nytrykt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.