26 821 läst ·
118 svar
27k läst
118 svar
50 000 för köksmontering och några hål?!
Sida 1 av 8
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag håller på med totalrenovering av köket - jag har valt ett kök från marbodal. El och VVSarbeten har jag hittat på andra håll och dessa ingår inte i offerten,
Det är lite trixigt med monteringen då jag valt att sätta täckskivor om 25 mm mellan alla skåp för att skapa en platsbyggd känsla. I övrigt är allt i köket klart - väggar, tak och golv. I övrigt är allt standard och skåpen är färdigmonterade vi leverans.
Köksinredingen är L-formad i måttet 4x3,5 meter med dubbla överskåp 96+32 cm samt underskåp med helintegrerad diskmaskin och rostfri bänkskiva i två delar med svetsade hoar från fabrik.
Det är Marbodal själva som rekommenderat snickaren.
42 000 SEK för montering
4 500 för håltagning i fasad för fläkt och gas ( ska installera en gasspis
4 500 för bortforsling av skräp
Har talat diskuterat med Marbodal och de tycker att det är ett rimligt pris... jag tycker inte det - vad tycker ni?
Det är lite trixigt med monteringen då jag valt att sätta täckskivor om 25 mm mellan alla skåp för att skapa en platsbyggd känsla. I övrigt är allt i köket klart - väggar, tak och golv. I övrigt är allt standard och skåpen är färdigmonterade vi leverans.
Köksinredingen är L-formad i måttet 4x3,5 meter med dubbla överskåp 96+32 cm samt underskåp med helintegrerad diskmaskin och rostfri bänkskiva i två delar med svetsade hoar från fabrik.
Det är Marbodal själva som rekommenderat snickaren.
42 000 SEK för montering
4 500 för håltagning i fasad för fläkt och gas ( ska installera en gasspis
4 500 för bortforsling av skräp
Har talat diskuterat med Marbodal och de tycker att det är ett rimligt pris... jag tycker inte det - vad tycker ni?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Priserna jag skrivit är ink moms.
Fytterackarns - det kanske är läge att ställa Marbodal-säljaren mot väggen?! Så himla svårt när hon säger att det är det det kostar m det ska bli bra. Vill ju verkligen att det ska bli bra med tanke på vad jag lagt ner på material...
Det är bäst att jag passar på och fråga vad ni andra betalt för ett mabodalkök ifall jag blir lurad på det också. Det är form vit som det handlar om. I priset ligger två kyl/frys från miele (enklaste variant) med samt en diskmaskin fån siemens.
6 överskåp (96cm) + 9 mindre överskåp (32cm) + 8 bänkskåp i olika storlekar 40-60cm + 1 skåp för inbyggd diskmaskin + rostfri bänkskiva med svetsade hoar (klart från lev.). För att skapa känslan av att köket är helt platsbyggt så sätts der en täckskiva om 2,5 cm mellan alla skåpstommar.
Fytterackarns - det kanske är läge att ställa Marbodal-säljaren mot väggen?! Så himla svårt när hon säger att det är det det kostar m det ska bli bra. Vill ju verkligen att det ska bli bra med tanke på vad jag lagt ner på material...
Det är bäst att jag passar på och fråga vad ni andra betalt för ett mabodalkök ifall jag blir lurad på det också. Det är form vit som det handlar om. I priset ligger två kyl/frys från miele (enklaste variant) med samt en diskmaskin fån siemens.
6 överskåp (96cm) + 9 mindre överskåp (32cm) + 8 bänkskåp i olika storlekar 40-60cm + 1 skåp för inbyggd diskmaskin + rostfri bänkskiva med svetsade hoar (klart från lev.). För att skapa känslan av att köket är helt platsbyggt så sätts der en täckskiva om 2,5 cm mellan alla skåpstommar.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan ju bara säga att den monteringen hade jag osett tagit på mig för 21000:- inkl. moms...
Det är ju en del extra arbete med tanke på de här täckskivorna som ska monteras in emellan, men inte så man kan försvara 42000:-.
Bara för att se hur sjukt det låter så räknade jag lite på det hela...
...och drog då ner det till "ex- moms priser" då det är lättare för mig.
42000:- -8400:- = 33600:-
Uppskatta att där är omkostnader på infästningsmaterial samt körersättningar för totalt 2600:-
Återstår 31000:- som jag då delar med rimlig timpeng på 395:-
Då får jag fram att jag har 78tim på mig att montera ert kök...
9 av 10 kök ligger på mellan 30 och 40tim i monteringstid...
Er speciallösning tar inte 40tim extra
4500:- för bortforslingen är ju sanslöst...
Vad är det som kostar...
ca: 3tim med lastning och lossning x 395:- = 1185:-
Avgift på återvinningsstationen = 200:-
Körersättning ungefärligt... 5 mil x 50:- = 250:-
1635:- + 409:- moms = 2044:-
Det är ju en del extra arbete med tanke på de här täckskivorna som ska monteras in emellan, men inte så man kan försvara 42000:-.
Bara för att se hur sjukt det låter så räknade jag lite på det hela...
...och drog då ner det till "ex- moms priser" då det är lättare för mig.
42000:- -8400:- = 33600:-
Uppskatta att där är omkostnader på infästningsmaterial samt körersättningar för totalt 2600:-
Återstår 31000:- som jag då delar med rimlig timpeng på 395:-
Då får jag fram att jag har 78tim på mig att montera ert kök...
9 av 10 kök ligger på mellan 30 och 40tim i monteringstid...
