Takk "cpalm" rivjernstipsene. Det blir leksjon 2 i kveld det ;)

Sleiva jeg har er "nesten firkantet" og avrundet foran. Jeg har fått til såpass mye snert at det sitter ganske bra og nesten der jeg sikter. Hovedsaken er at det sitter antar jeg og er festet med kraft.

er det ikke enklere å dra opp mørtelen med et pussebrett på veggen, enn å slå opp det med en sleiv. veggen må være noe tørr på overflaten så den "hugger" til seg mørtelen.
Jeg har prøvd det, men må si at et påslag gjør at pussen sitter mye bedre. Så får dere murerkyndige (cpalm?) rette meg om jeg tar feil, men jeg antar at det er samme regel som ved pussing som ved muring at lagt stein/puss ligger. Det som skjer ved tykt pådrag med skånska/brett er at man har en tendens til å flytte mørtelen fra påtrykksstedet, da har man rørt/forringet/ødelagt vedheften.

//Boussard

er det ikke enklere å dra opp mørtelen med en skurbrett på veggen, enn å slå det opp med en sleiv. Veggen må være noe tørr på overflaten slik at den "hugger" til seg mørtelen.
Jeg har prøvd det men må si at et påslag gjør at pussen sitter mye bedre. Så får dere murkunnige (cpalm?) rette meg hvis jeg tar feil, men jeg antar at det er den samme regelen som ved pussing som ved muring at lagt stein/puss ligger. Det som skjer ved tykt pådrag med skånska/brett er at man har en tendens til å flytte mørtelen fra påtrykksstedet, da har man forstyrret/forringet/ødelagt vedheften.

//Boussard[/quote]

Dra på mørtelen er verdiløst så fortsett å slå på det. Du kan vente ganske lenge før du river det, bare vanne det opp før ordentlig.

Dra på bruket er verdiløst så fortsett å slå på det.
Det eneste stedet jeg drar på bruket er etter avtrekkslistene og aller nederst ved gulvvinkelen. Der jeg trykker fast bruk med den lille skjæresleven.

Du kan vente ganske lenge før du river det, bare vanne det opp før ordentlig.
Det var som pokker, blir det ikke ødelagt hvis man fukter pussen ved rifling altså? Kan man plaske på med kalkkosten da?

Boussard skrev:
Dra på bruket er verdiløst så fortsett å slå på det.
Det eneste stedet jeg drar på bruket er etter avdragslistene og helt nederst ved gulvvinkelen. Der jeg trykker fast bruk med den lille skjeen.

Du kan vente ganske lenge før du river det, bare vann opp det før ordentlig.
Det var som pokker, blir det ikke ødelagt om man bløter ned pussen ved brettskuring altså? Kan man plaske på med kalkkosten da?
"Plaske på" er kanskje å ta i, men å sprute/skvette på vann så du ser at pussen mørkner og de ytterste millimeterne suger til seg vannet. Da er det ikke noe problem å jobbe med det. Tidsmessig hvor lenge du kan vente går ikke å si, det kommer an på underlaget, hvordan du har grunnet, om du har vannet før osv. Men en stund går bra, du får teste og lære etter hvert.

Interessant tråd dette. Takk for alle tips.

Milkshaken
ja det er litt teknikk dette...
Brukket skal være for vanlig teglpussing,,, Plastisk konsistens. (Ta litt bruk ut av blander, form til en ball, legg "ballen" i håndflaten, rist litt varsomt, brukket skal da liksom synke ned litt uten å sprekke eller renne..

For leca gjelder at man vanner mye før,,, (Gjelder også gammelt gammelt tegl)
Plastisk konsistens men litt mer vann i...
Hva som er et godt tips ved all pussing, om man har det vanskelig å få det til å feste, ja da tar man og slammer veggen først.. Sluring+ murbørste, altså man pensler på et tynt lag med sluring, lar det tørke en stund og så kaster man på brukket med en trekantformet rundet murskje. Og som tidligere nevnt så er det lettere om man snert nedfra og opp i nettopp en snert... Når dere har lært det, så kan dere prøve backhand.... bra å kunne backhand med ved f.eks. venstrehjørne....:)

• Liker
Peter Lindqvist1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.