28.126 lest ·
20 svar
28k lest
20 svar
Akutt hjelp med puss; hva gjør jeg galt?
Side 1 av 2
Jeg skal gjøre en utstockning på betonghullsteinsveggen i kjelleren. Det er omtrent 35m2 vegg. Det går VIRKELIG dårlig for meg. Jeg har lest alle pussingstips, både fra Finjas og Maxits. Også tips fra dinbyggare.
Her nedenfor punkterer jeg opp hva jeg gjør og hva som går bra og hva som går dårlig. Håper at noen kan hjelpe meg med tips.
1) Vanner ned den delen av veggen som skal pusses, det går bra
2) Blander mørtel, det tror jeg går bra, jeg får bra konsistens i alle fall
3) Tar en del av mørtelen og blander ut med vann og tunngrunnar veggen, går bra
...nå kommer det j*vlige:
4) Smekker på mørtel for å feste avtrekkslisten (ca. 60cm mellom listene), går brukbart. Halvparten på gulvet dog... :-[
5) Trykker fast mørtelen der avtrekkslistene skal sitte. Tar langpasset for å "trykke fast" listen. Nå begynner problemer, listen sitter ikke fast i mørtelen. Spjoink så løsner listen. Tjaha, trykker dit den igjen og prøver å feste den med mørtel fra oversiden. Vil ikke påstå den sitter, men den faller i det minste ikke ned
6) Begynner å "smelle" fast mørtel nedenfra og opp. Fortsatt halvparten på gulvet. Her har jeg også prøvd forskjellige varianter:
6.1) Bare slenge på puss opp til en viss høyde
6.2) På med puss og trykke fast med sleiva
Generelt for punkt 6 er at det tar aaaltfor lang tid. Før jeg har fått på utstockningen 30cm opp på veggen har det gått en evighet. >
7) Dra av mørtelen etter avtrekkslistene. Gjett hva som skjer med avtrekkslistene. Akkurat det; spoink, nå begynner det å bli vanskelig. Panikken sprer seg. Dit med listene litt provisorisk.
8) Nå må det kompletteres med utstockning igjen. Jeg holder altså fortsatt på i vadhøyde og tafler. Smekk på mørtel igjen. Dra av på listene. Nei ARRRRGH
9) Okei, prøver å trykke fast mørtelen med mureskjeen for å få opp tempoet. Mørtelen sitter dog betydelig dårligere enn den mørtelen som kastes på. Det merker jeg spesielt når jeg drar av med retskappen, det løsner! Til tross for at jeg gjør en sagende bevegelse.
10) Nå har grunningsmørtelen tørket og jeg må ta kalkkosten for å skvette opp veggen
11) Nå har jeg holdt på altfor lenge og mørtelen i bøtta (en sekk blandet om gangen; Finja KC mur og pussmørtel C) fester om mulig enda dårligere. Nå er tålmodigheten slutt og jeg har pusset 80x60 cm på 2,5 timer. :'(
Som alle forstår så må jeg gjøre noe fundamentalt feil. "Den normalhentede kan pusse...". Jeg føler meg alt annet enn hendig akkurat nå. Hvordan kan det gå så fryktelig dårlig?
Jeg ber og håper at noen kan støpe mot i meg igjen. Akkurat nå vil jeg bare gi opp alt.
Hjæææælp!!!
Her nedenfor punkterer jeg opp hva jeg gjør og hva som går bra og hva som går dårlig. Håper at noen kan hjelpe meg med tips.
