Et av våre rom i leiligheten slipper inn mye lyd fra trafikken på gaten. Det er karnappet som virker tynt. Huset er bygget i 1913 og ligger øverst. Naboene under og lenger bort i huset har ikke vårt problem. Vi ser ut til å ha en annen konstruksjon. Mulig vårt karnapp skulle ha vært en balkong, men som ble bygget igjen. Sånne fasadetegninger finnes som alternativ på Byggesaksavdelingen. Vinduene er originale med munnblåst glass. Og skal ikke byttes. På innsiden sitter det en ekstra plate med støyglass. Spørsmålet gjelder dermed veggen. Jeg planlegger å rive innsiden av veggen og bygge den opp på nytt med støydemping som mål. Har noen av dere tips, råd, ideer eller tanker om hvordan det skal konstrueres for å bli mest mulig lydtett? Liker bygningsvern. Så eldre teknikker settes pris på, men vil høre på alles forslag.
Jeg ville startet med termokamera der det er kaldest og tettet det med lindrev for eksempel sokler. Eventuelt bygget på med en isolert vegg innvendig.
Er gulvet kaldt, sprøytet inn isolasjon. Men jeg er ingen lydnisse.
En basabsorbent i et eller flere av rommets hjørner ville forkorte etterklangstiden og senke nivået på den mest lavfrekvente delen av støyen, den som både gir mest opplevelse av ulyd og er vanskeligst å isolere bort.
Vi byttet innerglasset i våre vinduer til laminert glass, noe som gjorde en stor forskjell. Det gamle munnblåste glasset er fortsatt i yttervinduet. Viktig å be om klart glass og ikke solinnstrålingsavvisende for å unngå grønnfarge.
Når det gjelder lyd, er det viktig å skille mellom isolasjon og absorpsjon.
Isolasjon gjør at mindre lyd kommer inn eller ut, mens absorpsjon demper ekko mot vegger og tak slik at rommet får en kortere etterklang.
Absorpsjon hindrer altså ikke lyden fra å komme inn, og det reduserer egentlig ikke heller den opprinnelige lyden, men siden det absorberer ekko, forsvinner følelsen av at lyden forsterkes av harde vegger som i f.eks. et baderom.
Så en enkel løsning for å redusere den opplevde støyen litt kan være å bruke tykke fluffy tepper, stoffsofaer med fiberputer i stedet for tett skum, tykke gardiner osv.
Når det kommer til isolasjon, er masse, demping og tetting det som gjelder, og det handler om å alltid ta den svakeste lenken først.
Det hjelper ikke å bygge vegger av massiv betong hvis du har klirrende enkle vinduer.
Masse får du rett og slett ved å bruke tunge materialer som sand, MDF, gips, laminert glass, betong osv.
Demping får du ved å bruke dempende materialer. En solid trefjøl har en viss klang når du banker på den, så den er ikke så dempet. Banker du i stedet på en MDF plate eller asfaboard, er den betydelig døvere og leder derfor lyd dårligere, noe som gir bedre isolasjon.
Å ikke bruke så mange skruer mellom f.eks. gipsplater gir også bedre demping. Hver solid overføring, som for eksempel en skrue, gir en innledende vei for lyden. Det er bedre å lime platene mot hverandre med en seig lim, som f.eks. akustisk lim.
Tre limte gipsplater gir mye masse og god demping og gir vanligvis veldig god isolasjon, forutsatt at det ikke kommer inn lyd andre steder.
Laminatvinduer er et annet eksempel på når et dempende lag tar bort overføring mellom to plater.
Så da kommer vi til tetting.
Finnes det hull og sprekker, vil lyden komme inn der. Hvis hullet er stort nok til at luft kan komme inn, vil også lyd komme inn.
Så før du gjør noe annet, sørg for at vegger, gulv, tak, vinduer osv. er helt tette.
Men i motsetning til lufttetting, holder det ikke å bare tette med f.eks. en tynn plastfilm eller lignende. Lyd er ikke en luftstrøm, det er vibrasjoner, så hvis plastfilmen er lett nok til å vibrere, slipper den også gjennom lyd.
Tetningene bør helst gjøres med tyngre dempede materialer, men avhengig av sprekkens størrelse fungerer vanlig akrylfug eller fugeskum ofte bra.
Jeg hadde kanskje ikke noen gode eksempler på produkter som går hånd i hånd med bygningsvern, men følger du bare prinsippene ovenfor, kan du bruke hvilke som helst materialer. Det er ikke så vanskelig å komme på eksempler selv, tror jeg.
Et problem er vel at eldre hus sjelden er spesielt tette og derfor har ganske dårlig lydisolasjon.
Et siste tips kan være å bare laste ned en dB-SPL-måler-app til telefonen din, så kan du gå med den nær veggen og se hvor det lekker mest gjennom. Dette fungerer jo bra også direkte med ørene.
Det er imidlertid viktig å være nær området man måler.
Har du noenlunde harde vegger, har du mye refleksjoner i rommet, så kommer du bare 10-20 cm fra veggen, måler du mer eller mindre et gjennomsnitt for rommet, du må ha mikrofonen nesten mot veggen for å se noen lokal forskjell.
Lykke til!
Enig i alt jonathanGubbe har sagt. Hvis vi antar at alt er tett og fasadeveggen rett og slett er for spinkel, og du skal rive den og bygge opp igjen som du skriver, vil jeg legge til at en så svak kobling som mulig mellom indre og ytre lag i veggen er viktig. Det beste er frittstående indre stenderverk, ellers kan du montere plater på fjærende hattprofil (såkalt akustikkprofil), og i tredje omgang kan du ha liggende 45-stender innvendig, der gipsen skrus i delen av stenderen som ligger mellom (altså ikke på) "kryssene" med den stående stenderen. Som Jonathan skrev, er det tunge plater som gjelder, sikte på 2x15 mm branngips eller tilsvarende vekt.
Hvis det er plass til en ekstra tetningslist et sted, kan det gjøre nytte. Til sammenligning; alle lydklassifiserte dører med selvrespekt har minst doble tetningslister for å holde lyden ute. Og de kan ha en lomme med lydabsorberende materiale mellom tetningene for ytterligere å redusere det som trenger igjennom.
Spontant har jeg vanskelig for å tro at veggene er det svake leddet (eller tilstrekkelig svake sammenlignet med vinduene og deres glipper) så det skal være verdt en større ombygging, men det er bare min uinnvidde gjetning.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.