hur högt ska köksfläkten sitta ovanför spishällen egentligen?

Om jag inte missminner mig är enligt byggregler minsta tillåtna avstånd från fläktens underkant till elektrisk spis eller häll är 50 cm och till gasspis eller gashäll är 65 cm.

tack så mycket, digo!!

Jag har för mej att det 65cm för vanlig spis och lite högre för gas.

Mvh
Matte

T
Megasen skrev:
Jag har för mej att det 65cm för vanlig spis och lite högre för gas.

Mvh
Matte
Japp, 65 cm för "vanlig spis" och 70 cm för gasspis!

Det är överskåp som brukar sitta på 50 cm höjd över bänkskivan...........

Humm.. Åfan

Kära HTH som ritade vårt kök borde kanske ha tänkt på det (fackmän etc blabla vad vet jag som bara är kund) när de ritade ett vanligt överskåp med en vanlig fläkt under.. Det blir ju bara .. 45 cm eller så ju ?

Vafan då.. Kökelvete, ska jag måsta köpa en fläktkåpa istället O_O

edit: Vår lägenhetsfläkt är 47 cm över spisen, därför har jag inte reagerat öht på detta tidigare...

dovienya skrev:
Humm.. Åfan

Kära HTH som ritade vårt kök borde kanske ha tänkt på det (fackmän etc blabla vad vet jag som bara är kund) när de ritade ett vanligt överskåp med en vanlig fläkt under.. Det blir ju bara .. 45 cm eller så ju ?

Vafan då.. Kökelvete, ska jag måsta köpa en fläktkåpa istället O_O

edit: Vår lägenhetsfläkt är 47 cm över spisen, därför har jag inte reagerat öht på detta tidigare...
Kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger om detta. Det är ju främst pga brandrisken man skall placera fläkten över en viss höjd. Det samlas en del fett i gallret och skulle det antändas (t.ex vid flambering eller fritering) så blir det en rejäl brand.

Hemmakatten
Ni har fel. Det är klart kökstillverkare har koll på avstånd mellan spis och fläkt. Jag har nu kollat upp vår fläkt från Bosch och i den bruksanvisningen står att det skall vara 43cm mellan elspis och fläkt. Mellan gasolhäll och fläkt skall det vara 65cm. Samma mått gäller för Siemens fläktar. För Futurum Franke gäller 45cm mellan elspis o fläkt, 65cm för gasolhäll. Är helt övertygad om att dessa mått gäller för alla övriga fläktar på marknaden.

Det är olika mellan olika sorter/modeller/ märken.

Tidigare har vi haft fläkt som satt under köksskåp. Den satt på 43 cm, Nu när vi bygger nytt kök har vi en E-lux vägghängs design fläkt och den ska sitta 65 cm över häll elhäll eller gashäll. följ tillverkarens råd! /Mia

Hemmakatten
De fläktar jag kollade upp var fläktar som sitter under köksskåp, tänkte inte på att det kunde vara olika höjd med olika typer av fläktar. Det man vill undvika är ju att brand uppstår i fläkten och med gasolhäll går lågan högre upp än på en elhäll. Maria_Pi: du har helt rätt om E-lux's vägghängda designfläktar. Det står att de skall vara 65cm över elhäll också. Men de frihängande fläktarna bara 50 cm, och de under skåp varierar mellan 40 och 50 cm. Det borde ju finnas ett allmängiltigt säkerhetsavstånd kan man tycka. Undrar varför det är så? Vet du?

Oavsett hur det är så är Maria_Pi's råd om att kolla upp tillverkarens rekommendationer för respektive fläkt det allra vettigaste.

Nej vet inte varför , men har lärt mej nu efter långvarigt köksplanerande att man får mkt olika bud om hur saker o ting ska vara!
Vi har inför olika frågeställningar kollat mkt på nätet, här på forumet, och framför allt mailat mkt till de olika leverantörerna vi handlat av. Har fått mkt hjälp o tips från dem! Alla har faktiskt varit hjälpsamma o svarat snabbt! Det är en god hjälp!
Lycka till! /Mia

Om man håller sig inom bestämmelserna/rekommendationerna för varje fläkt så kan man också väga in att det skall kännas lämpligt att stå vid spisen också. Sitter fläkten för lågt får man svårt att se innehållet i kastrullerna på plattorna (detta beror naturligtvis också på hur långt ut fläkten går från bakkanten av spisen), samtidigt vill man väl inte sätta fläkten för högt heller ut sugsynpunkt.

Ni ska vara enbart glada att det inte är en vedspis ni ska installera. Där gäller en meter och då måste fläkten dessutom sitta på sidan om spisen - inte ovanför. Dock är dessa stundom oklara regler till för vårt bästa. Jag tror avstånden kan variera med hur pass eldfängd fläkten (eller ffa fiiltret) anses vara. Vore kul att veta om det är testat eller ett godtycke från tillverkarens sida.

Spisen som arbetsplats blir trevligare ju högre fläkten sitter. Förutsatt att det är en bra fläkt. Jag har dock full förståelse för de som vill ha den under ett väggskåp. Började själv i den änden, men har nu beslutat att en fet kåpa i betong passar oss bäst!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.