1) Vanner ned den delen av veggen som skal pusses, det går bra
2) Blander mørtel, det tror jeg går bra, jeg får bra konsistens i alle fall
3) Tar en del av mørtelen og blander ut med vann og tunngrunnar veggen, går bra
...nå kommer det j*vlige:
4) Smekker på mørtel for å feste avtrekkslisten (ca. 60cm mellom listene), går brukbart. Halvparten på gulvet dog... :-[
5) Trykker fast mørtelen der avtrekkslistene skal sitte. Tar langpasset for å "trykke fast" listen. Nå begynner problemer, listen sitter ikke fast i mørtelen. Spjoink så løsner listen. Tjaha, trykker dit den igjen og prøver å feste den med mørtel fra oversiden. Vil ikke påstå den sitter, men den faller i det minste ikke ned
6) Begynner å "smelle" fast mørtel nedenfra og opp. Fortsatt halvparten på gulvet. Her har jeg også prøvd forskjellige varianter:
6.1) Bare slenge på puss opp til en viss høyde
6.2) På med puss og trykke fast med sleiva
Generelt for punkt 6 er at det tar aaaltfor lang tid. Før jeg har fått på utstockningen 30cm opp på veggen har det gått en evighet. >
7) Dra av mørtelen etter avtrekkslistene. Gjett hva som skjer med avtrekkslistene. Akkurat det; spoink, nå begynner det å bli vanskelig. Panikken sprer seg. Dit med listene litt provisorisk.
8) Nå må det kompletteres med utstockning igjen. Jeg holder altså fortsatt på i vadhøyde og tafler. Smekk på mørtel igjen. Dra av på listene. Nei ARRRRGH
9) Okei, prøver å trykke fast mørtelen med mureskjeen for å få opp tempoet. Mørtelen sitter dog betydelig dårligere enn den mørtelen som kastes på. Det merker jeg spesielt når jeg drar av med retskappen, det løsner! Til tross for at jeg gjør en sagende bevegelse.
10) Nå har grunningsmørtelen tørket og jeg må ta kalkkosten for å skvette opp veggen
11) Nå har jeg holdt på altfor lenge og mørtelen i bøtta (en sekk blandet om gangen; Finja KC mur og pussmørtel C) fester om mulig enda dårligere. Nå er tålmodigheten slutt og jeg har pusset 80x60 cm på 2,5 timer. :'(
Som alle forstår så må jeg gjøre noe fundamentalt feil. "Den normalhentede kan pusse...". Jeg føler meg alt annet enn hendig akkurat nå. Hvordan kan det gå så fryktelig dårlig?
Jeg ber og håper at noen kan støpe mot i meg igjen. Akkurat nå vil jeg bare gi opp alt.
Hjæææælp!!!
Okei, takk for tipset. Jeg har vurdert det. Men det gjelder å ha stålspikre og spikre i fugene på betonghulsteinsmuren da. Så må de vel slås i helt, ellers blir det slitsomt med avrettingen... :-?poiu skrev:
Så da? Hvordan vet jeg at mørtelen er ok? Hvorfor får jeg ikke på mørtelen ordentlig?
Okei, takk for tipset. Jeg har vurdert det. Men det gjelder å ha stålspiker og spikre i fugene på betonghullsteinsmuren da. Så må de vel slås i helt, ellers blir det slitsomt med avtrekkinga... :-?Boussard skrev:
Så da? Hvordan vet jeg at mørtelen er ok? Hvorfor får jeg ikke på mørtelen ordentlig?[/quote]
Jeg har vært med og pusset en del vegger på husgrunnmurer... Det havner mye mørtel på gulvet fordi det spruter når man kaster på mørtelen.. Det kommer til å gå bedre når du har øvd inn litt "snert-teknikken"... Det er også viktig at du får ordentlig fart på mørtelen når du kaster den på veggen så den biter i ujevnhetene..
Nå har jeg riktignok bare pusset på lecastein som er litt lettere med hensyn til vedheft, så jeg kjenner ikke til om man bør ha type nettarmering etterso mdet er betongstein.
Lykke til!
Jeg forstår at det er trening som gjelder. Jeg er veldig sta, men blir kanskje litt for forbannet. Siden det aldri kan bli bra om jeg gjør generaltabbe (feil teknikk, verktøy, innstilling osv.) så kommer flere spørsmål:Jeg har vært med og pusset en del vegger på husgrunner... Det havner mye mørtel på gulvet siden det spruter når man kaster på mørtelen.. Det kommer til å gå bedre når du har øvd inn "snert-teknikken" litt... Det er også viktig at du får ordentlig fart på mørtelen når du kaster den på veggen så den biter i ujevnhetene..
