Tomture61
Holder på å bygge garasje i løsvirke der garasjedelen kommer til å få plater på innsiden.
Det er jo normalt å sette plater på innsiden (minst) når man bygger en bærende vegg!
Bygger også et kaldlager bak / i tilknytning til garasjen (samme tak kommer det til å bli)
Er det OK å bygge uten plater til denne delen (i styrkemessig synspunkt)
Bruker 45 x 120 C24 virke (stående) på en 2400 mm høy trevegg som kun får 28 x 70 spikerlekter
på utsiden, med stående trepanel.
Taket kommer til å ha betongtakstein.

Tomture61
Skal jeg for eksempel felle inn en regel (28 x 70) diagonalt eller sette hullbånd som et kryss (X), eller holder det med 5 horisontale spikerregler?
Bygge av et kaldtlager med trestenderverk, delvis dekket av blå presenning. Bakgrunn med hage og nabolagshus.
Målene på kaldlageret er 4 x 5 meter. Jeg tror at den bakre og fremre (med døråpning) får støtte fra garasjens styrke, men veggen nærmest (til høyre på bildet) er i skrivende stund litt svaiende.
Det kan jo bli bedre med 5 horisontale spikerregler!

Hva tror dere?

K
Skal du ikke ha plater må du ha noe på diagonalen. Å felle inn en planke som du foreslo er et godt alternativ. Hullbånd er også bra. Bare spikkelag er ikke nok....

• Liker
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Når jeg måler på diagonalen får jeg et mål på 5500 mm
Spikerbjelker finnes på maks 5400 mm :thinking:
Om jeg skjærer ut for en diagonal spikerplanke på stående bjelker, nr 2 til 8 ( ikke første og siste )
Kan det bli bra ?

K
Du trenger ikke dra den hele veien over veggen, det holder med to eller tre fag.

• Liker
Tomture61
  • Laddar…

Beste svar

K
Sett heller to på samme vegg. I motsatt retning. Tenk bindingsverkshus.

Hulbånd i kryss på hver vegg er vel det enkleste, og kanskje billigste.

Om du senere vil sette plater er det lett å ta bort hulbåndene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.