Hejsan,

Min badrumsrenovering från h...vete har nu kommit till stadiet när jag ska kapa avloppsröret i gjutjärn i väggen i undervåningen för att sen lyfta upp 2.5 meter rör + 2 st 45 graders böjar genom hålet i golvet (hulken får komma på fika då). Men, hur kapar man enklast ett sånt rör?

Tigersåg?
Bågfil?
Skärbrännare?
Vilkelslip?

Jag har lite svårt att komma åt på stället där det ska kapas och kan egentligen inte klä in med gips för att klara gnistregnet från vinkelslip (förutom att jag inte har nån).

Hur kommer man "billigast" undan?

Det är ett 4-tums gjutjärnsrör i hyfsat skick.

//P

Sitter röret på plats i väggen så skulle nog jag använda tigersågen med ett metallblad.

VillinteKaninte skrev:
Min badrumsrenovering från h...vete har nu kommit till stadiet när jag ska kapa avloppsröret i gjutjärn i väggen i undervåningen för att sen lyfta upp 2.5 meter rör + 2 st 45 graders böjar genom hålet i golvet (hulken får komma på fika då). Men, hur kapar man enklast ett sånt rör?
OM ! du skall ta bort allt gjutjärn så är det skojigaste en handslägga ;D Men ska du spara en bit för att ansluta det ditt nya avlopp så går de med en handjagad metal såg.
Tar ett tag, men det är billigt ;)

Du kan iaf roa dig med att knacka det som skall bort i mindre, lätthanterliga bitar ...

Jo, jag kan det där tricket med att slå sönder grejjerna, men just nu är jag på ett ställe där det inte får spricka, för då ... blir jag riktigt lessen. Jag har lärt mig att det kan spricka riktigt långt, och då är jag nere i grunden :o. Jag gissar att det blir tigersåg.

//P

Jante skrev:
OM ! du skall ta bort allt gjutjärn så är det skojigaste en handslägga  ;D Men ska du spara en bit för att ansluta det ditt nya avlopp så går de med en handjagad metal såg.
Tar ett tag, men det är billigt  ;)

Du kan iaf roa dig med att knacka det som skall bort i mindre, lätthanterliga bitar ...
Metoden med handslägga är väldigt förädisk, gjutgärnet kan sakta ge med sig utan att det märks och till sist splittras. Jag fick själv åka in till sjukan för ett halvår sedan och plocka bort gjutgjärnssplitter och sy 6 stygn i halsen efter ha rivit en gammal stamm med handslägga. Så ta det lungt!

/Mario  

mest fascinerande av allt var att tigersågen var fullkomligt värdelös. Efter 45 sekunder var tänderna på specialbladet för svår metall helt borta och man kunde såga sig i handflatan utan blodvite, men det var inte mycket till spår i röret. Provade ett till blad och körde långsammare för att se till att det inte skulle gå varmt (vilket jag inte tyckte att det gjorde första gången heller), men samma sak händer där. Man nöter liksom ner bladet genom att fila det mot röret.

Nåja, det kan man ju tänka sig att gjutjärn är hårt som gatan och att det är svårt att rå på, men det märkliga är att det gick relativt lätt att komma fram med bågfilen. Det tråkiga med den är att vi är i en vägg under badrummet och jag vill inte börja renovera köket samtidigt som jag håller på med badrummet :-/ så jag kommer liksom inte åt med mer än ett bågfilsblad på det här stället (nu börjar det bli svårt). Det slutade med att jag tog minibågfilen (ni vet, den där som man kapar sina vatten/värme kopparrör med), och kunde väl såga igenom drygt hälften av röret innan det bågfilsbladet var nerslitet (mycket bättre betyg än för tigersågen dock).

Nån som fattar hur tigersågbladet kan vara så värdelöst? Eller är det jag som har en konstig uppfattning om hur hårt gjutjärn är? Jag skulle kunna acceptera det om det inte var så att bågfilen faktiskt kan göra ett bra jobb där, eller är det så enkelt att tigersågen sågar med 10 tänder eller så medan jag använder ett par hundra tänder på bågfilsbladet?

