Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Fukt kanskje.
Noe lekkasje eller kald luft-trekk i hjørnene og midt på?
Noe lekkasje eller kald luft-trekk i hjørnene og midt på?
Merkelig med runde mønstre som er så tydelige. Når oppsto flekkene? Avhengig av hvor du bor i landet (temp) og om det oppstår i forbindelse med f.eks. dusjing, matlaging eller om dere plutselig er veldig mange innendørs, ville jeg tippet på kondensvann fra innsiden av vinduet/karmen. Men samtidig burde jo det merkes fra starten av i huset. Forsvinner de ved lufting? Alternativet er at en husnisse er der og drypper olje på platen. Ingen som har vært og smurt noe på vinduet som deretter drypper ned?
Fukt utenfra, vel riktignok, men det er så tydelig med de runde ringene. Noe gammelt lim som de satte platen med som begynner å gi seg til kjenne, kanskje? Kjenn, lukt på det, forsvinner det med en hårføner?
Har dere husdyr og har hatt vinduet litt åpent for lufting i sommer?
Etter mye hodebry om hvorfor det plutselig var utett rundt vinduet hjemme, fikk jeg se med egne øyne: Katten syntes det var gøy å rive og tygge på gummilisten og deretter løpe avgårde med den løse biten
Trekk over steinplaten + fuktig inneluft som kondenserer. Men flekkene føles "ordentlig" plassert, de i hjørnene føles jo nesten nøyaktig like store.
Om du ikke merker noen forskjell etter at du har blåst med en hårføner en stund (ikke for nært og for varmt), så kan jo et kjedelig lim/fogmasse "smøre" litt. Hadde flekkene vært lenger ut på platen, ville jeg trodd det etter potter.
Nå har jeg gått tom for eksempler.
Fukt utenfra, vel riktignok, men det er så tydelig med de runde ringene. Noe gammelt lim som de satte platen med som begynner å gi seg til kjenne, kanskje? Kjenn, lukt på det, forsvinner det med en hårføner?
Har dere husdyr og har hatt vinduet litt åpent for lufting i sommer?
Etter mye hodebry om hvorfor det plutselig var utett rundt vinduet hjemme, fikk jeg se med egne øyne: Katten syntes det var gøy å rive og tygge på gummilisten og deretter løpe avgårde med den løse biten
Om du ikke merker noen forskjell etter at du har blåst med en hårføner en stund (ikke for nært og for varmt), så kan jo et kjedelig lim/fogmasse "smøre" litt. Hadde flekkene vært lenger ut på platen, ville jeg trodd det etter potter.
Nå har jeg gått tom for eksempler.
Sist redigert:
Klikk her for å svare