16 030 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Är det ok med diskmaskinsavstängningen i ett skåp?
Sida 1 av 3
Jag vet inte hur många blandare jag tittat på och den jag vill ha saknar diskmaskinsavstängning vilket jag förstår att man måste ha. Vår kontakt på köksföretaget säger att det är helt ok att ha avstängningen i skåpet under diskhon men jag har från andra håll hört att den inte får sitta dold i ett skåp. Är det någon som kan hjälpa mig med vad som verkligen gäller?
"Lätt åtkomlig" har jag för mig att kravet är. Så t.ex. en kran av något slag som sitter i framkant av skåpet, nära dörren, borde vara OK.
edit: Tvåa!!! , på målfoto ...
Stefan, står det uttryckligen "ovan bänk"? Isåfall har jag nog fel.
edit: Tvåa!!! , på målfoto ...
Stefan, står det uttryckligen "ovan bänk"? Isåfall har jag nog fel.
Redigerat:
Det är citerat ur deras handbok så det finns inget utrymme för tolkning tycker jag.Mikael_L skrev:
Nej, det håller jag med om. Tycker det är märkligt att mina rörisar gör det valet åt mig, utan att fråga..Mikael_L skrev:
Om jag skulle få en vattenskada pga läckage vid diskmaskin, skulle mitt försäkringsbolag då kunna hävda att detta inte är fackmannamässigt utfört, och vägra eller kraftigt sänka ersättningen? Jag antar att så kan vara fallet.
Känns som att det inte är någon större skillnad på att ha ett vred ovan bänk eller ett vred under bänk i framkant på skåpet.
Lättillgängligt måste ju vara det viktiga.
Men som någon skrev, hur många är det som egentligen stänger vredet som sitter på kranen?
Lättillgängligt måste ju vara det viktiga.
Men som någon skrev, hur många är det som egentligen stänger vredet som sitter på kranen?
Var vredet än sitter placerat så sitter ju själva kopplingarna i vaskskåpet som ju ska vara tätt i botten för att man ska kunna upptäcka eventuella läckage. Så det ska inte spela någon roll var själva vredet sitter.stoif skrev:Nej, det håller jag med om. Tycker det är märkligt att mina rörisar gör det valet åt mig, utan att fråga..
Om jag skulle få en vattenskada pga läckage vid diskmaskin, skulle mitt försäkringsbolag då kunna hävda att detta inte är fackmannamässigt utfört, och vägra eller kraftigt sänka ersättningen? Jag antar att så kan vara fallet.
Nej knappast. Har heller aldrig stängt av trots vred på kranen. Om jag någon gång dristar mig till att stänga av vatten så gör jag det vid vattenmätaren.Nimajneb skrev:
Trådskaparen kanske kan använda en fristående kran för avstängningen?
http://www.sigro.se/sv/oras/oras-diskmaskinavstaengning.php Finns från FMM etc också.
Struntar man att stänga ventilen så kvittar det ju var den sitter. Anledningen till att den skall sitta så lättåtkomligt som möjligt är ju att man skall vara benägen att använda den. Kopplingar som läcker är irrelevant i detta läget då avstängningen skall förhindra läckage i maskinen.
Men dom fåtal tillfällen som en maskin börjar läcka är väl främst under gång, då hjälper ju inte kranen.MMR skrev: