15 277 läst ·
34 svar
15k läst
34 svar
Begagnat rundkutter till hyvel?
Sida 1 av 3
Hepp!
Köpte en gammal osedd planhyvel förra veckan. Mekaniskt är den nog jäkligt trevlig men det finns inte en chans i helvete att jag startar den med en fyrkantskutter samt avsaknad av bakslagsskydd. Eftersom det köptes just osedd var det lite av en chansning.
Konstruktionen möjliggör tämligen enkel montering av valfri kutter, dock har jag ingen aning om det går att få tag på dito till vettigt pris? Några tips? Bredd i härad kring 200-300mm...
Köpte en gammal osedd planhyvel förra veckan. Mekaniskt är den nog jäkligt trevlig men det finns inte en chans i helvete att jag startar den med en fyrkantskutter samt avsaknad av bakslagsskydd. Eftersom det köptes just osedd var det lite av en chansning.
Konstruktionen möjliggör tämligen enkel montering av valfri kutter, dock har jag ingen aning om det går att få tag på dito till vettigt pris? Några tips? Bredd i härad kring 200-300mm...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag har hört talas om några som heter Bröderna Gustavsson i norra Skåne som ska ha reservdelar till nästan alla hyvlar. Har faktiskt letat efter dem på nätet utan att hitta något, men någon här på forumet kanske kan underrätta oss om dem.
Ring Toolbox, de har tidigare sålt ersättningskuttrar till bl a listhyvlar, tyvärr är sådana kuttrar inte direkt billiga.
Letade själv lite grand efter en sådan för en del år sedan till en gammal Waco med 500mm hyvelbredd men gav upp.
/Kent
Letade själv lite grand efter en sådan för en del år sedan till en gammal Waco med 500mm hyvelbredd men gav upp.
/Kent
Det är just priset som spelar roll. Tycker att det borde gå att få tag till rimligt pris. Går ju faktiskt att få en sprillans ny 8" spiralkutter med lösa skär för $420 på andra sidan pölen!
Jaja, får i värsta fall inse att hyvelskrället inte var mitt livs bästa köp. Synd för den känns ruskigt stabil fast ändå med liten footprint på golvet.
Jaja, får i värsta fall inse att hyvelskrället inte var mitt livs bästa köp. Synd för den känns ruskigt stabil fast ändå med liten footprint på golvet.
Så här ser för övrigt hyvelskrället ut, dock i delar då den väger sjukt mycket. Hade det inte varit för vissa delar hade jag trott att alltihopa är ett hemmabygge.
Fundamentet i gjutjärn, två man bär det utan större problem.

Matningsbordet samt överblivet junk.

Själva hyveln sedd bakifrån med bortmonterat matningsbord.

Någon vänlig själ har svetsat ett extremt gediget skydd (typ 3mm stålplåt, lär behövas antar jag) över den läskiga fyrkantskuttern. Den saknar även bakkastskydd, något som inte bör vara allt för svårt att tillverka själv. Rätt lätt att bygga överdimensionerade saker i stål
Kuttern hade jag dock fortfarande gärna bytat...
Fundamentet i gjutjärn, två man bär det utan större problem.

Matningsbordet samt överblivet junk.

Själva hyveln sedd bakifrån med bortmonterat matningsbord.