Nå har jeg jo bare pusset på leca som er litt lettere fra et vedheftsynspunkt, så jeg kjenner ikke til om man bør ha typ nettforskalning siden det er betongstein.
Lykke til!
1) Hvilken murskje er egnet for å snerten fast mørtelen, størrelse, type...? Det finnes en trekantet modell med "oppbøyde" hjørner om dere skjønner, kan det være noe?
2) Skal man trykke fast mørtelen etter hver påslag, eller skal man slå fast all mørtel før det er tid for å dra av mot avtrekkslistene?
Jeg har prøvd begge variantene på punkt 2. Trykker man fast blir det vanskeligere å dra av. Trykker man ikke fast så får man ikke mørtel overalt, dessuten er klatten man snerten fast stor som en våt snøball på garasjeporten, den stikker ut fra veggen. Dessuten er det vanskelig å sikte (det kommer nok med trening). Det blir gjerne 5 klatter på samme sted >
Når det gjelder festet så tror jeg ikke det er noe problem egentlig siden betonghulsteinen er ganske skrovlig etter at jeg har kjørt med saneringsfres på den.
Jeg trenger all hjelpen jeg kan få, så kom igjen nå, mer, mer, mer! Jeg har 30 sekker som står i garasjen som skal opp på veggen!
Egne erfaringer fra å pusse en teglvegg/tidligere skorstein der tilstøtende vegger fikk fungere som avtrekkslister.
Bløt teglstenen godt for ellers tørker mørtelen ut (jeg la ned pusskosten og tok vannslangen), men prøv ikke å slå på mørtelen på en våt overflate. Overflaten må få tørke først, ellers er det håpløst å få mørtelen til å sitte.
Å slå på mørtelen jevnt = øvelse. I begynnelsen slår man på alt på samme sted.
Å trykke fast mørtelen gjør at det sitter dårlig. Å presse på mørtel passer nok best på leca og for revertering på pussnett.
Ta ikke for mye mørtel på trowelen, heller for lite enn for mye.
Mørtelen skal ikke kastes på, den skal "snertes" på. Og om jeg husker riktig så skal den ikke treffe med 90 grader, men litt skrått oppover.
Konsistensen på mørtelen er viktig, passe er best (hvordan *** beskriver man murmørtels konsistens).
Da jeg begynte med det prosjektet var jeg full av optimisme, men halvveis gjennom var jeg på gråten og det for 2,5 m2. Men når jeg til slutt begynte å få litt dreis på saken, var jeg naturligvis litt gladere.
Bløt teglstenen godt for ellers tørker mørtelen ut (jeg la ned pusskosten og tok vannslangen), men prøv ikke å slå på mørtelen på en våt overflate. Overflaten må få tørke først, ellers er det håpløst å få mørtelen til å sitte.
Å slå på mørtelen jevnt = øvelse. I begynnelsen slår man på alt på samme sted.
Å trykke fast mørtelen gjør at det sitter dårlig. Å presse på mørtel passer nok best på leca og for revertering på pussnett.
Ta ikke for mye mørtel på trowelen, heller for lite enn for mye.
Mørtelen skal ikke kastes på, den skal "snertes" på. Og om jeg husker riktig så skal den ikke treffe med 90 grader, men litt skrått oppover.
Konsistensen på mørtelen er viktig, passe er best (hvordan *** beskriver man murmørtels konsistens).
Da jeg begynte med det prosjektet var jeg full av optimisme, men halvveis gjennom var jeg på gråten og det for 2,5 m2. Men når jeg til slutt begynte å få litt dreis på saken, var jeg naturligvis litt gladere.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 innlegg
Fikk hjelp av en slektning som var murer for 20 år siden, med å pusse opp en del av vår pipestock i sommer.
Jeg ble veldig overrasket over konsistensen han ville ha på mørtelen, han ville ha den så løs at det nesten rant av sleiva. Det fungerte kjempebra. Tror at maks 10% havnet på gulvet. Første laget var enda løsere.
Han snertet det på skrått oppover akkurat som nevnt her tidligere.
Jeg ble veldig overrasket over konsistensen han ville ha på mørtelen, han ville ha den så løs at det nesten rant av sleiva. Det fungerte kjempebra. Tror at maks 10% havnet på gulvet. Første laget var enda løsere.
