Hei,

I morges var fiberkarene på besøk og trakk kabel fra tomtegrensen fram til huset der vi har planlagt å gå inn.

Huset vi bor i er fra 70-tallet og består av en trekonstruksjon med teglfasade, kjelleren er beboelig.

Fiberen legges på 30 cm dybde og vil gå inn i et lagerrom på et par kvadratmeter i kjelleren, noe som betyr at akkurat nå havner kabelen på midten av veggen. Min tanke er å grave ned litt slik at kabelen kan komme inn langs gulvet i lagerrommet.

1. Hva borer man med her? Bruker man borhammer? Noen spesiell type bor? Dimensjon? Skal det isoleres på noe vis? Er det generelt jeg som gjør dette?

Når kabelen først er trukket inn i lagerrommet på kjellerplan skal den kobles inn i X antall produkter her, når det er gjort skal kabelen gå videre ut i en stor stue (gjennom veggen). Jeg vet at det går utenpåliggende elementrør akkurat her. Når kabelen har nådd ut i stuen skal den gå opp til taket der jeg borer opp til entréplan.

2. Bruker jeg samme bor for å bore i innerveggen? Veggene ser ut til å bestå av noen type lecablokk akkurat som ytterveggene.

3. Når jeg borer opp til entréplan så antar jeg at det er treborr som gjelder, er det noe man bør tenke på her? Vi har et gulv inntil på entréplan hvor det er gulvvarme, men det bør ikke gå inn under denne garderoben.

Vel oppe i garderoben på entréplan skal den gå inne i garderoben i hjørnet opp til taket der den går gjennom og videre opp til loftet.

På loftet trekkes kabelen fram til gangen der den går ned og inn i et lite skap der jeg har WiFi-router og switch. Jeg har nemlig tidligere fått trukket nettverk i større deler av huset, og alt går da til dette skapet der det i dag står switch, router og et modem. Årsaken til å ha Wifi-routeren der er for å få god dekning.

Kabelen fra kjelleren tenker jeg å trekke i kabelkanaler langs vegger og fleksrør, for eksempel inne i garderoben og på loftet.

4. Er det noe annet man bør tenke på her?

Fiberen stopper jo i fiberboksen, derfra er det nettverkskabel som gjelder. Ser ingen ulempe direkte med å ha boksen midt på veggen i stedet for nede på gulvet?

Skal du koble inn ting i stuen og gangen også på veien? Ellers er det kanskje like greit å dra kabelen ut gjennom samme hull som fiberen kommer inn, og rett opp til loftet på utsiden? Da trenger du ikke bore så mange hull og slipper en masse knekk på kabelen.

Anna_H skrev:
Fiberen stopper jo i fiberboksen, derfra er det nettverkskabel som gjelder. Ser ingen ulempe direkte å ha boksen midt på veggen i stedet for nede på gulvet?
Ja, jeg funderte også over dette, man vil uansett ikke ha fiberboksen ved gulvet så det er kanskje like greit å sette boksen der kabelen går inn direkte :)

Anna_H skrev:
Skal du koble inn ting i stua og gangen også på veien? Ellers er det kanskje like greit å dra ut kabelen gjennom samme hull som fiberen kommer inn, og rett opp til loftet på utsiden? Da trenger du ikke bore så mange hull og slipper en masse knekk på kabelen.
Installatøren ville selvfølgelig sette en list på utsiden av fasaden og dra den opp til loftet der, men vi vil unngå det av estetiske grunner.

Nettverkskabelen fra fiberboksen skal ikke kobles inn i noe annet enn ruteren eller switchen som finnes i gangen på entréplanet. Første tanken var å gå inn under gangen i stedet i kjelleren og ta den direkte opp i gangen derfra. Problemet er imidlertid at under gangen i kjelleren er det et toalett, der vil man ikke ha kabler unødvendig, et annet problem er at det ligger et stort vannbåren gulv i gangen og toalettet rett over, og der tør man selvfølgelig ikke bore.

Så for å få en mer diskret installasjon kom vi frem til at vi drar inn fiberen i boden som er skrått under gangen på entréplanet og midt under toalettet på entréplanet. Vi kobler det som trengs i boden og drar av gårde med LAN-kabelen ut gjennom boden og opp og inn i en garderobe på entréplanet, der den fortsetter opp på loftet. På loftet kobler den seg til alle de andre nettverkskabler som går videre inn i nettverksskapet i gangen på entréplanet.

