7 588 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Köksbänk i kolfiber
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Hej,
Är det någon här som har arbetat i kolfiber ?
Jag funderar på att klä in vår träskiva (som redan nu efter 5 år börjar bli ruggigt ful) med kolfiber. Det borde ge ett både modernt och snyggt utseende, samt en väldigt hållbar yta.
Man brukar iof köra med ngn lättare material i kärnan, men eftersom vikt inte är en issue så tror jag att jag kör med den befintliga bänkskivan som träkärna i så fall.
Har kollat lite priser, och det bör landa ngn stans mellan en ny träskiva och en stenskiva. Ca 400-600 kr/kvm någonstans - kanske lite under t.om - beror lite på om det räcker med ett lager duk...
/K
Är det någon här som har arbetat i kolfiber ?
Jag funderar på att klä in vår träskiva (som redan nu efter 5 år börjar bli ruggigt ful) med kolfiber. Det borde ge ett både modernt och snyggt utseende, samt en väldigt hållbar yta.
Man brukar iof köra med ngn lättare material i kärnan, men eftersom vikt inte är en issue så tror jag att jag kör med den befintliga bänkskivan som träkärna i så fall.
Har kollat lite priser, och det bör landa ngn stans mellan en ny träskiva och en stenskiva. Ca 400-600 kr/kvm någonstans - kanske lite under t.om - beror lite på om det räcker med ett lager duk...
/K
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Klaskarlsson,
klart att du skall ha kolfiber överallt. Det är ju dödsinne.
Men du får ingen speciellt snygg ytan genom att plasta på träbänken.
Det måste plastas mot en blankpolerad form.
Ett lager "duk" räcker inte långt.
Bindemedel epoxy? Lagom trevligt att ha i matlagningen.
Och glöm värmetålighet.
Som skärbräda? Knivarna slöas snabbt.
Och kolfiber är ungefär lika hälsosamt som asbest om det kommer löst.
Go ahead, men jag kommer inte på middag!
//KoW
klart att du skall ha kolfiber överallt. Det är ju dödsinne.
Men du får ingen speciellt snygg ytan genom att plasta på träbänken.
Det måste plastas mot en blankpolerad form.
Ett lager "duk" räcker inte långt.
Bindemedel epoxy? Lagom trevligt att ha i matlagningen.
Och glöm värmetålighet.
Som skärbräda? Knivarna slöas snabbt.
Och kolfiber är ungefär lika hälsosamt som asbest om det kommer löst.
Go ahead, men jag kommer inte på middag!
//KoW
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Jag är inte helt novis på att hantera kolfiber - vi använder det på jobbet.KnockOnWood skrev:Hej Klaskarlsson,
klart att du skall ha kolfiber överallt. Det är ju dödsinne.
Men du får ingen speciellt snygg ytan genom att plasta på träbänken.
Det måste plastas mot en blankpolerad form.
Ett lager "duk" räcker inte långt.
Bindemedel epoxy? Lagom trevligt att ha i matlagningen.
Och glöm värmetålighet.
Som skärbräda? Knivarna slöas snabbt.
Och kolfiber är ungefär lika hälsosamt som asbest om det kommer löst.
Go ahead, men jag kommer inte på middag!
//KoW
Men att lägga det själv har jag inte gjort förut...
Ytan måste förstås slipas av och lackas - jag kommer inte anv'nda skivan som "form", utan som kärna - så det kommer bli både snyggt, hållbart och "matvänligt". Riktigt härdad epoxi är inte giftigare än de flesta plaster, det är i härdningfasen och halvhärdad expoxi som bla är allergen och gifitg för vattenorganismer (mao är det handskar och andningsmask samt god ventilation som gäller vid läggning) - men som sagt beståndsdelarna i plast (oljeprodukter etc) är inte så goda dom heller
Kolfiber är inte lika farligt som asbest (vart har du fått det ifrån !??!) - däremot lika farligt som glasfiber eller slpidamm - dvs små fibrer eller partiklar är aldrig hälsosamt att andas in. Visste du förresten att aluminumdamm är riktigt illa - så se upp om ni polerar fälgar eller liknande...
När det gäller värmetålighet så är kolfiber extremt värmetåligt. Det finsn ju skäl till att man använder det i högprestandabilar, ljuddämpare osv osv - och de max 100-200 grader som jag kommer utsätta en bänkskiva för är inga som helst problem - trä mår betydligt sämre av både värme och fukt...
