Hallo! Jeg tenkte å bygge til to små rom til mitt lille hus og vil gjøre det meste selv. Jeg vet ikke hvor langt mine ferdigheter rekker, men det jeg ikke kan klare av får jeg vel betale noen for å gjøre. Jeg har vurdert om jeg skal engasjere en arkitekt eller bygningsingeniør for å lette planleggingen og hele prosessen.. Hva tror dere? Er det smart med tanke på at jeg ikke har bygd noe tidligere eller er det bortkastede penger? Det er to små firkantede rom som skal bygges med reisverk på søyler, ikke arkitektonisk avansert altså. Litt hjelp får jeg av min mammas mann.. Beskrivelser finnes jo å finne hvor som helst... Ja, del gjerne deres tanker om prosjektet mitt.
Alt godt! / Tomas
Alt godt! / Tomas
Det er en del å tenke på, først og fremst taktilkobling til det eksisterende huset, å få det tett (ulike vanskelighetsgrader avhengig av hvilket tak du velger). Deretter vil det kreves en del tegninger og beskrivelser til kommunen for byggetillatelsen.
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Et tips er å gjøre som vi har gjort. Men absolutt ikke det billigste alternativet. Vi hyrte en arkitekt som tegnet tilbyggingen som er på 30 kvm og samtidig et nytt skråtak over garasjen vår som hadde et flatt tak før og trengte å utbedres.
Vi lot deretter et byggefirma grave ut og støpe grunnmur, reise vegger og gjøre hele taket ferdig med papp og takstein. De står som kvalitetsansvarlige på bærende deler, så det har jeg ikke trengt å tenke så mye på.
Deretter har jeg tatt over og isolert vegger og tak, satt opp panel og holder akkurat nå på med å sette opp gipsveggene inne.
Det jeg har lært det siste halve året er at alt tar veldig lang tid når man skal jobbe med bygging på fritiden. Forsøker å ha fremdrift og jobbe ca 10-15 timer i uken, men det er tøft når det er mye på jobben og man har kone og tre barn. Det bør man helt klart tenke på før man starter sine prosjekter.
Man kan jo dessuten bruke rotavdraget på dette, så arbeidskostnaden blir ikke så blodig, synes jeg.
Vi lot deretter et byggefirma grave ut og støpe grunnmur, reise vegger og gjøre hele taket ferdig med papp og takstein. De står som kvalitetsansvarlige på bærende deler, så det har jeg ikke trengt å tenke så mye på.
Deretter har jeg tatt over og isolert vegger og tak, satt opp panel og holder akkurat nå på med å sette opp gipsveggene inne.
Det jeg har lært det siste halve året er at alt tar veldig lang tid når man skal jobbe med bygging på fritiden. Forsøker å ha fremdrift og jobbe ca 10-15 timer i uken, men det er tøft når det er mye på jobben og man har kone og tre barn. Det bør man helt klart tenke på før man starter sine prosjekter.
Man kan jo dessuten bruke rotavdraget på dette, så arbeidskostnaden blir ikke så blodig, synes jeg.
Klikk her for å svare