//P

finns blad för tigersågar som diamantbelägda de tar gjutjärn,

Problemet med gjutjärn är att det nästan finns lika många kvalitéer som avloppstammar mycket beroende på att det görs till största delen av återvunnet stålskrot av olika slag.

Specialbladen för gjutjärn fungerar väldigt sällan tycker jag, vet att vi på jobbet faktiskt fick bättre resultat med ett blad för trä.

/Mario

Sex år gammal tråd, men det är den som kommer upp när man söker på "kapa gjutjärn". :)

Jag skulle igår hjälpa till att kapa ett ca 75 mm gjutjärnsrör av okänt ursprung med hjälp av sladdlös tigersåg. Efter att ha läst alla olika trådar om hur lång tid det kan ta även med specialblad så plockade jag med mig totalt fyra batterier och två laddare.

Hittade hårdmetallbelagda specialblad och skaffade ett fempack av dessa. Beväpnad med batterier, specialblad och en förvissning om att det här kommer att ta tid gick jag loss på röret.

Tre minuter senare stod jag med det kapade gjutjärnsröret i handen och beundrade det raka snittet. :)

Bladen kostade inte mer än 46 kr styck utslaget på att fempacket kostade 229 spänn.

Devisen att allt blir så mycket roligare med rätt verktyg stämmer helt klart.

Jag har också kört med specialblad med hårdmetall, med en sladdriven såg (som ju bör ta lite bättre). För mig tog dert typ 15 - 20 minuter att kapa, att slå sönder med slägga var omöjligt. På en del kapningar som inte var så noga, så skar jag först ett 3 - 4 cm djupt spår med tigersågen (dte var 110 rör). Och sedan satte jag bilningshammare ni spåret. Det sprack då men oftast inte direkt utan även bilandet fick jag köra en stund.

I mitt fall skulle jag montera bort ett ca 4 m långt rör som gick upp till avluftningen på taket. Jag kunde kapa bort ca 40- 50 cm åt gången uppe på vinden, och sedan vinscha upp 50 cm igen osv.

• Gilla
Empepe
  • Laddar…
joflopp skrev:
Sex år gammal tråd, men det är den som kommer upp när man söker på "kapa gjutjärn". :)

Jag skulle igår hjälpa till att kapa ett ca 75 mm gjutjärnsrör av okänt ursprung med hjälp av sladdlös tigersåg. Efter att ha läst alla olika trådar om hur lång tid det kan ta även med specialblad så plockade jag med mig totalt fyra batterier och två laddare.

Hittade hårdmetallbelagda specialblad och skaffade ett fempack av dessa. Beväpnad med batterier, specialblad och en förvissning om att det här kommer att ta tid gick jag loss på röret.

Tre minuter senare stod jag med det kapade gjutjärnsröret i handen och beundrade det raka snittet. :)

Bladen kostade inte mer än 46 kr styck utslaget på att fempacket kostade 229 spänn.

Devisen att allt blir så mycket roligare med rätt verktyg stämmer helt klart.
Det var inte dyrt. Vilka blad köpte du?

Håller just nu på med stambyte i kåken. Har använt vinkelslip på de ställen där rörändan skall sparas. På andra ställen har jag använt bilmaskin och slägga. På ett ställe skulle jag lossa en fläns men den satt som tusan. Då tog jag bilmaskinen lite försiktigt mot flänskanten så att den sprack. Sedan gick det fint att frilägga röret.

En sak man skall vara försiktig med är ju när man kapar under en stam. Själva stammen väger ju massor så det gäller att tänka sig för så att inte hela stammen rasar ner.

bygga_bo skrev:
Det var inte dyrt. Vilka blad köpte du?
Bladen är från LIDAC och jag köpte dem här.
Jag köpte de korta 150 mm bladen då jag dels inte behövde längre och röret satt så jag bara kunde såga vinkelrätt mot en vägg.

Redigerat:
joflopp skrev:
Bladen är från LIDAC och jag köpte dem här.
Jag köpte de korta 150 mm bladen då jag dels inte behövde längre och röret satt så jag bara kunde såga vinkelrätt mot en vägg.
Tack för infon! Jag lär behöva ge mig i kast med samma sak inom det närmaste och då är det bra att veta vad man skall ha från början...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.