Han snertet det på skrått oppover akkurat som nevnt her tidligere.
Banene må bløtes først, ellers bøyer de seg når de blir fuktige. Helst skal de bløtes, tørkes, bløtes igjen noen ganger. Da blir de flotte, og man tar dem med til neste jobb. Du skal slå på mørtelen til det er på tide å jevne ut. Har du slått på så det er dekket, går det bra å dra på med skjeen eller med pussebrettet. Det viktigste er at det virkelig er påført med riktig knepp og kraft, ellers vil det ikke holde så lenge. Å pusse synes jeg er en av de få tingene som ikke er så bra for hjemmefikseren å gi seg ut på. Det trengs en del trening før momentene sitter. Men trening holder du jo på å skaffe deg nå. 
Det er ikke mye som skal havne på gulvet hvis man gjør det riktig, og det lille som havner på gulvet tar man vare på når man fikser det siste, for eksempel fyller opp der banene har sittet. Lykke til!
Det er ikke mye som skal havne på gulvet hvis man gjør det riktig, og det lille som havner på gulvet tar man vare på når man fikser det siste, for eksempel fyller opp der banene har sittet. Lykke til!
når du grunnpusser så skal denne tynne mørtelen rekke å bli hard/fast (men ikke tørr) før du går til neste steg .... ellers glir alt ned og kanskje løsner lettere?
Jeg har jobbet mest med kalkmørtel uten grunnpussing og med bare kalk i mørtelen hadde jeg mer tid til å glatte etter og finpusse overflaten. Ingen maks tid på 30 min eller så (ferdigblandet kalkmørtel kan stå tildekket til neste dag
) og det var mindre stressende og egner seg bedre for nybegynnere
. Har bare trykket pussen på og glattet over når den var passe fast og fortsatt formbar med et ganske fuktig svampbrett. Jeg har ingen erfaring med KC-mørtel men bare gjetter, så ha forståelse for mitt råd.....
Du kanskje venter uansett for kort tid med din KC-puss mellom de forskjellige arbeidsstegene? Prøv å forlenge ventetiden noe :-/. Det går an å legge på så lenge pussen ikke har tørket helt ..... gi den litt tid til å bli noenlunde herdet/fast på veggen .... :-/
Og som poiu nevner .... veggoverflaten skal ikke være GLANSET av rennende vanndråper men bare være våt-mørkfuktig-matt ... ja hvordan beskriver man denne passe tilstanden? Begynn på en vegg som kommer til å synes minst. Etter ca 1-2 veggmetre er du proff og resultatet blir mye bedre å se på og beundre
.
Og ta det rolig, det ordner seg
gaia
Jeg har jobbet mest med kalkmørtel uten grunnpussing og med bare kalk i mørtelen hadde jeg mer tid til å glatte etter og finpusse overflaten. Ingen maks tid på 30 min eller så (ferdigblandet kalkmørtel kan stå tildekket til neste dag
Du kanskje venter uansett for kort tid med din KC-puss mellom de forskjellige arbeidsstegene? Prøv å forlenge ventetiden noe :-/. Det går an å legge på så lenge pussen ikke har tørket helt ..... gi den litt tid til å bli noenlunde herdet/fast på veggen .... :-/
Og som poiu nevner .... veggoverflaten skal ikke være GLANSET av rennende vanndråper men bare være våt-mørkfuktig-matt ... ja hvordan beskriver man denne passe tilstanden? Begynn på en vegg som kommer til å synes minst. Etter ca 1-2 veggmetre er du proff og resultatet blir mye bedre å se på og beundre
Og ta det rolig, det ordner seg
gaia
Jeg pleier å ta det på lyden. Er det riktig konsistens så får man en ordentlig tjoff! når man slår på, man hører nesten hvor bra det fester. Er det feil konsistens eller snert så høres det knapt noe. Når man blander så kan man sleive opp litt mørtel og slå det ned i bøtta så får man en ganske bra oppfatning om hvordan det kommer til å oppføre seg på veggen.poiu skrev:
Og som gaia skriver, vent ordentlig før du drar av mørtelen, og enda lenger før du glatter. 15-30 minutter mellom kan være passe.
