16.890 lest ·
24 svar
17k lest
24 svar
125 mm hull i bærende betonghulsteinsvegg, noen "no-no's"?
D09,
Det er metoden det heller mot nå. Hullsag føles ikke som et reelt alternativ siden det krever kjøp/leie av dyr hullsag og kraftig maskin. Jeg har lange betongbor fra JULA og kommer til å få en enklere/lettere borhammer i julen (en venn som kjøpte utgående modell til meg på JULA i Jönköping som ikke var igjen i Stockholm).
Jeg har boret i betonghulsteinen for å plugge, og det gikk fint med vanlig slagbormaskin selv om det var litt trøblete å få til SDS-festet i den vanlige chucken. Jeg så også når mureren boret for å sette inn en sotluke når kassetten ble montert, og det var ingen problemer i det hele tatt. Han hadde en slagbormaskin, dog en Makita, med JULAs "kwb"-bor og syntes ikke at jeg trengte å kjøpe borhammer egentlig.
Har dere noen tips om hvordan jeg skal gjøre for å få hullet rett gjennom veggen? Jeg tenkte å kjøre gjennom et langbor i sentrum der jeg vil ha hullet og deretter merke opp 125 mm-sirkelen rundt dette på begge sider. Det er vel ikke helt livsviktig at hullet for røret er nøyaktig 90° gjennom veggen, men jeg vil være så nøye jeg kan.
Det er metoden det heller mot nå. Hullsag føles ikke som et reelt alternativ siden det krever kjøp/leie av dyr hullsag og kraftig maskin. Jeg har lange betongbor fra JULA og kommer til å få en enklere/lettere borhammer i julen (en venn som kjøpte utgående modell til meg på JULA i Jönköping som ikke var igjen i Stockholm).
Jeg har boret i betonghulsteinen for å plugge, og det gikk fint med vanlig slagbormaskin selv om det var litt trøblete å få til SDS-festet i den vanlige chucken. Jeg så også når mureren boret for å sette inn en sotluke når kassetten ble montert, og det var ingen problemer i det hele tatt. Han hadde en slagbormaskin, dog en Makita, med JULAs "kwb"-bor og syntes ikke at jeg trengte å kjøpe borhammer egentlig.
Har dere noen tips om hvordan jeg skal gjøre for å få hullet rett gjennom veggen? Jeg tenkte å kjøre gjennom et langbor i sentrum der jeg vil ha hullet og deretter merke opp 125 mm-sirkelen rundt dette på begge sider. Det er vel ikke helt livsviktig at hullet for røret er nøyaktig 90° gjennom veggen, men jeg vil være så nøye jeg kan.
Viktige er å holde maskinen rett, liten vinkel feil blir stor når man skal bore "langt"Paxman skrev:D09,
Det er metoden det lener mot nå. Hullsag føles ikke som et reelt alternativ siden det krever kjøp/leie av dyr hullsag og kraftig maskin. Jeg har lange betongbor fra JULA og kommer til å få en enklere/lettere borhammer i julen (en venn som kjøpte utgående modell til meg på JULA i Jönköping som ikke fantes igjen i Stockholm).
Jeg har boret i betonghulstein for å plugge, og det gikk fint med vanlig slagborhammer selv om det var litt kronglete å få til SDS-feste i vanlig chuck. Jeg så også når murer boret opp for å sette en sotluke da kassetten ble montert, og det var ikke noe problem i det hele tatt. Han hadde en slagborhammer, dog en Makita, med JULAs "kwb"-bor og syntes ikke jeg trengte å kjøpe borhammer egentlig.
Har dere noen tips om hvordan jeg skal gjøre for å få hullet rett gjennom veggen? Jeg tenkte å bore gjennom med et langbor i sentrum der jeg vil ha hullet og deretter merke opp 125 mm-sirkelen rundt dette på begge sider. Det er vel ikke helt avgjørende at hullet for røret er nøyaktig 90° gjennom veggen, men jeg vil være så nøye jeg kan.