Her kan man igjen vurdere om man kanskje skulle hatt ruter og switch oppe på loftet i stedet, men jeg vil kunne komme til ting om det oppstår problemer uten å måtte gå opp på loftet. Dessuten er det en del å tenke på når man har det på et kaldt og fuktig loft.

snowjim skrev:
I morges var fiberkarene på besøk og dro kabel fra tomtegrensen frem til huset der vi hadde planlagt å gå inn.

Huset vi bor i er fra 70-tallet og består av en treramme med teglfasade, kjelleren er beboelig.

Fiberen legges på 30 cm dyp og vil gå inn i et lager på et par kvm i kjelleren, noe som innebærer at akkurat nå havner kabelen på midten av veggen. Min tanke er å grave ned et stykke slik at kabelen kan komme inn langs gulvet i lageret.
Fiberrørene pleier å trekkes inn i hus over bakken for å redusere risikoen for lekkasje. Mistenker at rørene ikke er 100% tette og hvis uhellet er ute kan vann komme inn i huset via rørene. I tillegg kan rørforseglingen mot husgrunnmuren lekke. Vanligvis borer fiberinstallatøren hullet i grunnen.
Ansvarsfordelingen mellom kunde og fiberinstallatør pleier å stå i kontrakten.

J
Det varierer sikkert på hvilken leverandør man har av fiber. De tilfellene jeg kjenner til, så håndterer netteier hulltaking i yttervegg. De tetter og avslutter oftest med et fiberuttak på innsiden av veggen når det gjelder Åpen fiber. Derfra er det ikke nettverkskabel, men en fiberpatch til mediaomformeren. Derfra er det nettverkskabel/kabler til ruter, switch, etc.

• Liker
AndersS og 1 annen
  • Laddar…
Synes det høres komplisert ut. Skal du dra fiber gjennom alle de rommene for å komme til der ruteren sitter? Fiberen får ikke bøyes med mindre radius enn typ 6 cm, så det er vanskelig å få det pent i bebodde rom. Det vanlige er vel at man har medieomformeren så nær den innkommende fiberen som mulig, i kjelleren i dette tilfellet, og at du derfra drar en nettverkskabel til der du vil ha ruteren. Nettverkskabel er lettere å dra innendørs.

Nei, det er ikke fiberen som trekkes gjennom alle rommene, fiberboksen sitter jo i kjelleren, derfra er det nettverkskabel.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
karlmb skrev:
Synes det høres kronglete ut. Skal du trekke fiber gjennom alle de rommene for å komme til der ruteren sitter? Fiber kan ikke bøyes med mindre radius enn ca. 6 cm, så det er vanskelig å få det pent i bebodde rom.
Det vanlige er vel at man har mediakonverteren så nær den innkommende fiberen, i kjelleren i dette tilfellet, og at du derfra trekker en nettverkskabel til der du vil ha ruteren. Nettverkskabel er lettere å trekke innendørs.
Tanken er at fiberen monteres og konverteres i boden, resten av strekket i huset skjer med LAN-kabel.

arneri68 skrev:
Fiberrørene pleier å trekkes inn i hus over bakken for å redusere risikoen for lekkasje. Mistenker at rørene ikke er 100% tette og om uhellet er ute kan vann komme inn i huset via rørene. I tillegg kan rørforseglingen mot husgrunnsmuren lekke. Vanligvis borer fiberinstallatøren hullet i grunnmuren.
Ansvarsfordelingen mellom kunden og fiberinstallatøren står vanligvis i kontrakten.
Aha, får sjekke litt rundt, vil gjerne unngå kabel som synes på fasaden.

Bare sørg for å ha en stikkontakt der fiberen kommer inn til omformeren.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Jeg hadde latt fiberinstallatøren montere fiberuttaket så høyt opp som mulig i kjellerboden. Det innebærer at man derfra borer et hull mot utsiden som luter nedover. På utsiden settes deretter en galvanisert kabelbeskyttelse 16/22 mm på kjellermuren, du kan så male kabelbeskyttelsen i samme farge som kjellerveggen.
Men det finnes ulike måter å installere på så hvis du kan oppgi hvem som er fiberoperatør kan du få bedre hjelp.

Trollskidan skrev:
Se bare til å ha et strømuttak der fiberen kommer inn til omformeren.
Kommer an på operatørens utstyr, fiberuttak krever normalt ingen strøm derimot mediekonverter (inkludert switch).

Grav gjerne dypere 60 cm. En vakker dag vil du (eller noen annen) sette en jordfres i bakken. Bytt fra fiber til nettverk så raskt du kan når fiberen er innendørs.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.