Hej!

Jag har problem med vår ugn av märket Siemens modell HE 330250S. När strömmen går här hemma så börjar klockan på ugnen blinka. För att ugnen ska fungera måste klockan ställas. Problemet är att vi inte kan ställa klockan. Enligt bruksanvisningen ska man bara trycka på knappen med en klocka på för att sedan ställa in klockan. När vi trycker på den knappen händer absolut ingenting. Jag har varit i kontakt med Siemens kundtjänst som föreslog att jag skulle göra ugnen helt strömlös under en 30-60 minuter. Jag testade men klockan blinkar fortfarande när jag kopplar på strömmen igen. Problemet är alltså att jag måste ställa klockan för att ugnen ska fungera men klockan går inte att ställa. Är det någon som haft samma problem och hur har ni i så fall löst det?

Tack på förhand!

• Gilla
likbent_sinnelag
  • Laddar…
Jag brukar bara ställa klockan på ratten och sen trycka på klocksymbolen så funkar allt...

D
Ugnen skall inte fungera innan klockan har ställts efter ett strömavbrott, så så långt uppför den sig precis sm den skall. Att du däremot inte kan ställa klockan är ju ett problem. Jag har också problem med knapparna på klockan på en Siemens-ugn.

Det var dock ganska lätt att helt enkelt koppla förbi klockan. Har för mig att det bara var att flytta ett par trådar med ksbelskoanslutning och det var ganska uppenbart hur det fungerade tyckte jag. Fast det var ganska länge sedan jag tittade på det hela.

Varför i hela friden är det en bra idé att ugnen inte fungerar om man inte ställt klockan?

• Gilla
Sixten65
  • Laddar…
Ganska logiskt, Ponera att det blir strömavbrott och du lämnar hemmet utan att tänka på din köttfärslimpa du satt in i ugnen, strömmen kommer tillbaka när du inte är hemma och du eldar ner huset.
Fick lära mig detta den hårda vägen genom att lämna in en inbyggnadsugn som ''inte fungerade'' på service. Lite pinsamt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hemmakatten
Försök med att trycka 2ggr i snabb följd på klocksymbolen och därefter ställa klockan och sedan trycka på klocksymbolen igen. Vi har 2 olika Siemensugnar och klockan ställs in på olika sätt på var ugn. Något förvillande och inte helt logiskt.

Vi har en Bosch (samma bitar) och den gör samma sak. Dock har vi ingen klocka utan endast timer. För oss räcker det att trycka på klocksymbolsknappen så hoppar den igång.

Men, det verkar ju inte vara samma sak på er spis. Det funkar alltså inte att göra som manualen beskriver?

Är ugnen avstängd när du försöker ställa klockan, om inte, prova det.

Vilken typbeteckning har ugnen, typ HC854273U?

Hej,
Tack för era tips! Jag har testat era förslag (utom att koppla förbi klockan vilket känns alldeles för avancerat för mig, plus att det med största sannolikhet skulle innebära att försäkringen inte gäller om det skulle hända något'') Tyvärr har jag inte haft någon framgång.

Modellen på ugnen heter Siemens modell HE 330250S

Är det någon som har samma modell och haft samma problem?

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.