Gjør egentlig ikke så mye, siden man kan pusse over det senere.
Noen ganger bedre å lage hullet litt for stort for å slippe å "høvle" senere.
Ikke glem å bore opp biten i midten som en ost, hvis du har meiselfunksjon på verktøyet så bruk den senere, ellers går det med en meisel og hammer når stenen skal ut.
Julaverktøy er bra greier
Tja... om man ser bort ifra at hele ventilasjonen ikke er laget med tanke på brann, så tror jeg at et eventuelt hull i garasjen reparert på en pen måte ikke er så alvorlig i en villa bygget på -60 tallet...
Men hvis man er litt paranoid så kan man tette hullet rundt røret med branntetting.....
Spørsmålet er på den andre siden hva det gjør for forskjell om døren mellom garasjen og resten av huset består av en vanlig innerdør? Føles liksom som at det hullet som lages ikke er det største problemet...
Men ellers så er det korrekt at hvis rommet er en egen brannson, så skal man tenke på det når man lager hull.
Men hvis man er litt paranoid så kan man tette hullet rundt røret med branntetting.....
Spørsmålet er på den andre siden hva det gjør for forskjell om døren mellom garasjen og resten av huset består av en vanlig innerdør? Føles liksom som at det hullet som lages ikke er det største problemet...
Men ellers så er det korrekt at hvis rommet er en egen brannson, så skal man tenke på det når man lager hull.
Døren mellom garasje og resten av huset er helt riktig en helt normal innerdør. Jeg tror dessuten at brannfaren har vært betydelig mye større i peisestuen der den åpne peisen er plassert. Nå har vel den risikoen blitt markant redusert med kassetten satt inn dog.
Jeg vil nok si at det er større risiko for at varmetransportsystemet sprer brann den andre veien så å si. Om det begynner å brenne i peisestuen kan ilden spre seg til garasjen og ovenpå via viften og røret...eller så velger den veien via trappen opp.
Jeg vil nok si at det er større risiko for at varmetransportsystemet sprer brann den andre veien så å si. Om det begynner å brenne i peisestuen kan ilden spre seg til garasjen og ovenpå via viften og røret...eller så velger den veien via trappen opp.
Ja, om det skal være branncelle så skal det være brannspjeld, som lukker på varme eller på signal fra varslingssystemet.
Ikke bare rundt kanalen.
Men hvordan kravet er, branncelle eller ikke i din villa lar jeg være usagt.
Ikke bare rundt kanalen.
Men hvordan kravet er, branncelle eller ikke i din villa lar jeg være usagt.
I "hemgården" bygd -69 så hadde man forsterket speildørene (furu) mot garasje, fyrrom og oljetankrom med en 50mm ekstra plate så noen form for risikovurdering gjorde man. Hvor bra forsterkningen ble med dagens målestokk er kanskje litt mer uklart.
Men, er det bare en dør med masonite + papp mellom garasje og boligdelen så torde det kvitte hvordan som helst.
Men, er det bare en dør med masonite + papp mellom garasje og boligdelen så torde det kvitte hvordan som helst.
I dag har jeg fullført den praktiske delen av varmeflyttingen inn til vaskerommet, og jeg tenkte nå å rapportere for interesserte.
Først angående borhammeren. Det viste seg at den var et kanonkjøp! Den er mindre enn en normal slagbormaskin og veier kun 1,7 kg!! Det gjør at jeg kan bruke den med én hånd og holde i grovstøvsugerslangen med den andre. Den hadde ingen problemer med å ta seg gjennom den 30 cm tykke veggen. Ettersom det er en Meec, varer den vel ikke evig, men for 250 spenn er det klart verdt det. Jeg skal jo ikke bruke den profesjonelt, den vil bli hardt brukt under dette prosjektet, så blir det noen hull nå og da for å skru opp ting. Hadde den ikke vært utgående modell og derfor vanskelig å få tak i, hadde jeg nok kjøpt en i reserve. Det eneste jeg har merket er at maskinens girkasse blir ganske varm, så jeg tror det er bra at den får hvile litt innimellom, dersom man må kjøre hardt og lenge.