Som skärbräda - nej tack: Som du säger knivarna kommer bli tokslöa - och skivan kommer repas - vilket f.ö. gäller stenskivor också...
Huruvida man skall ha en eller flera lager duk beror väl lite på dukens tjocklek (blir nog mellan 200-400g/m2) och ev hörn, men jag är inte riktigt säker på vad som gäller. Mer än två skall man iaf inte behöva - det blir isf riktigt tjockt..
f91jsw: Nje - det kan bli ett problem. Jag märker här på jobbet hur grejjerna ganska snabbt bli lite repiga. Frågan är HUR fult det blir. Lite repor är inga problem särsklit inte om de jämnas ut över tiden (partina) - när det gäller delar till fordon så ser kolfibern faktiskt helt ok ut även efter lite slitage/tvättande osv - om än inte lika snygg som från början...
/K
Jag tror också att det är en kul och intressant idé att göra bänkskivor i glasfiber och epoxi. Och ni som inte vill ha epoxi i köket - vad tror ni att Corian och de andra moderna och populära stenmjölskivorna är ihoplimmade med? Jag gissar på just epoxi.
Och vad gäller reporna, det borde väl ändå bli jämförbart hårt som laminatskivor? De flesta av oss använder väl ändå en skärbräda och inte bänken när vi ska skära?
Och vad gäller reporna, det borde väl ändå bli jämförbart hårt som laminatskivor? De flesta av oss använder väl ändå en skärbräda och inte bänken när vi ska skära?
Gissar snarare att det är polyester, främst för att det är billigare samt att det är "UV-stabilt".pinebar skrev:
Plasten i Corian är akryl, eller hur menar du?pinebar skrev:Jag tror också att det är en kul och intressant idé att göra bänkskivor i glasfiber och epoxi. Och ni som inte vill ha epoxi i köket - vad tror ni att Corian och de andra moderna och populära stenmjölskivorna är ihoplimmade med? Jag gissar på just epoxi.
Och vad gäller reporna, det borde väl ändå bli jämförbart hårt som laminatskivor? De flesta av oss använder väl ändå en skärbräda och inte bänken när vi ska skära?
Jag tänker mig kolfiberlaminat som högglansigt om det ska vara någon mening och det är ju laminatskivor oftast inte.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Ev finns det lite kolfiberprover på jobbet (typ storlek A4) om maskinkonstruktörerna är klara med utvärderingen kan jag nog snika hem någon för att prova repbeständigheten - eller snarare hur den ser ut efter ett tag 
/K
/K
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lever du?
//KoW
//KoW
Mitt råd är
1 Måla skivan mörkt
2 ett lager glasfiberväv som mättas med epoxy
3 kolfiberväven och var noga med att inte sträcka fibrerna ojämt så det blir snett
4 ett lager till med glasfiberväv
5 mätta med epoxy i tjockt lager
6 ev mer epoxy
7 våtslipa och polera i massor
Fördelen med detta är att om du senare får repor kan du våtslipa och polera iaf 2-3ggr och sedan lägga på mer epoxy och slipa igen vid behov så du kan ha en högglansfinish dom närmsta 2-300 åren ill en låg kostnad
Epoxn du ska använda är en speciell modell man använder till detta med uv-block osv, denna finns hos välsorterade båttillbhörsaffärer och kommer i tex 5litersdunk med pumphandtag för rätt dosering, ta ej rapid modellen då det blir stressigt att arbeta med väven.
Lycka till
1 Måla skivan mörkt
2 ett lager glasfiberväv som mättas med epoxy
3 kolfiberväven och var noga med att inte sträcka fibrerna ojämt så det blir snett
4 ett lager till med glasfiberväv
5 mätta med epoxy i tjockt lager
6 ev mer epoxy
7 våtslipa och polera i massor
Fördelen med detta är att om du senare får repor kan du våtslipa och polera iaf 2-3ggr och sedan lägga på mer epoxy och slipa igen vid behov så du kan ha en högglansfinish dom närmsta 2-300 åren ill en låg kostnad
Epoxn du ska använda är en speciell modell man använder till detta med uv-block osv, denna finns hos välsorterade båttillbhörsaffärer och kommer i tex 5litersdunk med pumphandtag för rätt dosering, ta ej rapid modellen då det blir stressigt att arbeta med väven.
Lycka till
Klicka här för att svara
