Har ritat upp mitt kök som det ser ut idag och som det skulle kunna tänkas se ut om några år. Ser ni några problem i planlösningen? Tapeter, färger och inredning är bara exempel och inget slutgiltigt...

Vad tror ni? Klicka på bilderna...

Idag

onio0rnc.jpg

Så småningom

uo0csaeg.jpg

Inga synpunkter?
Vågar inte korsposta, men tråden kanske hade gjort sig bättre i Köks-avdelningen...

Hemmakatten
Jag tycker det ser jättebra ut. Möjligtvisskulle jag inte ha så många stolar vid halvköksön. Min erfarenhet är att de används väldigt sällan när det finns ett matbord precis bredvid.

Flyttar väl till kök då :)

Jag skulle inte haft nån sittplats alls vid halvköksön, är alltför funktionell i mitt tänk för en sån lösning :) Finns ju bord och stol max 3 steg bort, varför skulle jag sätta mej obekvämare där? och när? Tycker det ser ut som slöseri med golvyta mest q(;^;)p
Personligen skulle jag fortsatt med bänk och kanske nåt skåp längs med väggen med fönster, skippat halvköksön och vridit matbordet så det står längs med rummet istället. Förvaring och arbetsyta är vad jag prioriterar i ett kök d^_^b köksö hel lr halv är designeridéer som inte fyller nån funktion i ett kök:cool:

Visst är det bra med arbetsytor och ytor i almmänhet. Känner dock att det skulle vara lite gött med sittplatser för gäster som anländer tidigt om man står och brassar vid spisen. Ställa lite nötter osv. En liten köksTV på "murstocken" med sporten på, kanske. Gillar att stå och läsa tidningen. På baksidan av halvköksön är det 30 cm djupa skåp för förvaring, så man sitter inte på den sidan. Och i "murstocken" sitter förresten kylen, vänd mot kösdelen om någon undrar...

Att sättta bänk på den högra väggen är jag inte sugen på då fönstret sitter lite väl lågt där.Ska slänga upp en till bild från andra hållet.

Men tack för feedbacken! Alltid kul med second opinions..

Hemmakatten
Vi har just så som du planerat Björn, dvs. med en köksö och matbordet ett steg bort. Den del under köksön, 120cm, där vi planerat attha två barstolar är numera upptaget av en hundsäng. Aldrig att vi har saknat några "hängplatser" runt köksön. Jag tror att det är mest på planeringsstadiet man tycker detta är en smart/bra lösning...

Man kan ha bänk/skåp på sidorna av det låga fönstret iofs. Som sagt, kök är arbetsplats som man också ska kunna sitta i närheten av å äta/umgås. Men jag skulle inte ha 2 matplatser inom 3 m håll från varann, det är min poäng. d^_^b
Kanske lika bra att bygga en hundsäng direkt? eller kattsäng :wow:

Jag hade nog övervägt att ha åtminstone spishällen på köksön istället för som du placerat den, på det traditionella sättet mot en vägg. Det blir mycket mer socialt att kunna laga mat vid en öppen yta, och trenden verkar mer och mer gå åt det hållet.

Som de andra skrivit, så kan det kännas lite för mycket att ha barstolar precis bredvid köksbordet. Dock skulle de kunna fylla en viss funktion om du kunde stå och laga mat vid ön, samtidigt som du kan umgås med de som sitter på andra sidan.

Ytterligare en sak som jag tänkte på, var överskåpen. Nu vet jag inte hur mycket annan förvaring du har, men om det är möjligt så skulle jag valt att plocka bort överskåpen till förmån för öppna ytor och ett luftigare intryck. Flyttar du dessutom hällen till ön, så skulle du kunna ställa in ett par högskåp och där tjäna igen platsen du förlorar på att ta bort överskåpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.