Ja, det er vel ikke verdens beste skruer i handelen alltid, men ofte trekker folk alle typer av bolter og skruer med for høyt moment.

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Jeg må dessverre utstede en advarsel for de skruene som Byggmax anbefaler og selger til Cembrit Multiforce plater. Skruene fungerer ikke på stålregel, til tross for at de ifølge Byggmax er anbefalt for dette.

Gjengene er rett og slett for korte og hele gjengen går gjennom stålregelen før platen er trukket fast mot regelen. Fryktelig dårlig og klønete av Byggmax å selge slik "skit". Og dette til tross for at Cembrit selv tilbyr spesialtilpassede skruer i samme prisklasse som Byggmax' feilaktige dårlige skruer. (I alle fall er prisen på Cembrit-skruene hos Beijerbygg i samme prisklasse...)

De hevder også at den er selvborende, noe den heller ikke er.

Byggmax er som vanlig, ikke bryet verdt.

[bilde]
Hvilken skrue tilbyr Cembrit og hvor? Jeg sjekket nettsiden deres men finner ikke. Link?

• Liker
RSn
  • Laddar…
Jeg må si at jeg har gode erfaringer med Byggmax-skruvesortiment. Deres C4-skruer er virkelig bra!!

• Liker
Steadtler
  • Laddar…
Snickerick, det ser ut som du holder skruen for langt inn i platen og bildet er vinklet slik at det blir vanskelig å avgjøre om det du skriver stemmer. Skruehodet skal ligge jevnt med overflaten på platen, og hva jeg kan se, burde det fungere. Jeg arbeider profesjonelt i bransjen og har prøvd de fleste skruemerker som finnes, og etter min mening har Byggmax de absolutt mest prisgunstige allround skruene. De har en C4-klassifisering, noe som innebærer at de har en skikkelig god rustmotstand. De er uvanlig holdbare. Jeg bruker dem til det meste både inne og ute og har gjort det i flere år. Som flere allerede har påpekt angående ankarskruen, er de strammet for hardt hvis hodene går av, alternativt at man har brukt en skrue beregnet for innendørs bruk der de har blitt utsatt for fukt. De rustfrie skruene er dessuten mye mer følsomme for feil moment ved innskruing enn ikke-rustfrie.

• Liker
Hengmar og 5 andre
  • Laddar…
A
M MagHam skrev:
Ja, det er vel ikke verdens beste skruer i handelen alltid, men ofte drar folk alle typer av bolter og skruer med for høyt moment.
Det stemmer jo sikkert. Vi har vel alltid en følelse av å dra så det sitter, så å si. Problemet er jo at det da ikke finnes margin for å ta opp de kreftene som oppstår senere iom bevegelser i konstruksjonen.

Synes at det mangler beskrivelse over hvilket moment som skruene skal tåle for i de fleste tilfeller.
Essve har ikke engang utskrevet moment, selv om de nevner at man skal bruke momentfunksjonen på skrumaskinen: http://essve.se/files/2017/06/Stora-skruvguiden_170519.pdf

Montering av vinkler og beslag på tre med bruk av skrutrekker og ankerskrue. Anbefalinger for å unngå overtrekking inkludert.

EDIT: For å koble tilbake til TS: Forsto nok ikke problemet ditt. Dro du for hardt så gjengene dro opp hullet i metallprofilen?

Jeg bruker budgethandlarnsd skruer kun til typ malbygging. Ellers essve eller Gunnebo. Jeg sier ikke at jeg kan avgjøre om det er rimelig fra kvalitets-/pris-synspunkt, men jeg vil ikke ta sjanser med skruer. Jeg har verken lyst til å gjøre om eller at det raser, og alt i alt er prisforskjellen for skruer en liten del av totalprisen.

Har brukt en del Biltema ankerskrue og det jeg har reagert på er at hodene løsner/brekkes av ganske lett om skruen går i aldri så lite skjevt. Nesten som om de var herdet for hardt så de har blitt sprø...

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Synes skruen gjør akkurat som den skal, skrur igjennom, altfor lang.

Hvor lang skrue testet du med?

Byggmax nye gulvskrue er også dritt.
Det står Torx10 på pakken, men ingen bits passer til skruen, deres gamle gulvskrue med firkantbits var derimot helt grei.

Erik_Hansson skrev:
Spørsmålet er vel om du har strammet med for stort moment?
Neppe. Vanlig batteridrevet skrudriller. Har aldri ødelagt noen andre skruer.
Og OBS, de gikk ikke i stykker direkte ved monteringen, men det ble oppdaget etter en stund.

B Bergsmongo skrev:
Ble skruene strammet på noen spesiell måte? Slagskruetrekker?
Niks

• Liker
DennisN
  • Laddar…
Hva mange som ser ut til å ha bekymringer med ankarskrue.
Jeg har brukt ankarskrue fra biltema, byggmax eller noen ganger fra ahsell og bruker C4 klassifiserte skruer.
Jeg har brukt ikke C4 klassifiserte ankarskruer innendørs men foretrekker jeg C4 skruer da jeg anser at de er bedre.
Jeg har ikke de problemene som beskrives men jeg fester opp med skrue og spikrer resten.
Noen ganger begynner jeg å lure på om vi som spikrer blir færre og færre, jeg liker å blande skrue og spiker da de har forskjellige egenskaper.

• Liker
DTanner og 3 andre
  • Laddar…
Jeg har brukt mange ulike varianter fra Byggmax uten problemer. Jo kanskje noe, synes deres terrasseskruer er litt vel myke i materialet.

S
Erik_Hansson skrev:
EDIT: For å gi tilbakemelding til TS: Jeg forstod nok ikke problemet ditt. Dro du for hardt så gjenget trakk opp hullet i metallregelen?
Man kan si at problemet er at avstanden fra skruehodet til der gjengen slutter (eller begynner, avhengig av hvordan man ser det) er for lang, mer enn 9mm + platetykkelsen. Så hele den gjengede delen går gjennom metallregelen før platen er trukket fast mot regelen. Det blir et slark, skruen bare går rundt, og platen sitter ikke fast.

S
S Slarvpellen skrev:
Gjetter at skruen er for 12 mm plater men TS har kjøpt 9 mm plater.
I stedet for å gjette, så kan du jo lese tråden, og sjekke byggmax hjemmeside.

De selger bare 9 mm plater, og skruen selges sammen med platen på deres hjemmeside!

På den annen side får du gjerne lenke til den skruen som du mener at man skal kjøpe hos byggmax til 9 mm platene de selger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.