Jeg valgte å sette hullets sentrum 15 cm fra innertaket. Det viste seg at der var det ikke betonghullstein. Materialet var helt homogent og ganske mykt og fint å bore i. Dog ser det ut til å være noe annet materiale rett under hullet jeg boret opp, for når jeg banket med bilmeisel løsnet biter fra en overflate så å si. Kanskje er veggen bygget av betonghullstein opp til denne overflaten og deretter har betong blitt støpt opp til der dekker hviler.
Det ble D09s metode å tegne opp en sirkel og så bore flere hull innenfor denne. Siden materialet var så pass mykt gikk det fint å "frese" med boret for å få løs midtklumpen. Så måtte jeg banke med bilmeisel og hammer for å jevne ut og utvide hullet, så spirorøret kunne settes inn, jeg følte meg som en chilensk gruvearbeider! Nå sitter altså spirorøret på plass, viften er midlertidig teipet på vaskerommets utløp, og testkjøringskabler er trukket ved siden av røret for termostaten som jo skal være inne i peisestuen. Dessverre bråker viften en del når den går for fullt, men med kabelen for struping av hastigheten bråker den ikke mer enn trekken i kassetten, så da er det godkjent. Testing pågår om det er tilstrekkelig for å flytte varmen. Trolig vil jeg kjøre uten avtrekksventil siden dette økte lydnivået betydelig. Samboeren sa at hun kunne leve med et hull i veggen hvis jeg fikser en pen avslutning samt hvis røret males hvitt på innsiden.
Spørsmålet nå er om det er nødvendig å bruke fugeskum mellom spirorør og vegg. Jeg var ganske nøye da jeg jevnet ut hullet, så røret sitter litt under spenn, og det spiller jo ingen rolle om det er litt luftbevegelse utenfor røret, ingen av rommene er jo hermetisk lukkede uansett.
Bilder kommer litt senere.
Først angående borhammeren. Det viste seg at den var et kanonkjøp! Den er mindre enn en normal slagbormaskin og veier kun 1,7 kg!! Det gjør at jeg kan bruke den med én hånd og holde i grovstøvsugerslangen med den andre. Den hadde ingen problemer med å ta seg gjennom den 30 cm tykke veggen. Ettersom det er en Meec, varer den vel ikke evig, men for 250 spenn er det klart verdt det. Jeg skal jo ikke bruke den profesjonelt, den vil bli hardt brukt under dette prosjektet, så blir det noen hull nå og da for å skru opp ting. Hadde den ikke vært utgående modell og derfor vanskelig å få tak i, hadde jeg nok kjøpt en i reserve. Det eneste jeg har merket er at maskinens girkasse blir ganske varm, så jeg tror det er bra at den får hvile litt innimellom, dersom man må kjøre hardt og lenge.
Jeg valgte å sette hullets sentrum 15 cm fra innertaket. Det viste seg at der var det ikke betonghullstein. Materialet var helt homogent og ganske mykt og fint å bore i. Dog ser det ut til å være noe annet materiale rett under hullet jeg boret opp, for når jeg banket med bilmeisel løsnet biter fra en overflate så å si. Kanskje er veggen bygget av betonghullstein opp til denne overflaten og deretter har betong blitt støpt opp til der dekker hviler.
Det ble D09s metode å tegne opp en sirkel og så bore flere hull innenfor denne. Siden materialet var så pass mykt gikk det fint å "frese" med boret for å få løs midtklumpen. Så måtte jeg banke med bilmeisel og hammer for å jevne ut og utvide hullet, så spirorøret kunne settes inn, jeg følte meg som en chilensk gruvearbeider! Nå sitter altså spirorøret på plass, viften er midlertidig teipet på vaskerommets utløp, og testkjøringskabler er trukket ved siden av røret for termostaten som jo skal være inne i peisestuen. Dessverre bråker viften en del når den går for fullt, men med kabelen for struping av hastigheten bråker den ikke mer enn trekken i kassetten, så da er det godkjent. Testing pågår om det er tilstrekkelig for å flytte varmen. Trolig vil jeg kjøre uten avtrekksventil siden dette økte lydnivået betydelig. Samboeren sa at hun kunne leve med et hull i veggen hvis jeg fikser en pen avslutning samt hvis røret males hvitt på innsiden.