Någon vänlig själ har svetsat ett extremt gediget skydd (typ 3mm stålplåt, lär behövas antar jag) över den läskiga fyrkantskuttern. Den saknar även bakkastskydd, något som inte bör vara allt för svårt att tillverka själv. Rätt lätt att bygga överdimensionerade saker i stål
Hmm, kolla lite med Logosol om de kan sälja en kutter från solohyveln till dig. Dock så behöver du bakslagsskydd ändå.
Annars så ta och köp en gammal EmcoRex eller nåt billigt nytt så har du både bakslagsskydd och kutter till ett rätt vettigt pris.
Det ser verkligen ut som ett hemmabygge men vad gör det om den fungerar?
/Kent
Annars så ta och köp en gammal EmcoRex eller nåt billigt nytt så har du både bakslagsskydd och kutter till ett rätt vettigt pris.
Det ser verkligen ut som ett hemmabygge men vad gör det om den fungerar?
/Kent
Har funderat på billig annan hyvel, frågan är ju bara hur mycket man vill lägga på det monstret jag nu har köpt. Eftersom jag köpte skiten i ett infall till ett vad jag nu i efterhand inser var ett alldeles för högt pris känns det surt om man inte har användning för maskinen.
Som du säger, hemmabygge eller ej, tror den är så sjukt bastant att den inte glabbar ett uns! Blev bara så lack på de sunkiga kineshyvlarna från Classe, därav köpet. Hade ju varit SÅ trevligt att få tag på en gammal rundkutter för en femhundring och sedan bara svetsa ihop ett bestant bakslagsskydd.
Som du säger, hemmabygge eller ej, tror den är så sjukt bastant att den inte glabbar ett uns! Blev bara så lack på de sunkiga kineshyvlarna från Classe, därav köpet. Hade ju varit SÅ trevligt att få tag på en gammal rundkutter för en femhundring och sedan bara svetsa ihop ett bestant bakslagsskydd.
Tänkte du som passande donator eller modell? Den du länkade till på blocket skiljer sig en hel del mot den som jag sedan en timme har i källaren i delar. Snablar vad tung den är, en ny kutter och skydd och den _måste_ vara bra 
Fortsätter lite halvt off-topic här 
Pratade med Logosol, fick tag på någon riktigt trevlig kille. De kunde sälja mig en kutter till ett inte allt för blodigt pris men jag väntar med den, får jaga lite till efter en som skulle fungera som ren utbyteskutter mot fyrkantskuttern idag. Vad jag letar efter är en kutter med 125mm diameter, axelhål 30 mm samt bredd runt 260mm.
Beställde dock ett bakslagsskydd från Logosol, med det vågar jag iaf dra igång skiten med den befintliga kuttern...
Pratade med Logosol, fick tag på någon riktigt trevlig kille. De kunde sälja mig en kutter till ett inte allt för blodigt pris men jag väntar med den, får jaga lite till efter en som skulle fungera som ren utbyteskutter mot fyrkantskuttern idag. Vad jag letar efter är en kutter med 125mm diameter, axelhål 30 mm samt bredd runt 260mm.
Beställde dock ett bakslagsskydd från Logosol, med det vågar jag iaf dra igång skiten med den befintliga kuttern...
Jag hade tänkt att fråga om det här med fyrkantskutter och bakslagsskydd, varför det är så farligt resp varför det måste finnas.
Men då googlade jag och hittade den här tråden, jag antar att den riktiga förklaringen finns här, av snickarboden.
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/18961-istaellet-foer-kombimaskin-2.html
Särskillt inlägg #46 och några framåt behandlar farorna.
Jag postar detta som service till andra som lixom mig undrar över det olämpliga ...
Men då googlade jag och hittade den här tråden, jag antar att den riktiga förklaringen finns här, av snickarboden.
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/18961-istaellet-foer-kombimaskin-2.html
Särskillt inlägg #46 och några framåt behandlar farorna.
Jag postar detta som service till andra som lixom mig undrar över det olämpliga ...
Har spanat Ebay någon vecka nu efter kuttrar och det går en hel del, oftast smala, kuttrar där från skrotade maskiner. Tyvärr är de flesta kuttrar som går att få tag på gjoda så att axel och kutter är svarvade ur samma stycke. Dessutom brukar det vara så att den sidan som har längre axel på vilken man ska sätta remhjul och liknande sitter på fel sida för att passa i min hyvel på ett vettigt sätt.
Hur lätt är det att borra ur en kutter så att den får axelhål i stället för fasta axlar? Är skapligt hemma med metallsvarv och fräs men hur borrar man lättast ur ett 30mm hål exakt centrerat i en befintlig kutter när där inte ens finns ett genomgående hål från början? Är det något som valfri mekanisk verkstad kan reda till en rimlig kostnad?
Hur lätt är det att borra ur en kutter så att den får axelhål i stället för fasta axlar? Är skapligt hemma med metallsvarv och fräs men hur borrar man lättast ur ett 30mm hål exakt centrerat i en befintlig kutter när där inte ens finns ett genomgående hål från början? Är det något som valfri mekanisk verkstad kan reda till en rimlig kostnad?
Hej phl!
Hoppas att Du får många bra svar, jag försöker med ett första. Det blir kortfattat, Du begriper nog ändå.
1 Chuck med mjuka backar som justeras för 125 mm
2 Skär av axeltapparna på kuttern
3 Sätt fast kuttern i chucken, kolla med indikatorklocka
4 Montera eventuellt stöddocka
5 Borra med ökande borrdiameter
6 Svarva med innerstål
7 Montera ämnen till nya axeltappar försedda med hål för dubb
8 spänn upp paketet mellan dubbar. med medbringare
9 Svarva alla ytor, axeltappar och KUTTER
10 Kolla balansen, kan tyvärr ha uppstått obalans eftersom kuttern har spår.
Ungefär så. Kräver stor noggrannhet och stadig svarv.
per
Hoppas att Du får många bra svar, jag försöker med ett första. Det blir kortfattat, Du begriper nog ändå.
1 Chuck med mjuka backar som justeras för 125 mm
2 Skär av axeltapparna på kuttern
3 Sätt fast kuttern i chucken, kolla med indikatorklocka
4 Montera eventuellt stöddocka
5 Borra med ökande borrdiameter
6 Svarva med innerstål
7 Montera ämnen till nya axeltappar försedda med hål för dubb
8 spänn upp paketet mellan dubbar. med medbringare
9 Svarva alla ytor, axeltappar och KUTTER
10 Kolla balansen, kan tyvärr ha uppstått obalans eftersom kuttern har spår.
Ungefär så. Kräver stor noggrannhet och stadig svarv.
per