Hei!
Holder på å totalrenovere et bad i andre etasje i et hus bygd i 1970. Betongdekke er ca 16 cm tykt med en ca 6-7 cm høy (hva jeg tror kalles) finsats oppå, så totalt 24-25 cm. Finsatsen er veldig lett å pigge bort og mangler større ballast og armering. Det er en tydelig grense mellom betongdekket og finsatsen når man pigger bort den.
Man kan se at svillen for ytterveggen og en av innerveggene ligger på selve betongdekket, mens de resterende veggene er bygget etter at finsatsen er støpt. Varmrør og vannrør er støpt inn i finsatsen. Øvre del av avløpsrøret skimtes når finsatsen fjernes.
Avløpsbrønnen ligger på nivå med betongdekket og hadde et sterkt skrånende fall mot seg på ca 5 cm.
Jeg tenkte at det ville være helt perfekt å pigge bort hele kaken, slik at jeg kan legge gulvvarme uten å heve gulvnivået. Fikk imidlertid litt kalde føtter etter en stund og følte at jeg kanskje burde sjekke det litt mer før jeg fortsetter...
Tror dere at jeg kan gjøre dette? Eller har den tykke finsatsen en bærende funksjon? Åpenbart har man jo lagt ut rør og støpt på kaken etter at husets ytterstamme er reist, uten at dekket har kollapset. Er jeg bare nervøs?
Tenkte å legge ut et armeringsnett og binde fast gulvvarmen i det og deretter støpe over med betong, for så å la flisleggeren flytsparkle fallet. Er klar over at betongen må tørke i minst tre måneder før man kan sparkle og legge ytelag. Høres dette ut som en fornuftig idé? Eller er hurtigbetong bedre?

• Bilde av et bad under renovering med blottlagte trestendere og oppbrutt betonggulv, viser verktøy og murrester på gulvet.
Sist redigert:
Du resonerer jo ganske fornuftig selv angående bjelkelagets styrke.
Hvordan ser det ut i andre rom? føles/høres det når du banker/stamper som det er finsats også der eller er det opplektet der i stedet?

P proffsrik skrev:
Du resonerer jo ganske rimelig selv angående bjelkelagets fasthet.
Hvordan ser det ut i andre rom? Kjenner/hører du når du banker/tramper om det er finsats også der eller er det oppreis der i stedet?
Jeg overtanker nok unødvendig kanskje ..
Jeg er 99% sikker på at det er finsats over hele bjelkelaget i hele overetasjen, for gulvnivået er det samme på hele etasjeplanet og det er vann- og varmerør støpt inn relativt grunt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.