Spørsmålet nå er om det er nødvendig å bruke fugeskum mellom spirorør og vegg. Jeg var ganske nøye da jeg jevnet ut hullet, så røret sitter litt under spenn, og det spiller jo ingen rolle om det er litt luftbevegelse utenfor røret, ingen av rommene er jo hermetisk lukkede uansett.
Sleng på litt puss for å avslutte mot røret. Du kan pynte det mot røret med en våt pensel.Paxman skrev:I dag har jeg fullført den praktiske delen av varmeflyttingen inn til vaskerommet, og jeg tenkte nå å rapportere for interesserte.
Først angående borhammeren. Det viste seg at den var et kanonkjøp! Den er mindre enn en vanlig slagborremaskin og veier kun 1,7 kg!! Det gjør at jeg kan kjøre den med én hånd og holde støvsugerslangen med den andre. Den hadde ingen som helst problemer med å komme gjennom den 30 cm tykke veggen. Siden det er en Meec, vil den vel ikke vare evig, men for 250 kroner er det klart verdt det. Jeg skal jo ikke bruke den profesjonelt, men den vil bli brukt hardt under dette prosjektet. Deretter blir det noen hull nå og da for å henge opp ting. Hadde den ikke vært en utgående modell som derfor er vanskelig å få tak i, ville jeg nok kjøpt en i reserve. Det eneste jeg har merket er at maskinens girboks blir ganske varm, så jeg tror det er bra at den får hvile nå og da hvis man trenger å kjøre hardt og lenge.
Jeg valgte å sette sentrum av hullet 15 cm fra innertaket. Det viste seg at det ikke var betonghålsten der. Materialet var helt homogent og ganske mykt og fint å bore i. Dog virker det som det er noe annet materiale rett under hullet jeg boret opp, for når jeg banket med meisel løsnet bitene fra en overflate, så å si. Kanskje er veggen bygget opp av betonghålsten opp til denne overflaten, og deretter har betong blitt støpt opp til der bjelkelaget hviler.
Det ble D09s metode å tegne opp en sirkel og deretter bore en rekke hull innenfor denne. Siden materialet var ganske mykt, gikk det fint å "frese" med boret for å få løs midtstykket. Da måtte jeg løsne med meisel og hammer for å jevne ut og utvide hullet slik at spiralrøret kunne settes inn. Jeg følte meg som en chilensk gruvearbeider! Nå sitter altså spiralrøret på plass, viften er teipet provisorisk på vaskerommets munningside og testledninger er trukket ved siden av røret til termosstaten som skal være inne i kjellerstuen. Dessverre bråker viften en del når den går for fullt, men med kabelen for struping av hastigheten bråker den ikke mer enn trekken i kassetten, så det er godkjent. Testing pågår for å se om det er tilstrekkelig for å flytte varmen. Trolig vil jeg kjøre uten avtrekksventil, da dette økte støynivået betydelig. Partneren sa at hun kunne leve med et hull i veggen hvis jeg fikser en pen avslutning og hvis røret males hvitt på innsiden.
Spørsmålet er nå om det er nødvendig å kjøre med fugeskum mellom spiralrør og vegg. Jeg var ganske nøye når jeg jevnet til hullet, så røret sitter litt i spenn, og det spiller jo ingen rolle om det er litt luftbevegelse utenfor røret, ingen av rommene er jo hermetisk lukket uansett.
Eller kjøp en rustfri blikkboks som du deler opp og kutter ut et hull for røret (med bitene litt overlappende). Så gjorde VVS-folka ved min skorsteinsrør, og det ble bra
Klikk her for å svare