Hei!

Jeg brøt opp parketten i stuen i dag og fant der en form for avrettingsmasse i stedet for stegdempepapp eller hva jeg nå hadde forventet meg.

Laget er 3-5 mm tykt og har med tiden begynt å falle fra hverandre til et pulver som oppleves som veldig fin sand.
Vet noen hva det er de har brukt? og i så fall om det er farlig. Det ser ut som om massen er fiberforsterket Parkettgulv fjernet, avslører et lag av svart avrettingsmasse. Massen er delvis ødelagt og eksponerer underlaget, vegg i bakgrunnen. Svart avrettingsmasse som er blitt pulveraktig under parkettgulv, med synlig fiberstruktur. En svensk krona plassert på en mørk, fiberlignende avrettingsmasse som ligner fin sand, med små biter og tråder synlige. En mynt ligger på en mørk, sandlignende overflate, med små partikler spredt rundt. og jeg er selvsagt redd for at det kan være asbest.

Kan det ikke være rester fra et gammelt heldekkende teppe?
Minner om hvordan det så ut da jeg rev opp gulv sist.

Gulvet er lagt 1973.

L Lehtin skrev:
Kan det ikke være rester fra et gammelt heldekkende teppe?
Påminner om hvordan det så ut når jeg rev ut gulv sist.
Nei, det er tydelig at det er en avrettingsmasse.

Synes også det ser ut og oppfører seg akkurat som rester fra et gammelt heldekkende teppe. Hadde lignende når jeg rev opp et gammelt parkettgulv i vinter, var gult i stedet. Plastmatterestene i mitt tilfelle var fra -71.

• Liker
Lehtin
  • Laddar…
L
Er det løst eller fast
Hadde lignende under limt teppe, måtte skrape med kniv hele gulvet, gikk ikke maskinelt,
det fantes i eldre dager limte tepper med et asbestlag under i vevform men fargen var gråaktig, ikke svart

Takk for interessen dere viser.
Det er fast men porøst, og man kan lett mose det til et fint pulver.

Jeg er tvilende til at det er rester av et gammelt teppe, nettopp fordi man kan se at det har flytt eller blitt sparklet ut en gang i tiden. Jeg er også overbevist om at denne parketten har ligget her siden 73.

Jeg innser at jeg må sende en prøve til analyse.

Man limte fast plastmatten fra begynnelsen, stripene er fra limet. Da man rev bort plastmatten så delte den seg i stedet for å løsne helt fra underlaget.

Jeg trenger å få bort alt mitt for å kunne sparkle hele gulvet jevnt, endte opp med at jeg måtte leie en veggsliper og gå over det for hånd, ABS-sliperen jeg leide først klarte ikke jobben.

Beste svar

L
Kan være noen form for sparkel for å ikke se skjøter mellom bord eller plater, jeg har ikke sett noe av den typen som du viser, et tips, ta med deg og gå inn til en stor gulvbeleggsfirma, de vet sikkert hva det er og det koster ingenting.

Takk for tipset om å rådføre med en mattfirma!

Gjetter på dempemateriale som er limt fast før man la gulvet.

Så der så det ut når jeg dro bort et heldekkende teppe fra 70-tallet, men det var grått og ikke svart. Og som notert synes dragene etter limsparkel.

Jeg har nå fått prøvesvar og heldigvis inneholdt det ingen asbest. Jeg vil takke for deres engasjement, og jeg kommer tilbake hvis jeg finner ut hva det var for noe.

Har samme pulver, hva det ser ut på bildene under et tregulv i andre etasje i et hus fra 72. Avrettingsmasse virker være det heteste forslaget va?
Svart pulver på et lyst gulv, ser ut som støv eller avfall fra et trægulv, muligens etterlatt av avjævningsmasse i et eldre husbygg fra 1972. Gulnet tregulv med sprekker og hvitt pulverlignende stoff spredt over gulvplankene; mulig problem under gulv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.