Nå når kassetten er installert i peisen i kjellerstuen, trenger jeg å lage hull i et par av veggene for varmeflytting. Den ene veggen er garantert bærende (langsgående hele husets lengde samt med betongdekke på tvers), mens den andre er jeg ikke sikker på om den er bærende (går langs med betongdekket).
Jeg er ingen bygningsingeniør og har ingen større erfaring når det gjelder fasthetslæren, så nå vender jeg meg til forumets samlede kompetanse for råd.
Finnes det noen "no-no's" og regler som jeg trenger å kjenne til? Jeg tenker på avstand til skjøten vegg mot tak respektive vegg mot vegg, plassering i forhold til betongdekkets skjøter etc. Selvfølgelig innser jeg at jeg må passe på rør- og elektriske ledninger, så der har jeg kontroll. Det er mer fasthetsmessige aspekter jeg trenger hjelp med.
Vedlagt er en liten tegning jeg har laget for ventilasjonssystemet. De røde pilene viser hvor jeg vil lage hullene. Systemet skal bygge på 125 mm spirorør.
Kan ikke se noen problemer i det hele tatt, selv i en bærende vegg bruker man å ha dører, så et hull på noen eller noen dm burde helt mangle betydning for bæreevnen.
Det eneste er vel å ta hullet minst en stein ned fra "taket" (hemmapulare)
Så gjorde jeg og det fungerte fint
Det er litt i de banene jeg tenker. Er "en stein fra taket (eller annen skjøt type vegg/gulv)" en type regel eller er det mest i stil med "like greit å gjøre det for å være sikker"?
Et lite problem er at jeg ikke vet hvor store steinene er. Veggene er pusset og jeg har ikke klart å finne noen steder der steinenes form kan identifiseres. Siden dette er et varmeflyttesystem, vil jeg gjerne ha gjennomføringen så nær taket som mulig, varm luft stiger jo som kjent...
Så vet jeg ikke om det kun er hele steiner lagt, har noe "standardhus" noen gang blitt bygget med type halve steiner øverst mot bjelkelaget?
Min magefølelse sier meg at det ikke er noen som helst problemer.
Spesielt om du tar hull så nær yttervegger som du har tegnet inn på bildet, da bør det bli en del støtte fra ytterveggene.
Jeg tror ikke at du engang trenger å holde deg noe spesielt under taket. Men det kan jo være en idé å likevel gjøre det.
Vil du sikre deg veldig mye, så støper du igjen mellomrommet mellom rør og hullet i veggen etterpå.
En rund form som et rør blir uhyre sterk og bærende i seg selv om det ikke kan utvide seg i noen retning (presses sammen).
Det er litt i de banene jeg tenker. Er "en stein fra taket (eller annen skjøt typ vegg/gulv)" noen type regel eller er det mest i stil med "like greit å gjøre det for å være sikker?
Et lite problem er at jeg ikke vet hvor store steinene er. Veggene er pusset og jeg har ikke klart å finne et sted hvor steinenes form kan identifiseres. Ettersom dette er et varmeflyttesystem så vil jeg gjerne ha gjennomføringen så nær taket som mulig, varm luft stiger jo som kjent...
Så vet jeg ikke om det kun er hele steiner lagt, har noe "standardhus" noensinne blitt bygget med typ halv steiner øverst mot bjelkelaget?
Jeg resonnerte at overkant hull bør være 20cm ned. Hullet er rundt og bør ikke påvirke bæreevnen noe nevneverdig.
Tips er å kjøpe et billig sett med hullbor på jula. Så borer du hullet, banker ut alt innenfor hulltakingen og så borer igjen osv
Hullboret kan man kaste etterpå men det blir et rundt fint hull
Takk skal dere ha alle sammen, nå føler jeg meg ganske trygg på å bore hullene der jeg selv vil ha dem. Dog tror jeg ikke at jeg går så langt at jeg murer opp rundt rørene, tror at jeg gjør mer skade enn nytte da jeg ikke har en anelse om hvordan muring går til. En eller annen form for fugemasse må jeg klatte der for å feste røret samt redusere risikoen for eventuelle vibrasjoner, men det får jeg prøve å finne ut av når tiden er inne.
Kikket på Jula, de har et skikkelig billig sett for for tre, sponplater og gips med 127 mm men siden det koster 129 kr føles det ikke som om det er noe særlig kvalitet. Spørsmålet er om det i det hele tatt klarer å komme seg gjennom første betonghulstein før det er oppbrukt... og da er jo de 129 kroner i sjøen... ellers ville det jo vært skikkelig nice å få et perfekt rundt hull. Jeg tror samboeren ville satt pris på det mer enn om jeg røyer løs med borhammeren og vanlig betongbor!
Så på Jula, de har en skikkelig billig pakke for for tre, sponplater og gips med 127 mm men siden den koster 129 kr føles det ikke som om det er noen videre kvalitet. Spørsmålet er om den i det hele tatt klarer å komme seg gjennom den første betonghullsteinen før den er ferdig...og da er jo de 129 kr i havet...ellers ville det jo vært skikkelig nice å få et perfekt rundt hull.
Jeg tviler sterkt på at du i det hele tatt kommer gjennom ditt første hull med den der før tennene er helt borte. Skal du sage hull i betong/leca/ betonghullstein osv så skal det nok være noe i denne stilen i stedet. http://www.jula.se/halsagsats-for-betong-189210