Er speciallösning tar inte 40tim extra
4500:- för bortforslingen är ju sanslöst...
Vad är det som kostar...
ca: 3tim med lastning och lossning x 395:- = 1185:-
Avgift på återvinningsstationen = 200:-
Körersättning ungefärligt... 5 mil x 50:- = 250:-
1635:- + 409:- moms = 2044:-
Tack så jättemycket för utförlig info! 
Har du någon uppfattning om priset på själva köket? Blir inte helt trygg med det nu när det är samma person som satt priset för köket som rekommenderade den överpisade monteringen...
Har du någon uppfattning om priset på själva köket? Blir inte helt trygg med det nu när det är samma person som satt priset för köket som rekommenderade den överpisade monteringen...
Du kan ju använda köksritningsverktygen från till exempel IKEA eller KVIK. Då kan du se vad ett likadant kök skulle kunnat kosta.
Angående arbetskostnaden så kan det ju vara så att på grund av ROT-avdraget så dubblar snickaren priset.
Angående arbetskostnaden så kan det ju vara så att på grund av ROT-avdraget så dubblar snickaren priset.
Med tanke på Proffs Paul-Staffanstorps inlägg så är jag skapligt nöjd med min gissning. Gissar på att butiken har en liten deal med snickarn ifråga eller att dom helt enkelt har väldigt bra erfarenheter av snickarn och rekommenderar honom. Han inser att det bara är att fakurera på friskt, kunderna kommer ändå via Mabodals ÅF.
Jag tror inte att du behöver vara direkt orolig för priset på själva köket om du inte har klantat till det totalt vid upphandling.Är du orolig så är det ju en smal sak att kontakt några andra Marbodal ÅF och snabbt få ett pris.
Mitt kök tog ganska exakt 28-30 timmar att montera. Består av ett högskåp 2,70 med plats för ugn och micro, 4st 70cm lådmoduler, ett 90x90 hörnskåp, ett 60cm vaskskåp, ett 20cm brickskåp, 4st överskåp 70x50, två överskåp 60x50 över kyl och frys. Bänkskivor Ek 4cm, utsågning för- och montering av vask och häll. Högskåpet och skåpen över kyl och frys uppbyggda till tak (snedtak). Montering av ek täcksidor på 3 sidor + lite annat tjafs som täckskivor till socklar och nåt avslut in mot vägg.
L-format 5m x 2,95m totalt ganska likt ditt med 8st golvmonterade prylar på sockel men med färre och mindre överskåp. Montering av fläkt ingick men inte håltagning i tak eller dragning av spirorör till fläkt.
Montering av inbyggnadsugn, diskmaskin, kyl och frys är inte med. Inte heller hemhörning eller bärhjälp för att få in prylarna ingick. Städningen skötte jag själv.
Jag tror inte att du behöver vara direkt orolig för priset på själva köket om du inte har klantat till det totalt vid upphandling.Är du orolig så är det ju en smal sak att kontakt några andra Marbodal ÅF och snabbt få ett pris.
Mitt kök tog ganska exakt 28-30 timmar att montera. Består av ett högskåp 2,70 med plats för ugn och micro, 4st 70cm lådmoduler, ett 90x90 hörnskåp, ett 60cm vaskskåp, ett 20cm brickskåp, 4st överskåp 70x50, två överskåp 60x50 över kyl och frys. Bänkskivor Ek 4cm, utsågning för- och montering av vask och häll. Högskåpet och skåpen över kyl och frys uppbyggda till tak (snedtak). Montering av ek täcksidor på 3 sidor + lite annat tjafs som täckskivor till socklar och nåt avslut in mot vägg.
L-format 5m x 2,95m totalt ganska likt ditt med 8st golvmonterade prylar på sockel men med färre och mindre överskåp. Montering av fläkt ingick men inte håltagning i tak eller dragning av spirorör till fläkt.
Montering av inbyggnadsugn, diskmaskin, kyl och frys är inte med. Inte heller hemhörning eller bärhjälp för att få in prylarna ingick. Städningen skötte jag själv.
Tack för ännu ett givande svar! 
Jag samlade kraft till att skicka ett TYDLIGT mejl till snickaren igår morse, innehållande lite info om vad jag tyckte om hans uppskattade tidsågång. Jag bad honom se över timmarna och återkomma med ett mer moderat erbjudande. Har inte hört ett knyst ännu...
Jag samlade kraft till att skicka ett TYDLIGT mejl till snickaren igår morse, innehållande lite info om vad jag tyckte om hans uppskattade tidsågång. Jag bad honom se över timmarna och återkomma med ett mer moderat erbjudande. Har inte hört ett knyst ännu...
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Är det möjligen så att rivning av gamla köket ingår också? Tänkte på kostnaden för bortforsling.
Vart i Stockholm kan jag åka och kasta ett helt kök för 200 bagis?Paul-Staffanstorp skrev:
Jag betalar en femhundring per enkubiks BigBag, eller motsvarande, och då har jag inte blivit av med vitvaror och elartiklar heller.
Bizzibi:
Att ställa frågan om vad ett arbete bör kosta via ett forum är helt bortkastat. Ingen här vet alla förutsättningar, och ingen behöver stå för det dom påstår.
Ta in fler offerter från snickare som tittar på det på plats så får du en uppfattning om priset är rimligt eller inte.
Jag tvivlar på att du får höra något från snickaren...........Bizzibi skrev:
Duktiga hantverkare har fulltecknat hela vintern o våren.
Då pratar vi hantverkare som lever på goda rykten och behöver inte pruta på jobbet.