Det der med at halvparten havner på gulvet må man nok dessverre tåle før man får inn snitsen og sikten. Gjør jo ikke så mye siden mørtelen bare koster 60:- sekken...
/C
Jeg kan vel ane at det kanskje er litt tørr mørtel jeg har brukt. Tjoffet har jeg nok ikke, mer et "spffrrt"cpalm skrev:Jeg pleier å ta det på lyden. Er konsistensen riktig så får man en skikkelig tjoff!
...
Og som gaia skriver, vent ordentlig før du trekker av mørtelen, og enda lenger før du glatter ut. 15-30 minutter mellom kan være passe.
...
Det der med at halvparten havner på gulvet må man nok dessverre finne seg i før man får inn snitsen og siktemålet. Gjør jo ikke så mye siden mørtelen bare koster 60:- sekken...
/C
Fint med konkrete håndfaste tips, med tidsangivelse og alt! Tiden 15-30 minutter er tøff å holde om man ikke får på mørtelen fort nok...
Jo, faktisk så må man kanskje se det som en kurs i pussing der kursavgiften består av mørtelsekker for 50-lappen. Jeg er beredt til å slipe på som en toktjurskalle. Flaks at kona ikke er like stresset som meg for å få i gang vaskerommet
Jeg tar hageslangen med finspridermunnstykket og fukter ned veggen, når jeg så har blandet mørtelen så tar jeg en spade av det og lager velling til tunngrunningen, så børster jeg den på med kalkkosten, da har veggen sugd til seg vannet allerede.
Etter tunngrunningen skal de der j*?#**??##la avdragslistene opp. Etter det har nok tunngrunningen tørket passe tror jeg.
Aha, så det er lettere å legge på med mer mørtel når man har dekket muren med et lag "snærtet"? Har jeg kanskje for tynne baner? Jeg er jo ute etter en tykkelse på 6-10 mm omtrent. Veggen varierer med +-5mm og det skal settes fliser så det må være rett ellers vil det se ille ut. Neste jobb blir veggstumpen ved siden av for meg da...Banene trenger å fuktes først, ellers bøyes de når de blir fuktige. Helst skal de fuktes, tørkes, fuktes igjen noen ganger. Da blir de kanon og man tar dem med til neste jobb. Du skal slå på mørtelen til det er på tide å trekke av. Har du slått på så det er dekket går det bra å trekke på med sleiven eller med pussebrettet
Takk..., hviledag i dag, i morgen skal jeg prøve igjen..., håper at jeg får inn snitsen da.
//Boussard
Hei igjen!
Hvis flere leser tråden og har samme/lignende problem/funderinger så deler jeg mine erfaringer/framskritt nedenfor (avslutter med 2 spørsmål)
I dag gikk det så uendelig mye bedre. Samtlige problem kan spores til dårlig blandet/tørt mørtel (og kanskje litt for lavt blodsukker...
)
I dag da jeg blandet mørtelen tok jeg litt mer vann. Jeg blandet også en lengre tid og kunne se at mørtelen ble helt annerledes. Jeg kunne også høre lyden da jeg slo mørtelen i baljen.
Avretterlistene tok jeg et par terrasse skruer hver på. Men siden mørtelen ble så klissete/fluffy (som sjokolademousse men tyngre) og festet seg sååå mye bedre så fungerte den delen mye bedre.
Nå har jeg egentlig bare to spørsmål igjen (og 28 sekker å trene på...
):
-Dette er en betonghullsteinsvegg i kjelleren, det er ikke direkte varmt og tørt i luften, skal man ettervanne pussen? Hvor lenge i så fall?
-Jeg vet ikke helt når jeg skal gå på og trekke av med bord. Skal det ha herdet eller kan man gjøre det ganske umiddelbart? Det virker litt risikabelt å ta avtrekket for tidlig siden man nesten kan se pussen røre seg på veggen. Eller er det riktig? Har det tørket synes jeg at det ikke tar noe. Skal man våte pussen før avtrekking?
