Fritidsbolig som kaldstilles: Byggeren er tvilende til å fjerne tettesjikt i ytterveggene (dette finnes i tekniske beskrivelsen) men kan det virkelig finnes krav på tettesjikt?
Beste svar
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 590 innlegg
Jeg antar at du mener dampsperren (man pleier å bruke plast på den varme siden av veggene)?yonna skrev:
Hvorfor skal du fjerne den?
Det er riktig at mange anbefaler å ikke ha en dampsperre i hus som settes kald, men i stedet bruke en dampbrems, eller kanskje ikke noe i det hele tatt. Men hvis du nå har et hus bygget med det - hvorfor vil du fjerne det? Har du opplevd problemer?
"Krav" finnes ikke, men anbefalinger.
PBL skriver: "6:531 LufttetthetGenerelt rådFor å unngå skader på grunn av fuktkonveksjon bør bygningens klimaskall ha så god lufttetthet som mulig."
Tommelfingerregelen er vanligvis at du bør ha en dampsperre hvis du har mer enn 200 mm isolasjon.
Jeg vil hevde at en dampbrems også fungerer (i det minste ifølge mange og ikke minst produsentene av slike systemer). Min egen mening er også at jeg heller bruker dampbrems hvis jeg ikke kan garantere at huset blir 100% tett - for eksempel hvis jeg bygger til eller om et gammelt hus (som er tilfelle med vårt hus), siden denne da kan slippe ut fukt hvis det skulle komme inn i konstruksjonen, noe det er stor risiko for i mange tilfeller.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggregler/fuktsakerhet/lufttathet-och-fukt/
Takk for en veldig bra forklaring.
Det gjelder utbygging av snart 100 år gammelt kolonihagehus med god treramme og som har klart seg utmerket. Ingen isolasjon finnes i dag. Kolonihagehusene får ikke brukes under vintersesongen (men tyver og løsgjengere 😉).
Andre hus i området som gjennom årene har blitt isolert har fått skader, og det er nettopp dette som skal unngås. Datteren leser nå om dampsperre og dampbrems 😀!
Det gjelder utbygging av snart 100 år gammelt kolonihagehus med god treramme og som har klart seg utmerket. Ingen isolasjon finnes i dag. Kolonihagehusene får ikke brukes under vintersesongen (men tyver og løsgjengere 😉).
Andre hus i området som gjennom årene har blitt isolert har fått skader, og det er nettopp dette som skal unngås. Datteren leser nå om dampsperre og dampbrems 😀!
Klikk her for å svare