Hei! Flyttet inn i nye huset forrige uke og er ganske ny men spent på å renovere selv til så høy grad som mulig. Har startet med å rive en vegg for å skape større soveromsareal. Nå lurer jeg på om det er greit å fortsette å rive selv eller om man skal ta inn profesjonell hjelp? Hva ville kostnaden for å støtte opp en bærende vegg bli?

Vegen på bildet er altså det man finner under en masonittplate. Til venstre går en mur. Er ikke 100 på om man bare kan rive ned plankene eller om det er en risiko for at det er en bærende vegg. Huset har en trebjelkelaggrunn.
En delvis revet vegg i et hus hvor treplanker, isolasjon og ledninger er synlige. Viser en utsatt murstock til venstre. Trevegg under riving med synlige planker og elektriske ledninger. Døråpning til venstre viser rom med lysarmatur og svart plagg. Malespann på gulvet.
Mvh, Dajje

Beste svar

BirgitS
Velkommen til forumet!

For å vite om vegger er bærende må man studere konstruksjonstegninger og hvordan huset er bygget. Siden det er plankvegger må man sjekke hvordan bjelkene over veggen går, slik at de ikke begynner å bøye seg nedover når veggen fjernes. Jeg anbefaler at du får inn en bygningskonstruktør som gjør det. Hvis det er en bærende vegg, kreves det en byggemelding til kommunen med informasjon om hvordan veggen skal veksles av inkl. dimensjoner av bjelke og søyler.

• Elsker
hejhejdajje
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Velkommen til forumet!

For å vite om vegger er bærende må man studere konstruksjonstegninger og hvordan huset er bygd. I og med at det er plankevegger så må man sjekke hvordan bjelkene over veggen går slik at de ikke begynner å bøye seg nedover når veggen fjernes. Anbefaler at du tar inn en bygningskonstruktør som gjør det. Hvis det er en bærende vegg så kreves det en byggemelding til kommunen med informasjon om hvordan veggen skal avveksles inkl. dimensjoner av bjelke og søyle.
Takk BirgitS! Tror at det blir en konstruktør som får komme hit og utdanne meg litt likevel.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.