Hvis flere leser tråden og har samme/lignende problem/funderinger så deler jeg mine erfaringer/framskritt nedenfor (avslutter med 2 spørsmål)
I dag gikk det så uendelig mye bedre. Samtlige problem kan spores til dårlig blandet/tørt mørtel (og kanskje litt for lavt blodsukker...
I dag da jeg blandet mørtelen tok jeg litt mer vann. Jeg blandet også en lengre tid og kunne se at mørtelen ble helt annerledes. Jeg kunne også høre lyden da jeg slo mørtelen i baljen.
Avretterlistene tok jeg et par terrasse skruer hver på. Men siden mørtelen ble så klissete/fluffy (som sjokolademousse men tyngre) og festet seg sååå mye bedre så fungerte den delen mye bedre.
Nå har jeg egentlig bare to spørsmål igjen (og 28 sekker å trene på...
-Dette er en betonghullsteinsvegg i kjelleren, det er ikke direkte varmt og tørt i luften, skal man ettervanne pussen? Hvor lenge i så fall?
-Jeg vet ikke helt når jeg skal gå på og trekke av med bord. Skal det ha herdet eller kan man gjøre det ganske umiddelbart? Det virker litt risikabelt å ta avtrekket for tidlig siden man nesten kan se pussen røre seg på veggen. Eller er det riktig? Har det tørket synes jeg at det ikke tar noe. Skal man våte pussen før avtrekking?
Morsomt å høre at det går bedre!
Vask og skyll brettdragen grundig og ofte i vannbøtten med en svamp, men tilføy ikke mer vann enn det. Det som skjer ved dragen, er at du "pumper" opp bindemiddel til overflaten slik at den blir litt hardere. Her gjelder det altså å dra passe mye. For mye vann og/eller for intens dragging, så dras for mye bindemiddel opp til overflaten, og kjernen i pussingen svekkes. For lite, så blir det ingen fin overflate. Dra til du synes overflaten ser fin ut (som vanligvis innebærer en 3-4 "runder" på hver del av overflaten), og ikke mer.
P.s. Så at du ikke hadde fått svar på hvilken type murskje du skal bruke for å slå på bruket. Jeg bruker en stor firkantet murskje med et S-formet håndtak.
/C
Det skal ikke være nødvendig.Boussard skrev:
En grunnregel er at det ikke skal feste seg pussgris på brettdragen, i alle fall ikke for mye, og det skal ikke dannes små luftbobler på pussflaten - da er det fortsatt for fuktig. Men hvis du venter for lenge, så "tar" det ikke som sagt, bruket skal fortsatt være elastisk, og at det "rører" på seg litt er normalt... Jeg pleier å prøve litt når jeg synes det ser bra ut. 20-30 minutter etter at du har skåret pussingen pleier å være passe, men det avhenger helt av hvor tykt du legger på og hvor mye vann du har i bruket. Hvis det ikke føles riktig, er det bare å vente litt til.-Jeg vet ikke helt når jeg skal gå på og brettdrage. Skal det være herdet, eller kan man gjøre det ganske umiddelbart? Det virker litt risikabelt å ta dragen for tidlig siden man nesten kan se pussingen bevege seg på veggen. Eller er det riktig? Har det tørket synes jeg at det ikke tar noe. Skal man fukte pussingen før brettdragning?
Vask og skyll brettdragen grundig og ofte i vannbøtten med en svamp, men tilføy ikke mer vann enn det. Det som skjer ved dragen, er at du "pumper" opp bindemiddel til overflaten slik at den blir litt hardere. Her gjelder det altså å dra passe mye. For mye vann og/eller for intens dragging, så dras for mye bindemiddel opp til overflaten, og kjernen i pussingen svekkes. For lite, så blir det ingen fin overflate. Dra til du synes overflaten ser fin ut (som vanligvis innebærer en 3-4 "runder" på hver del av overflaten), og ikke mer.
P.s. Så at du ikke hadde fått svar på hvilken type murskje du skal bruke for å slå på bruket. Jeg bruker en stor firkantet murskje med et S-formet håndtak.
/C