Det som lett skjer hvis man ikke bruker tang, er at hele expanderen begynner å snurre. Og de platetaggar som skal gripe i gipsen, skjærer da opp gipsplaten. Hele pluggen blir som en bor.
Så tang er bra.
Men det vi ser på bildet ser merkelig ut. Ser ut som skruen ikke har tatt gjengen ordentlig.
Uansett så løser man det med en tang. Den finnes litt billigere på Jula.
Skal man dra i dem med skruen bør man unngå skruemaskinen (eller kjøre sakte på laveste gir) .. Hvis man kjører for fort pleier gjengen å skjære, og da blir det sånn ...
EDIT: Har du dessuten kjøpt billige molly, typisk en eske med 300 stykker for 49:90 kr på Harald Nyborg/Jem og fix, så pleier omtrent halvparten å være dårlige ....
Takk for alle svar! Det der med gipstång var en ny verden for meg. Nå vet jeg!
Jeg skal teste skru sakte, se om det hjelper noe, ellers kjøper jeg eller låner jeg en gipstång.
At gjengen skjærer er fordi når du stopper den inn så kommer det løsgips på gjengen, da kan den skjære direkte
Når du prøvde utenfor så fantes det ingen gips som skapte trøbbel med gjengen
En annen vanlig feil er at man bruker hammer og slår inn både ekspanderen og bolten, noe som gjør at bolten genger ut og går tungt. Det skjer også når man bruker en for kort ekspanderplugg.
En annen vanlig feil er at man bruker hammer og slår inn både expandern og bolten, noe som gjør at bolten gjenget ut og går tungt. Det skjer også når man bruker en for kort expanderplugg.
Prøver man å bruke en bolt sammen med en expander kan det lett bli slitsomt, ja.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.