Hei,

Jeg vurderer å konvertere en carport til et varmgarasje, forutsetninger:
- Sjøstein på bakken
- Oppvarmede hus med teglfasade på begge sider (bortsett fra bakerst hvor det er uisolerte plankvegger)
- På 2/3 av kortsiden et isolert og oppvarmet lager på betongplate. Resten plankvegg.

Min plan er nå:
- Fjerne sjøsteinen, grave ut 55 cm. Deretter 15 cm makadam, 30 cm celleplast og 10 cm betongplate.
- Isolere taket. 19 cm regelhøyde så luftspalte øverst og 17 cm isolasjon, fuktsperre og gipsplater.
- Vegger mot tegl. HER TRENGER JEG TIPS!!
- Vegg mot oppvarmet lager. Kun gipsplate??
- Plankvegger. Vindsperre, 12 cm(?) isolasjon, fuktsperre og gipsplater.

Teglveggene trenger jeg altså tips for, men ellers, virker ovenstående som en rimelig plan??

Takk på forhånd for konstruktiv tilbakemelding.🙂

• Carport med sykler, gule teglvegger på sidene og uisolert bakvegg av treverk, diverse materialer og verktøy lagret inni.
Først og fremst trenger du dessverre sannsynligvis byggetillatelse. Endret bruk og alt det der, du vet. Sjekk med kommunen, det kan variere fra sted til sted.

ricebridge ricebridge skrev:
Først og fremst trenger du dessverre sannsynligvis byggetillatelse. Endret bruk og alt det der, du vet. Sjekk med kommunen, det kan variere fra sted til sted.
Jojo... DET er allerede på gang, men ellers takk.🙂 Det jeg først og fremst trenger er byggetekniske tips om hvordan man skal håndtere teglveggene.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
B byggare_po skrev:
Jojo... DET är allerede på gang men ellers takk.🙂 Det jeg først og fremst trenger er byggetekniske tips om hvordan man skal håndtere teglveggene.
la dem være?
Kommer selvsagt an på hva du vil oppnå. Du kan pusse og male dem hvis du vil ha dem hvite.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
la dem være?
Kommer så klart an på hva du ønsker å oppnå. Du kan pusse og male dem hvis du vil ha dem hvite.
Jeg har ingen problemer med utseendet, er mer bekymret for at varme ledes til utsiden via teglverket... Hvis man legger stendere og isolerer foran teglverket burde dette unngås, men må det finnes luftspalter og i så fall, hvordan skal disse utformes?

Er det ikke yttervegger på to hus?

Du planlegger en varmgarasje ikke et passivhus, overtenk ikke ang. isolering i sideveggene. Du kunne f.eks. spraye polyuretan i taket uten luftespalte.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Bare "varm" i ordet "varmgarage" er vel et ganske tøyelig begrep. Man har det jo sjelden like varmt og godt der inne som i stuen, selv om man mekker mye.

Jeg tror du kan la teglsteinsveggen være som den er til å begynne med. Merker du at den ser ut til å kjøle ned garasjen, så kan du vurdere å etterisolere senere. Men jeg tror ikke det vil være nødvendig. Den vil jo oppføre seg som en innvendig vegg, og dem trenger man jo ikke å isolere. Dessuten er den jo allerede isolert.

Bowser
Om teglveggen er en skallvegg så vil jo det komme inn kaldluft bak veggen inn i garasjen. Det kan jo gi opphav til kondensutfelling og betydelig avkjøling på innsiden.
Er mine tanker iallfall.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Om teglveggen er en skallvegg så vil det jo komme inn kald luft bak veggen inn i garasjen. Det kan vel skape kondensutfelling og betydelig nedkjøling på innsiden.
Det er i hvert fall mine tanker.
Men den kalde luften må jo komme fra et sted også.

Bowser
Ja... utendørs når det er kaldt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.