Sitter i en kjedelig situasjon hvor jeg nettopp har blitt ferdig med nesten all omlegging av ventilasjonen samt bygging av en isolert boks for å kunne flytte det stygge og brummende FTX-aggregatet fra kjøkkenet til loftet. Skulle nå ta tak i den siste koblingen, og når jeg åpnet opp gulvet ser jeg at løsningen jeg kaldt regnet med skulle fungere, kanskje ikke kommer til å gjøre det.

Ventilasjonskanalen som kommer ut av veggen under bjelken skal opp i den åpne veggen over bjelken. Jeg ville med andre ord trenge å lage et hull på ca 130 mm i den 220 mm høye og 3,6 m lange bjelken som, etter det jeg kan bedømme, bærer opp hele rommet (den ser dessverre ikke ut til å hvile på noen vertikale bærende stolper).

Finnes det en smart og fremfor alt sikker måte å løse dette på? Eller må jeg utvide veggen for da å føre ventilasjonskanalen forbi bjelken rett og slett?

OPPDATERING #1:
Lagde nettopp et 80 mm hull i svillen (den liggende bjelken) for å se hva som er der og merker at det jeg tror er en bjelke bare er 3 cm tykk - er ikke det litt lite for en bjelke som skal bære et oppholdsrom på 3,6 m på den ene siden og et bad på den andre?

OPPDATERING #2:
Etter å ha gravd rundt i isolasjonen gjennom det nettopp oppborede hullet har jeg kommet frem til at bjelken bare bærer selve oppholdsrommet, og at den riktignok ikke hviler på noen stolpe, men har blitt spikret mot alle stolper som den ligger an mot. Tror jeg lander på å forsterke festet av bjelken i de to tilgrensende stolpene, og deretter med god samvittighet sage opp for ventilasjonskanalen.

• Åpent gulv med ventilasjonskanal, verktøy, to åpne veggerammer og en stikkontakt med ledning.
  • Åpen vegg med synlig ventilasjonskanal, trestendere og bjelker. Metallbrakett fester bærende del for å forsterke strukturen. Isolasjon stikker ut.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.